תוכן המאמר:
הפיוט 1. תפילת קבלת שבת 2. הפייטן - תולדותיו וחבוריו 3. מבנה ומשמעות האקרוסטיכון משפטי-סיום במחרוזות הפיוט הפתיחה והסיום כמבטאי אידיאה 4. הדמויות הדובר והנמען 5. קישוטי-שיר 6. תשתיות מקראיות ומדרשיות בפיוט 7. הרעיונות הגלומים בפיוט 8. הפיוט במספרים 9. דרכי הוראה רשימה ביבליוגרפית תקציר: ניתוח הפיוט "לכה דודי" על פי מקורותיו. מילות מפתח: פיוט, ניתוח ספרותי |
לְכָה דודִי לִקְרַאת כַּלָּה
פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
שָׁמור וְזָכור בְּדִבּוּר אֶחָד
הִשְׁמִיעָנוּ אל הַמְיֻחָד
ה' אֶחָד וּשְׁמו אֶחָד
לְשֵׁם וּלְתִפְאֶרֶת וְלִתְהִלָּהּ
לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה
כִּי הִיא מְקור הַבְּרָכָה
מֵראשׁ מִקֶּדֶם נְסוּכָה
סוף מַעֲשֶּׁה בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּהּ
מִקְדַּשׁ מֶלֶךְ עִיר מְלוּכָה
קוּמִי צְאִי מִתּוךְ הַהֲפֵכָה
רַב לָךְ שֶׁבֶת בְּעֵמֶק הַבָּכָא
וְהוּא יַחֲמול עָלַיִךְ חֶמְלָּהּ
הִתְנַעֲרִי מֵעָפָר קוּמִי
לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ עַמִּי
עַל יַד בֶּן יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי
קָרְבָה אֶל נַפְשִׁי גְאלָּהּ
הִתְעורְרִי הִתְעורְרִי
כִּי בָא אורֵךְ קוּמִי אורִי
עוּרִי עוּרִי שִׁיר דַּבֵּרִי
כְּבוד ה' עָלַיִךְ נִגְלָּהּ
לא תֵבושִׁי וְלא תִכָּלְמִי
מַה תִּשְׁתּוחֲחִי וּמַה תֶּהֱמִי
בָּךְ יֶחֱסוּ עֲנִיֵּי עַמִּי
וְנִבְנְתָה עִיר עַל תלָּהּ
וְהָיוּ לִמְשִׁסָּה שׁאסָיִךְ
וְרָחֲקוּ כָּל מְבַלְּעָיִךְ
יָשִּׁישּׁ עָלַיִךְ אֱלהָיִךְ
כִּמְשּׁושּׁ חָתָן עַל כַּלָּה
יָמִין וּשְּׁמאל תִּפְרוצִי
וְאֶת ה' תַּעֲרִיצִי
עַל יַד אִישׁ בֶּן פַּרְצִי
וְנִשְּׁמְחָה וְנָגִילָה
בּואִי בְשָׁלום עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ
גַּם בְּשִּׁמְחָה וּבְצָהֳלָה
תּוךְ אֱמוּנֵי עַם סְגֻלָּה
בּואִי כַלָּה בּואִי כַלָּה
"רבי חנינא מיעטף וקאי אפינא דמעלי שבתא אמר בואו ונצא לקראת שבת המלכה רבי ינאי לביש מאניה מעלי שבת ואמר בואי כלה בואי כלה".ובתרגומו של הרב שטיינזלץ:
"ר' חנינא היה מתעטף ועומד עם חשיכה ערב שבת ואמר בואו ונצא לקראת שבת המלכה. ר' ינאי היה לובש בגדיו ערב שבת ואמר בואי כלה בואי כלה".(הערה: ייתכן והתלמוד משקף מחלוקת ביניהם בעניין תוספת שבת האם היא מדאורייתא או מדרבנן. אם היא מדאורייתא כדעת ר' חנינא המכנה את השבת "מלכה" כלומר: תוספת שבת נחשבת כשבת ואילו ר' ינאי חושב שתוספת שבת היא מדרבנן ולכן בזמן זה השבת היא בגדר כלה לפני החופה).
"בעשרה מקומות נקראת ישראל "כלה" שיתא הכא וארבע בנביאים... וכנגדן לבש הקב"ה עשרה לבושין... כדי להפרע מאומות העולם שבטלו מישראל עשרת הדיברות שהיו מצמצמין עליהן ככלה". (דברים רבא וילנא ב' לז').הכינוי "עטרת בעלה" מופיע בפיוט.
"ביום חתונתו אלו ימי המשיח שנמשל הקב"ה כחתן וכמשוש חתן על כלה".ישיש עליך אלוקיך כמשוש חתן על כלה - על ישראל לפיכך הקריאה היא להקב"ה להצטרף לכנסת ישראל ולקבל יחד את השבת. מדובר בשילוב וצרוף של הדמויות בזמן הייחודי של השבת. כך נגיע לשיא של התעלות ורוחניות וקדושה בשבת בה נוצר קשר רוחני מיוחד בין הקב"ה לכנסת ישראל.
"תני רבי שמעון בר יוחאי: "אמרה שבת לפני הקב"ה רבונו של עולם, לכולן יש בן זוג ולי אין בן זוג! אמר לה הקב"ה כנסת ישראל היא בן זוגך וכיוון שעמדו ישראל לפני הר סיני אמר להם הקב"ה זכרו הדבר שאמרתי לשבת - כנסת ישראל הוא בן זוגך וזהו שנאמר "זכור את יום השבת לקדשו" (בראשית רבה יא' ח').כלומר: הפייטן פונה אל הקהל ומבקשו להצטרף אליו ויחד לקבל את פני השבת שהיא בת זוגו של ישראל.
שבת י' עב': "אמר לו הקב"ה למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה ואני מבקש ליתנה לישראל, לך הודיעם".במדריך עובר הפייטן מדיבור בגוף יחיד "לכה דודי" ללשון רבים "נקבלה" וזאת הקריאה להשתתפות כולנו (כולל הדובר) כאיש אחד בקבלת השבת. הדובר משנה את מעמדו: פעם הוא היחיד, שליח הציבור המייצג קבוצה, אך לעיתים הוא מעמיד את עצמו כחלק מהקבוצה.
"לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה".תעשיר (במדרש מוסב על השבת ב"ר יא, א). פשט הפסוק מתאר את מעמדה המיוחד של השבת שזכתה לברכה מאת הבורא ואילו הפיוט מעמיד את השבת כקרן שפע של ברכה לימי-השבוע. המדרש מציין את הברכה בשבת כשפע גשמי: ברכת ה' היא תעשיר - הכוונה לשבת (בראשית רבה יא, א), וכן: "הברכה בשבת היא ביין, בלבוש, בנר ובאור פניו של האדם (ילקוט שמעוני שמות, רמז, טז) כאן נזכרת גם מעלה רוחנית של מאור פנים.
"התנערי מעפר קומי..."המקורות במקרא בישעיהו: "ישפילנה עד ארץ יגיענה עד עפר" (כו, ה) נדרש על הגלות. פסוק אחר: "התנערי מעפר קומי שבי ירושלים" (נב, ב) נדרש על הגאולה שנאמר בפסיקתא רבתי (איש שלום) פרשה כו: ... ועליך הוא אומר "התנערי מעפר קומי שבי ירושלים", בשר ודם בנה אותך, בשר ודם החריבך, אבל לעתיד לבוא אני בונה אותך שכן כתוב "בונה ירושלים".
"בגלות אדום יבקש הקב"ה להתכבד בעולם ולבוא הוא בעצמו להקים את המטרונית ולנער אותה מעפר. אוי למי שייקרה לפניו שעה שיאמר "התנערי מעפר קומי שבי ירושלים" (זהר שמות ז, א) "אמר ר' יוסי עתיד הקב"ה להכריז על כנסת ישראל ולאמר התנערי מעפר קומי שבי ירושלים כמי שאוחז ביד חברו ואומר התנער, קום. כך הקב"ה יחזיק בה ויאמר התנערי, קומי".המילה "קומי" מקשרת אותנו גם לפסוק "קומי אורי כי בא אורך" שמביא את רעיון הגאולה. הזהר מלמד אותנו שנפילתה של כנסת ישראל לארץ היא כל כך קשה, רק הקב"ה יוכל להקימה ולהעמידה.
"התעוררי התעוררי כי בא אורךחשיבותה היא במיקומה במרכז הפיוט (ראה בפרק "הפיוט במספרים") וכן בחזרות, במצלול ובתכן המבשר את האור, את ההתגלות ואת השירה. מספר פסוקים עומדים בבסיס המחרוזת, (השינויים נעשו בגלל החרוז).
קומי אורי עורי עורי שיר דברי
כבוד ה' עליך נגלה".
"אמר רבי אבא סרונגיא ונהורה עמיא שרא זו מלך המשיח שנאמר "קומי אורי וגו' (בראשית רבה, וילנא פרשה א, ו) ויהי אור - הרי בנוי ומשוכלל לעתיד לבוא היאך מה דאת אמר, "קומי אורי" (שם פרשה ב, ה). במדרש נוצר קשר גם לשבת: אם אתם זהירים להדליק נרות לפני, אני מאיר לכם אורה גדולה לעתיד לבוא לכך נאמר "קומי אורי" (פסיקתא רבתי, איש שלום, פרשה לו)ובזוהר:
"לעתיד לבוא יתגלה הקב"ה על בניו והם יראו כבודו עין בעין ככתוב "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דבר" (שמות קכו, א). "קול כרוז יוצא התעוררו קדושי עליון, התעורר עם קדוש שנבחר למעלה ולמטה, עוררו שמחה לפי אדוניכם, עוררו שמחה שלימה" (שמות פט, א).אפשר למצוא פרושים ומדרשים רבים לכל שיבוץ בעזרת פרויקט השו"ת.
"משל למלך שעשה לו חופה וציירה וכיירה ומה היתה חסרה - כלה שתכנס לתוכה. כך מה היה העול חסר - שבת. רבנן אמרו משל למלך שעשו לו טבעת. מה היתה חסרה - חותם. כך מה העולם חסר - שבת" (בראשית רבה וילנא, פרשה י, דה', ט).ב. הפיוט עוסק בשני נושאים: השבת וירושלים. השבת היא ממד של זמן, ירושלים היא מרחב של מקום. שניהם משתלבים ומתחברים בפיוט. שילוב המקום והזמן כדמויים שיריים בפיוט יוצר את ההבנה שמי שמדבר על הזמן מדבר גם על המרחב ולהיפך. השילוב ביניהם הוא בבחינת שיא של הזמן המקודש עם המקום המקודש. נוצרת תלות ביניהם: מי שמחלל את קדושת הזמן מביא לריחוק ממימד המרחב. ואכן המדרש מספר לנו כי אחד הגורמים לחורבן הוא אי שמירת השבת:
"אמר אביי: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שחיללו בה את השבת שנאמר ומשבתותי העלימו עיניהם ואחל בתוכם" יחזקאל כב, כו (שבת קיט)ואחל - מלשון חילול שם ה'. (חיבור דומה קיים בפיוטי "עבודה" של יוה"כ בהם השיא הוא חיבור מימד הזמן - היום הקדוש ביותר, המרחב הקדוש ביותר (קדש הקדושים) והדמות המקודשת ביותר - הכהן הגדול).
"יום השביעי בחר בו הקב"ה וקידשו לשמו... והנחילו לעמו ישראל שלא יהיה צער במחנותם כי לשמחה גדולה אלוקים נתנו לנו."וכן בזוהר:
שמות כד, א:
באותה נשמה יתירה שוכחים כל עצב וחימה ולא תמצא לבד מחדווה למעלה ולמטה.
שמות פח, ב:
"... אוי לו לבן אדם שאינו משלים שמחת המלך הקדוש ומי שמחתו אלו שלוש סעודות אמונה סעודות שאברהם יצחק ויעקב כלולים בהן וכולן שמחה על שמחה".