|
ר' שמעון בר אלעזר אומר: לפי שהיחיד נידון אחר רובו והעולם נידון אחר רובו - לעולם יהא אדם רואה את עצמו חציו זכאי וחציו חייב; עשה מצוה אחת - אשריו, שהכריע את עצמו ואת העולם לכף זכות; עבר עבירה אחת - אוי לו, שהכריע את עצמו ואת העולם לכף חובה.7ראייה זו של אדם את עצמו ואת העולם חציו זכאי וחציו חייב, משמעה - מניעת תו סטיריאוטיפי כלשהו: לא צדיק, לא רשע; תמיד ("לעולם"!) בינוני, ולפיכך בר שינוי בכל רגע. הפלס השוקל את מעשיו עד כה - מתוח כנגדו תמיד, מאוזן בתכלית האיזון, ומעשהו בזה הרגע יכריע את הכף. עולמו שלו, אף של היקום כולו, דרוך ועומד לקראת הכרעה זו, והריהו כמהלך על חבל דק כשגורל העולם כולו על שכמו ותהום פעורה תחתיו. תיאור מפליג זה של אחריותו של אדם - אם אכן מנסה הוא לשוות לנגד עיניו את הדברים כמשמעם - מן ההכרח שיעורר בו חלחלה. אין אדם עשוי לחיות חיי יום יום שלו תחת לחץ תדיר מעין זה. עם זאת, אין אדם פטור מלהעמיד תחושת אחריות מופלגת זו כאידיאל. כשם שאף על פי ש"אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא"8 - הנה אין עובדה זו שוללת את העמדתה של דמות כזו כאידיאל. או - כניסוחו של קנט - "כי הדרישה לישרות טהורה בקשרי ידידות, למשל, תעמוד בעינה, אף לולא היה עד עכשיו ידיד ישר בעולם".9 היסק זה , המעמיד בפני האדם אתגר אידיאלי של תחושת אחריות מופלגת, של הימנעות מראייה סטיריאוטיפית, ושל נכונות תדירה לשינוי - ראוי אפוא לעיון מדוקדק יותר.
תחילה - עקרון הדיון הא-להי: אדם שעונותיו מרובין על זכויותיו מיד הוא מת ברשעו... וכן המדינה... וכן כל העולם כולו.מסתבר, שמטעמים חינוכיים מבקש הרמב"ם להמחיש לאדם את תוצאות הכרעתו, והריהו מחליף את ביטוי האיום "אוי לו" שבמקור התלמודי בתיאור הציורי "וגרם לו השחתה"; ואת הביטוי המדרבן "אשריו" שבמקור - בלהט המילים "וגרם לו ולהם תשועה והצלה". אולם תוספת משמעותית יותר מוסיף הרמב"ם לצידוק אימוצו של עקרון הראייה האנושית. אף זאת, כמסתבר, מטעמים חינוכיים של שידול האדם לעמדה רצויה זו. לצידוק התכליתי שמצדיק המקור התלמודי עמדה זו, כאמור, מוסיף הרמב"ם גם צידוק סיבתי: עמדה רצויה זו היא גם מסקנה לוגית הכרחית של שיקול מדעי סטטיסטי. לפני המילים "צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה חציו זכאי וחציו חייב" מוסיף הרמב"ם את המילה "לפיכך". אותו "לפיכך" מוסב, כפי שמסתבר, על היגד קודם של הרמב"ם, היגד שהוא מוסיף על הטכסט התלמודי:
אחריו - עקרון הראייה אנושית: ... צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה חציו זכאי וחציו חייב.
ולבסוף, המסקנה המוסרית: חטא חטא אחד הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה. עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת העולם כולו לכף זכות וגרם לו ולהם תשועה והצלה.10
ואין שוקלין אלא בדעתו של א-ל דעות, והוא היודע היאך עורכין הזכיות כנגד העונות.11היינו: המפתח לאותו פלס השוקל מעשיו של אדם - אינו מצוי ביד האדם. רק "א-ל דעות", הוא לבדו יודע "היאך עורכין הזכיות כנגד העונות". מבחינתו של האדם נופלים אפוא מעשיו על שתי כפות המאזנים באורח אקראי לגמרי. לפיכך אין לו מנוס מן המסקנה הסטטיסטית של "חציו זכאי וחציו חייב". הרי, שעקרון ראייה זה מבוסס ביסוס כפול: הוא הכרחי מבחינה לוגית, ואף ראוי מבחינה נורמטיבית.