פרק זה לא יילמד מן הכתוב. אפשר לומר לתלמידים שהפרק מפרט את הכיבושים בעבר הירדן המזרחי תוך התבוננות במפה. בהמשך יתבוננו התלמידים (בלי לקרוא את כל הרשימה) בצורה החיצונית של הטקסט בפסוקים ט'-כ"ד - ברשימת שמות המלכים שאותם ניצח יהושע. התלמידים יראו שרשימה זו דומה לשירה בתנ"ך, והיא מעין שיר ניצחון או כתובת ניצחון לכבוד יהושע. הפרקים י"ב-כ"א עוסקים בתיאור כיבושי יהושע ובני ישראל ובתיאור התנחלות השבטים בארץ כנען. מלבד סיפורים אחדים המשולבים בסיפורי הכיבוש וההתנחלות, יהיה קשה לתלמידים ללמוד פרקים אלה, בשל מיעוט העלילה וריבוי שמות המקומות והמלכים הנזכרים בפרקים אלה. לכן מוצע לעסוק רק באירועים הנזכרים בפרקים ולדלג על השמות והמקומות. |
נושאי הפרק: ה' מצווה את יהושע לחלק את הארץ בגורל - ז-ח רק שבט לוי לא מקבל נחלה - לג קשיים: דפי העבודה לתלמידים: הפעילות בטבלה יכולה להיעשות בכיתה במשותף כחזרה על הפרק. |
סיפור התוכן: חלק גדול מהארץ שהובטחה לאבות לא נכבש. יהושע היה כבר זקן (מיוצאי מצרים, היה כבן מאה. הוא מת בן מאה ועשר שנים). הכיבוש לא הגיע לכלל סיום בימי חייו. ה' ציווה את יהושע לחלק על פי גורל את השטחים שכבשו בני ישראל לתשעה וחצי השבטים. נזכיר לתלמידים כי שניים וחצי השבטים כבר קיבלו נחלה בעבר הירדן המזרחי. הלוויים, בני שבט לוי, לא קיבלו נחלות. הם התיישבו בערים המיוחדות להם. נקודות לשיחה: "הארץ הנשארת". האזורים שבני ישראל לא כבשו והם נשארו בידי הכנענים והפלשתים מכונים "הארץ הנשארת". אילו מקומות נשארו בידיהם? שטחי המישור והעמקים של עמק יזרעאל של עמק בית שאן ושל חוף הים. בידיהם נשק ורכב ברזל. חלוקת הארץ. יהושע מלא אחר צו ה' למשה לחלק את הארץ לנחלות לפי מספר השבטים. יהושע, אלעזר הכהן וראשי השבטים הטילו גורלות. כל שבט העלה בגורל את נחלתו. |
פאזל: מפת הנחלות: משחק שטח: מחלקים לתלמידי הכיתה כרטיסים שעליהם רשומים שמות השבטים. כל תלמיד מצייר את דגל השבט שלו. אחר כך הוא יעמוד עם דגלו במקום המסומן השייך לשבט שלו. כך יוכלו התלמידים להתאמן בכיוונים, לזכור את מקום הנחלות ואת הדגל המאפיין כל שבט. במקום לצייר בגיר על הרצפה אפשר לעשות זאת על נייר גדול. כל תלמיד יעמיד את הדגל שהכין במקום המתאים. |