|
יש להפוך את המילאט היהודי ללאום (טריטוריאלי)...1אין אורנן מזכה אפוא את היהודים בתואר "עם", אלא מדביק להם את המונח הערבי "מילאט". וכל כך למה? ומה משמעו של אותו "מילאט"? בפתח מאמרו - הקרוי "התודעה היהודית - הרהורי כפירה" - מסביר אורנן:
המושג "לאום" במשמעותו המודרנית נקבע במהפכה הצרפתית כפועל יוצא מהעברת מקור השלטון מן הא-להים אל העם... במקומות שלא הגיע אליהם דבר המהפכה הצרפתית באותה עת, לא קמו לאומים טריטוריאליים. למשל, בתחומי האימפריה התורכית הוסיפו להתקיים בצד הרוב המוסלמי כחצי תריסר חברות של מיעוטים אתניים-דתיים. חברות אלה נקראו בשם "מילאטים"... מובן שגם היהודים הוגדרו כ"מילאט" בין שאר המילאטים של תורכיה הישנה.2והגדרה זו אכן משמשת לו לאורנן לאורך המאמר כולו. נמצא, שאין היהודים בעיניו עם כל עיקר, אלא "מילאט"; שכן דבקים הם עדיין במושגים של מורשת תרבותית של "קבוצה אתנית-דתית", מושגים השולטים רק "במקומות שלא הגיע אליהם דבר המהפכה הצרפתית" - בפינות חשכות שבעולם כתורכיה הישנה. מושגים אלה מקומם לא יכירם בעולם המודרני והנאור, שהוא פרי המהפכה הצרפתית.
בדברי הרצל אין שום ביטוי לקשר כלשהו בין היהודים, שביכרו להישאר בארצות מגוריהם, ובין החברה החדשה.7אך - האמנם?
"הננו עם, עם אחד!" -מכריז הרצל בחגיגיות,8 והדברים נכתבים בהבלטה - בסימן קריאה ובשורה נפרדת. ומהו מקור אחדותנו וייחודנו?
וכן: רק בדת אבותינו עוד נכיר, כי בנים אנו לעם אחד.9וייחוד זה הוא בעיני הרצל מטלה היסטורית של שמירת רציפותה של המורשה התרבותית-הדתית:
כשם שאנחנו שואפים לברוא בשדה הכלכלה והמדינה תנאים חדשים, כן רוצים אנו לשמור בדברים המסורים ללב על קדושת כל ישן.10אמנם, הרצל מתנגד ל"שלטון הדת", ומדגיש את זכויותיהם של "בני אומות אחרות או בני לאומים אחרים" אשר יגורו בתוכנו,11 אולם מכאן ועד לניתוקה של "החברה החדשה" מן העם היהודי רחוקה הדרך.
קץ זה כמו הסתמל בגב' גולדה מאיר, כשהיא ניצבת מתחת לתמונתו של הרצל ומספרת על שתי הדאגות המטריפות את שנתה בלילות... לו היתה תמונתו של הרצל עשויה לשמוע זאת היתה ודאי מתעלפת מתדהמה...12וכל כך למה? מה הן אותן דאגות של ראש ממשלת ישראל אשר שמו קץ, אליבא דאורנן, לחזונו של הרצל ואף גרמו לעלפון תמונתו? הלוא הן, בלשונו של אורנן אשר שם בפי הגב' מאיר:
האחת, פן ישכחו ילדי ישראל, כי אחים הם ליהודי כל העולם; והשניה, להתעורר בבוקר ולחשוב כמה ילדים ערביים נולדו במדינת ישראל.13כלומר, חששה של ראש ממשלת ישראל מניתוקה של המדינה מיהדות העולם, וחרדתה מפני הקץ אשר יקיץ על היותה מדינת היהודים - הם בעיני אורנן "קץ הרעיון הציוני".
אילו הניחו לחניכים ולא ביקשו להעבירם על זרותם אל היהדות אפשר והיתה זו זרות שיש עמה יחס של כבוד, הערכה, ענין. כיון שמבקשים לכפות עליהם זהות שבהכרה וזהות שברגש עם היהדות... הרי עדים אנו לשתי תוצאות עיקריות: האחת - שזהות זו נעשית זרות בעטנית של משטמה, יהירות ובוז; השניה - שזהות זו מתגלגלת בלוונטיניות יהודית.15הכותב - אהרן אמיר - מודה אפוא בשתים:
בצאתנו שנית ממצרים לא נשכח את סיר הבשר. בכל חבורת יהודים ימצא כל איש כחפצו את הרגליו הקלים, אך טובים, יפים ונעימים מן הראשונים.17לא "בשלילה חריפה של הגולה" ובבוז ליהודים היושבים בה - כלשון אורנן - פונה הרצל אל היהודים, אלא בהבנה ובאהבה:
חפצנו הוא לתת ליהודים ארץ מולדת. לא נעשה זאת בנסחנו אותם ביד חזקה ממקום שבתם. לא, כי ברוב זהירות נסיעם על כל שרשיהם לטעת אותם בארץ טובה ופוריה מן הראשונה.18ולא בניתוקן של אלפיים שנות הגלות מן ההיסטוריה היהודית רואה הרצל את תחייתו הלאומית של העם, אלא בשילובן ברצף ההיסטוריה:
האישיות הלאומית של היהודים אינה יכולה, אינה רוצה ואינה מוכרחה לחדול מהיות... אינה רוצה, זאת הוכיחה בשני אלפי שנות יסורים מאין כמוהם.19"שני אלפי שנות יסורים" אינם בעיני הרצל נושא לבוז, אלא להערצה. מה רחוקה התבטאות זו של הרצל מן התדמית שמבקש אורנן להדביק לו בלהיטותו האינדוקטרינרית לשכנע את קוראיו באידיאולוגיה שלו.
כביכול, אם אנו בני לאום חדש, ולא המשך למילאט היהודי, הרי זו בגידה בזכרם של הנספים.20הנה כי כן, מודע אורנן לתחושת הבגידה שמעורר רעיון הניתוק, אלא שהוא משחיז את כלי מלחמתו על מנת לעקור תחושה זו מן השורש. מן הראוי לבדוק כלי מלחמה אלה, אם לגיטימיים הם במלחמת דעות, ואם יכירם מקומם על במה המיועדת למחנכים בישראל: "החינוך" - רבעון לדברי פדגוגיה, יוצא לאור ע"י הסתדרות המורים בישראל.
העדויות נבחרו בהקפדה שלא לערב שום קרבנות לא יהודיים בענין.לא זו אף זו: אורנן מגלה לקוראיו שבעלי "התודעה היהודית" שמחו, כביכול, לאידה של המדינה על כשלונה במלחמת יום הכיפורים, וכה דבריו בהמשך מאמרו:
לא הוזמן "שום עד צועני", "שום בחורה פולניה", ו"שום שבוי רוסי" להעיד במשפט אייכמן. הרי לך, שכל התכנית של לכידת אייכמן ומשפטו לא היו אלא קנוניה אפלה שנועדה -
לחסן את הנוער מפני הרעיונות הציוניים הראשונים על מטאמורפוזה של העם היהודי,
על ההתנערות מן הגורל היהודי לדורותיו ועל הלאום העברי החדש, הלאום המודרני
בארץ ישראל.22
ואם כאלה הם פני בעלי "התודעה היהודית" ואדריכליה - מה לך, נער עברי, כי תחוש תחושת בגידה בניתוק מחבורה מאוסה זו?
מלחמת יום הכיפורים כמו הביאה נצחון גמור לתפיסת המילאט היהודי כנגד הלאום הישראלי. היהודים כמו גיחכו: הנה גם "הישראלי היפה" הולך בשבי. מעתה לא ילעג עוד ליהודים שנרמסו תחת מגפי הנאצים. "הגורל היהודי" הנה הוא מאיים גם על הישראלים ועל ישראל. במאמרים שונים יכולת לראות זיק של שמחה לאיד, שמחת המזדהים עם המילאט היהודי על שהישראלים לא הצליחו הפעם כבעבר.23אורנן אינו מגלה לקוראיו היכן מצא "מאמרים שונים" אלה, ובמה גילה אותו "זיק של שמחה לאיד". די לו ש"הצליח" להשחיר פניהם של "המזדהים עם המילאט היהודי" שנואי נפשו.
כמו המגן המשוח בשמן אשר ישמיט ויפיל מעליו החצים... כן הלצון בפני התוכחה והמרדות. כי בליצנות אחד ובשחוק קטן יפיל האדם מעליו ריבוי גדול מן ההתעוררות וההתפעלות... ולא מפני חולשת הענינים, ולא מפני חסרון הבנת הלב, אלא מפני כוח הלצון ההורס כל עניני המוסר והיראה.24
אם חלילה יעלה בידם של בעלי החינוך לתודעה יהודית להתגבר על חניכיהם, יקיץ הקץ על ישראל.ביסוסה של תחזית אפוקליפטית זו פשוט הוא ביותר, לדעת אורנן:
אם הישראלים אינם אלא יהודים "בעלי זהות משותפת עם שאר היהודים, ואם ישראל איננה אלא אחת מן הקהילות היהודיות - על יסוד מה נדרשת ההקרבה המיוחדת מן הישראלי?25ההנחה הסמויה שבפסוק זה היא, שהמניע היחיד להקרבה המיוחדת שנדרשת מן הישראלי היא הזדהות בלעדית עם אותה "חברה לאומית בפני עצמה" שקמה במדינת ישראל - כלומר, עם הלאום הטריטוריאלי החדש שאמור לקום בחזונו של אורנן; הרחבתה של הזדהות זו להזדהות עם העם היהודי כולו - תפגום באותה מוטיבציה, ובכך ייפגם כוח העמידה של מדינת ישראל.
לא תזכה בתור זהב קדמון בארץ הקדם אלא בשואה לבנטינית רדודת שרשים שהיום היא שופכת את דמה בחווה הסינית ומחר היא צולה המבורגר בברוקלין.אלא, שאין אורנן מבקש בדיקה כלשהי, לא אמפירית ולא אחרת; מבקש הוא להצניע את הנחתו כהנחה סמויה. כי על כן אין האינדוקטרינטור מעוניין בגילוי האלטרנטיבות ובעידודה של חשיבה רב-צדדית. די לו בחשיבה סטיריאוטיפית, או בהעדר חשיבה כל עיקר, על מנת לטפח את קנאותו.