בפרק זה תוצע בהרחבה העמדה החינוכית שתוארה בתמציתה במבוא לחיבור: חינוך לערכים וזהירות מאינדוקטרינציה. כפי שיתגלה להלן, מצויים יסודותיה של עמדה זו בחשיבתם החינוכית של חז"ל ושל בעלי הלכה שלאחריהם, ולפיכך היא מוצעת במיוחד למחנך הדתי.
יסודות אלה הם:
1. יסוד פדגוגי: התמקדות בחינוך עצמי.
2. יסוד פסיכולוגי ופילוסופי: איזון בין חשיבה לבין מעשה.
3. יסוד מוסרי: חידוד תחושת אחריותו של האדם.
4. יסוד יצירתי: המתח הדיאלקטי ככוח יוצר ומפרה.
בסעיפים הבאים יפורטו יסודות אלה לפרטיהם, ותובהר הזיקה שביניהם לבין הקריטריונים שהוצעו בפרק הראשון להבחנה בין חינוך לבין אינדוקטרינציה.