פרק י"א: המלחמה במלכי הצפון

היבטים דידקטיים

נושאי הפרק:
מלכי הצפון באים יחדיו להילחם בבני ישראל - א-ה
יהושע מכה את המלכים כדבר ה' אליו - ו-ט
בני ישראל כובשים את חצור ואת שאר הערים - י-כג
רק גבעון כרתה ברית עם ישראל - יח-כ

מטרות:
התלמידים:
יעקבו אחר המשך הכיבוש.
יבחינו באופן כללי בין אזורי הכיבוש.
יבינו שבלי עזרת ה' במלחמה לא היו בני ישראל יכולים לנצח.

קשיים:
ייתכן ששמות המלכים ופירוט השמות של מקומות הכיבוש יקשו על התלמידים להבין את הפרק.
התוכן עצמו אינו קשה.
קושי אחר הוא ההתמצאות במפה.

דפי העבודה לתלמידים:
השאלות מחולקות לפי נושאים, ואפשר להציען לתלמידים במהלך הלימוד על הכיבוש. ניתן לנהל את השיחה על הפרק באמצעות השאלות, ובכך להקל על התלמידים בכתיבה. השאלות או חלקן מתאימות לשיעורי בית.
ייתכן שההשוואה בין מלחמת הדרום למלחמת הצפון תהיה קשה לתלמידים. אפשר לבחור רק חלק מהנקודות להשוואה, למשל השתיים האחרונות, ולהוסיף מאגר תשובות אפשריות למתקשים. אפשר גם לערוך את ההשוואה בכיתה במשותף על הלוח, או להכינה על כרזה.


שלבי ההוראה

פתיחה ורקע:
ניתן לפתוח את לימוד הפרק בסיפור התוכן. אחר כך הקריאה והעיון יהיו קלים ונהירים יותר לתלמידים:
מלכי צפון ארץ כנען, בראשות מלך חצור, התאחדו כדי להילחם בבני ישראל. למלכי כנען היה צבא חזק ומרכבות ברזל. ה' חיזק את לבם של הכנענים כדי שילחמו בישראל. ואכן, מלבד גבעון, לא השלימה אף עיר עם בני ישראל.
יהושע ובני ישראל ניצחו את מלכי צפון כנען, השמידו את צבאם וכבשו את חצור ואת שאר הערים.
אחרי הכיבוש חולקה הארץ לשבטי ישראל.



הצעות לפעילויות

תנועה:
התלמידים ידמיינו את הרושם שעשו בני ישראל על מלכי כנען כשהפתיעו אותם בהתקפה פתאומית. אפשר להציע להם להראות שתי צורות התנהגות בתנועה ובהבעות פנים:
המפתיע ומי שהפתיעו אותו.

התבוננות במפה:
אפשר לחזור ולהראות לתלמידים את השטח שנכבש עד כה, ולשאול אותם: איזה חלק של הארץ כבש יהושע עד כה? איזה חלק הוא צריך לכבוש?
אפשר לאתר את מקומה של חצור ולהעביר חיצים אל מלכי שלוש הערים שאליהם פונה יבין תחילה.
התלמידים ימצאו במפה את חצור, את מי מרום ואת כנרות, ואת כיוון הרדיפה אחרי הכנענים הבורחים. לאחר מכן יסמנו במפה בצבע אדום את השטח שכבר נכבש ובצבע אחר את השטח שנשאר בידי הכנענים.
כדאי לשים לב לתיאורי הנופים שבפרק: הר, שפלה, ערבה, נגב (והשוו פרק י' פס' מ).

נקודות לשיחה:
במלחמת מי מרום ניצחו יהושע ובני ישראל בהתקפת פתע את מלכי כנען בצפון. בני ישראל מצאו מולם צבא חזק ומאורגן בעל רכב כבד.
התלמידים יעיינו בפסוק ט"ו ובפסוק מ"ג "וישב יהושע..." ויבינו כי אחרי כל מערכה ומערכה חזרו בני ישראל אל המחנה בגלגל.
מדוע דווקא מלך חצור עומד בראש הברית? עיון בפס' י': "כי חצור לפנים היא ראש כל הממלכות האלה". עתה ירדו מגדולתם. אולי באמצעות המלחמה הם רוצים להשיג לעצמם את ההגמוניה.
חשיבות גורם ההפתעה במלחמה זו. אפשר להשוות להפתעה שנגרמה לאנשי העי במלחמה על עירם, ובגבעון.
אפשר להשוות את כיבוש הצפון למלחמת כיבוש הדרום בשלושה עניינים:
ברית בין הממלכות. מלך חצור שולח שליחים כדי לארגן ברית בין מלכי הצפון.
תוצאות המלחמה ומפלת מלכי הצפון.
סיום המלחמה על כיבוש הארץ על ידי יהושע והנחלתה לישראל.

קריאה מוטעמת:
אפשר להכין את התלמידים לקריאה מוטעמת של פסוקים אחדים או לקריאה מוטעמת בתפקידים.

תנועה:
הנושא: בני ישראל מפתיעים את עמי כנען בהתקפה פתאומית.
התלמידים יביעו בתנועות גוף ובהבעות פנים: המפתיע ומי שהפתיעו אותו.
אפשר להחיל הבעות פנים אלה למצבים אחרים בחיי היומיום ולשוחח על כך עם התלמידים. למשל: מה אנו מרגישים כשמפתיעים אותנו או כשאנו מפתיעים מישהו אחר וכו'.

סיכום:
כסיכום אפשר לשאול שאלות הבהרה הפותחות במילה "מדוע":
מדוע ציווה ה' את יהושע לעקר את סוסי המלחמה?
מדוע חנו כל מלכי הצפון במי מרום?
מדוע שרף יהושע את חצור?