|
אפשר שהסיבה הראשית לכך שלא מצאנו להן פתרון, היא שכולנו קרבנותיה הנכים של צורה זו אחרת של אינדוקטרינציה.2שכן, החברה "מנסה להבטיח שדעותיה הקדומות יימסרו לדור הבא".3 אם תתגבר האנושות על האינדוקטרינציה - תיגמל מן ה"היסטוריה עקובת הדמים". לתכלית זו מנסה וילסון לאבחן את צרות האנושות, למצוא את רקען המשותף, ולהציע את תרופתו.
רק אלה המוכנים להכיר בחשיכה ולחתור לקראת האור - יוכלו להגיע להישג ממשי. התהליך איטי, אבל ריאלי" אונקיה של ריאליות עדיפה על טונות רבות של דמיון ובלבול.17מה טיבו של אותו "אור" הנראה לוילסון באופק הרחוק של אחרית הימים? מה הם ערכיו של אותו "עולם הבא"?
כמובן שאת יכולה לנהוג כרצונך, יקירה, אך הדבר יעציב אותי מאד אם בתי תהיה מעורבת בתקרית עם איזה גבר.19מעשה מעין זה פסול, לדעת וילסון. הוא מצוי בין הדוגמאות המגונות של אינדוקטרינציה, בחינת "סור מרע". אך הדוגמה החיובית של "עשה טוב" - זו שצריכה להדגים את ה"אור" הרחוק והמצופה - מפתיעה ביותר, ואף היא מתחום חיי המין:20 כיוון ש"כשרון היצירה וכושר להנאה" הם תכליות ראויות לאדם, הרי אדם שיכוון את כשרון יצירתו לחיי מין מגוונים יותר ויחוש את סיפוקו בסוגים מסוגים שונים ומשונים יותר של חיים אלה - יעלה בערכו על אדם המוצא את סיפוקו בחיי משפחה קונבנציונליים. וכך אכן רואה וילסון את "מי שנהנה מאהבה הומוסכסואלית והטרוסכסואלית כאחד, כשפוי לפחות כמי שהנאתו מוגבלת וצרה יותר, אם לא שפוי ממנו".21
נסה נא ללמד אותו (את תלמידך - י"ש) בדרך נסיונית על אודות מין - ותזכה מיד בכותרות הראשיות בעיתונות.22יש אפוא, לדעת וילסון, לטפח את "היצירתיות" של המחנך בתחום זה, למרות "הכותרות הראשיות" שילוו את מעשהו. לפנינו אפוא הבהרות חותכות למשמעות חזונו של וילסון: שיחרור האדם מנורמות מחייבות של דת, מוסר ומין, אם נורמות אלה אינן עומדות באותו קריטריון של "ריאליות מדעית" שמבקש וילסון להשליט בחינוך. אולם חזון זה של "תקשורת רציונלית טהורה" בתחומי הדעות, הרגשות והשיפוט המוסרי (ראה סעיף ג לעיל) - אינו עומד בפני הביקורת, כפי שיובהר להלן.
אף איננו יכולים להיות בטוחים אם בעיה כלשהי של אמת, שקר או הבאת ראיות מתעוררת כלל בעניינים של מטפיזיקה ומוסר.24כלומר: אין ביטחון שיש משמעות כלשהי למושג הוודאות בתחומים אלה. אך, כאמור, בו במקום הוא מתעלם מהבחנה זו: בתארו את הייחס לתכנים שבתחומי המטפיזיקה והמוסר, הריהו משתמש בדימוי "אנו שרויים בחשיכה", או במונח "טריטוריה מיסתורית"; דימויים אלה מבטאים, לדעתו, תחושה סובייקטיבית של אי וודאות, אך אם אין בהקשר זה משמעות למושג הוודאות, אין גם מקום לתחושת אי-הוודאות. גם להלן מגלה וילסון אותו טשטוש תחומין. הוא מתאר את התנגדותו לדרך החינוכית של הצגת דעות שונות בתחומי הדת, המוסר והפוליטיקה - גם אם יוצג לפני החניכים מיגוון של דעות, ותינתן להם האפשרות לבחור לעצמם אותן הדעות המדברות אל ליבם:
הם אינם רוצים להילקח לסיור מודרך ולסובב בתצוגה עולמית של מוצגים מעוררי עניין, הם רוצים לדעת אם דעות כל שהן אמיתיות הן.25אך שוב, כיצד ממליץ וילסון על רצונם זה של החניכים, אם אין משמעות למושגים אמת ושקר באותם תחומים?
מהו שורש ההבחנה כאן? האם דעות פוליטיות ומוסריות קרובות יותר לליבו של הפרט מאשר דעות ומיומנויות אחרות, שמתנגדים אנו להתערבות חיצונית מעמיקה בתחומים אלה, אך מוכנים להתעלם מהתערבות שטחית יותר, כגון במתימטיקה ודקדוק לטיני?26דומה, שהתשובה לשאלה זו חיובית היא - בניגוד לוילסון, הדוחה אותה. דברים שבתחום הנורמטיבי הם, כאמור לעיל, דברים שבראוי, ולא שבמצוי, ולפיכך עניין להם לחירות רצונו של אדם; וכמידת קנאותו של אדם לחופש רצונו, שעמוקה היא, כן תגדל התנגדותו להתערבות חיצונית באותם דברים.
ושכנוע לוודאות במקום שאין בו וודאות אמיתית היא צורה אחת - וצורה קשה מאד - של מניעת פיתוח זה.29סילוגיזם זה ניתן לניסוח המקוצר הבא:
אין משמעות הדבר שהוא (המחנך - י"ש) נייטרלי מבחינה אמוציונלית כלפי הילד. הדעה, שמילים כגון: היגיון, בינה, אובייקטיביות וכדומה, קשורות במילים כגון קר, חסר רגש, יבש וכדומה - היא אגדה טפשית.33אולם דחייתה של דעה בתואר "אגדה טפשית" אינה תואמת את הדרישה שדורש וילסון מזולתו, בדבר הכרעה לגבי דעות:
הדעות שאנו מלמדים חייבות להיות רציונליות... הן חייבות להיות נתמכות בראיות ברורות... ראיות הניתנות להצגה בפומבי.34מסתבר שדרישה מחמירה זו נדרשת גם לגבי דחייתן של דעות, ובוודאי אין בתואר "אגדה טפשית" משום ראיה ברורה הניתנת להצגה בפומבי. אופיו של הקשר בין שתי קבוצות המילים המוצגות אינו פשוט כל עיקר. אפשר שאינו הכרחי, אפשר שאינו קיים בכל הנסיבות - אך אין לפטור אותו כלאחר יד.
שאלות של עקביות מוסרית, יושר או נאמנות גלויה - אין לשאול. אנו חיים בעולם משוגע. מה שמונח אינו היושר שלנו, אלא הבאת העולם ליתר שפיות.36וילסון מציע כאן מעין "מוסר עליון", אשר למענו ראוי לאדם להקריב את המוסר הקונבנציונלי שלו - כביטויו עם שמץ לגלוג "היושר שלנו" - למען תכלית נעלה יותר בעיניו, שהיא הצלת שפיות העולם.
המצב בעולם גרוע למדי, אף בלא תוספת של דיכאון מלאכותי. אנו עלולים להיתפס לאווירה של ריטון על אודות מצב הביש שנקלענו לתוכו, עד שלא נוכל לחשוב כל מחשבה קונסטרוקטיבית לשיפור המצב.39הייר מגנה את אופנת הייאוש שהשתלטה בספרות ומבקר את וילסון על גישתו הפסימית. גישתו הוא - האופטימית - תתברר להלן, בסעיף יד.
אין תועלת באמירה, שבידינו להימנע מאינדוקטרינציה, אם נלמד רק אותן דעות מוסריות אשר כל אדם שפוי ובעל שכל ישר יסכים להן - כי מי הם האנשים השפויים ובעלי השכל הישר?40הקריטריון של וילסון, טוען הייר, תלוי על בלימה, שכן טעון הוא קריטריון אחר - של הגדרת השפיות והשכל הישר - שאינו מצוי בידינו. נמצא, שנתונים אנו בסיטואציה של "צבת בצבת עשויה". הליקוי - ליקוי מתודולוגי: המכשיר שהוצע אינו פועל.
הניסיון לעצור בילדינו את התפתחותה של היכולת לחשוב בעצמם על בעיות מוסריות - הוא אינדוקטרינציה, ואילו נכונותו של המחנך לדון על כל בעיה מוסרית המתעוררת, בלא עמדות סגורות ובלא שאלות אסורות - היא חינוך.41הגדרות אלה מגלות את הבסיס שעליו מבסס הייר את מושג החינוך שלו: החשיבה המוסרית. בשעה שוילסון מציע למחנך שלא ישאל "שאלות של עקיבות מוסרית, יושר או נאמנות גלויה" - דורש הייר מן המחנך שלימות מוסרית מוחלטת:
במגעינו עם הצעירים - לא פחות משלימות מוסרית מוחלטת, היא לבדה הדרך העשויה להניב פירות.42בשעה ששיפוטו המוסרי של וילסון מבוסס על עובדות ריאליות, ועל עמדתו של "כל אדם שפוי ובעל שכל ישר" (ראה סעיף ד לעיל) - טוען הייר את הטענה הקנטיאנית43 שאדרבה, עמדה היא מוסרית אך ורק אם אין היא מבוססת על עמדות ריאליות, ואם אין היא מסתמכת על עמדה כלשהי של הזולת. לא המצוי הוא מושאה של החשיבה המוסרית, אלא הראוי. לפיכך, אין עמדה מוסרית יכולה להיות אמפירית, אלא חייבת להיות אפריורית, וכן אינה יכולה להסתמך על אוטוריטה כלשהי, אלא חייבת להיות אוטונומית.44
עשה מעשיך רק על פי אותו הכלל המעשי אשר בקבלך אותו תוכל לרצות גם כן, כי יהיה לחוק כללי.46דוגמתו של קנט בדבר "הסוחר הפיקח" הנוהג עם לקוחותיו ביושר מתוך חשבון תועלתי47 - עשויה להבהיר את הניגוד הקיים בין גישותיהם של וילסון ושל הייר: וילסון יראה את שיקוליו של הסוחר כשיקול מוסרי מובהק, שהרי הוא מתבסס על "הערכה מדעית וקרה של הריאליות", ואילו הייר יטען - מאותו טעם עצמו - שאין שיקול זה בגדר שיקול מוסרי, כטיעונו של קנט שם.
המוסריות היא משהו שחייב להיות מונחל; אחרת - אם תהליך זה יופרע - יגדלו ילדינו ברבריים.48המחנך חייב אפוא לדרוש את השלימות המוסרית מעצמו, וגם להנחילה לחניכיו. אולם כאן נתקל הייר בבעיה הנוקבת ויורדת אל השיתין של מושג החינוך: שמא כל חינוך שהוא אינו אלא אינדוקטרינציה?
אין סבירות רבה שמקרה כזה אמנם יקרה למעשה, משום שלאושרנו קיימות השפעות נוספות המשפיעות על ילדים, בצד השפעותיהם של הורים ומורים, ורבות מהן משמשות צינור להבנת החשיבה המוסרית.לפיכך סמוך הייר ובטוח שלמרות הצעותיו של וילסון "אין סכנה ממשית של הידרדרות לסיטואציה הובסיאנית אשר בה יד כל איש ברעהו".53
למד אותם להרים עיניהם, לעתים, מן הספר... למד אותם לצפות מן החלון; למד אותם אף לצאת לעתים מחדר הכיתה - ולהסתכל. אם המראה שהם רואים טוב הוא, או אם יש בו מן הטוב (כפי שתמיד יהיה, אם יסתכלו), למד אותם ליהנות מכך, ולעזור לאחרים ליהנות מכך. אם המראה רע, או יש בו מן הרע כפי שתמיד יהיה), למד אותם לחשוב: מה יכול אני לתרום לשיפורו? כיצד אוכל להביא לכך שאנשים אחרים יעזרו לי בשיפורו? 54דומה, שניתן לחוש את הלהט הפנימי, את האמונה בטוב שבאדם, את הביטחון בכוחו של חינוך - הטמונים בדבריו אלה של הייר.
אין זה סביר שילדינו יקלטו עיקרון זה (של המוסריות - י"ש) במידת העומק שהיינו רוצים בה, אלא אם כן נשתמש באי-אילו מתודות לא רציונליות.55המתודות הלא רציונליות שהייר ממליץ עליהן הן בעיקר שתים: השפעת הסביבה והשפעת הדוגמה האישית של המחנך. שתי אלה חוברות יחד בחינוך החברתי, שעליו מדובר בסעיף הבא.
הדבר החשוב הראשון, אם אנו רוצים שילדינו ילמדו מוסר, הוא להטילם אל תוך סביבה שבה יחושו, במידת האפשר, בתוצאותיהן הבלתי נעימות של פגיעות קלות של זולתם בהם... בסביבה כזו קולטים ילדים בנקל את הלקח, שעליהם לנהוג בזולתם כשם שברצונם שהזול ינהג בהם.56"אם רוצים אנו שילדינו ילמדו מוסר" - נאמר בפיסקה זו, אולם "אם" זה אינו תלוי: הייר אכן רוצה שחניכיו ילמדו מוסר. הוא רואה ב"הנחלה מדור לדור את הבנת המוסריות" - את תכלית החינוך,57 ולתכלית זו הריהו מתכנן במידה רבה של פירוט סביבה חברתית מתאימה. התנאים שצריכה סביבה כזו למלא, על מנת שתשמש אמצעי נאות לאותה תכלית - והצורות השונות של סביבה כזו- יתוארו להלן.
התנאי הראשון שדורש הייר מן הסביבה החברתית הוא קביעות: הקבוצה צריכה להיות - מעין קבוצה פחות או יותר קבועה על מנת שהילד יסתגל לתחושה, שחברו בקבוצה הוא אישיות כמוהו עצמו.58הייר, באופטימיותו, מאמין שקביעותם של יחסים חברתיים מסייעת למוסריותם של יחסים אלה.
אלה המעסיקים מנהלי בתי ספר מבקשים לא רק מורים טובים ללטינית או צרפתית, או כדורגל או מוזיקה - הם מבקשים אנשים אשר בהוראת המקצועות הללו ימסרו משהו אשר חשיבותו עולה על כך לאין ערוך.62אותו "משהו" הוא אפוא תכליתה של ההוראה ותכליתו של החינוך כאחת: ההתנהגות המוסרית.
אני מאמין שאינדוקטרינציה היא דבר רע, אולם אני מאמין שהוא (וילסון - י"ש) הציג את עמדתו בקיצוניות מוגזמת, ואני חושב שבכך חשף את עצמו להתקפות אפשריות של תועמלני האינדוקטרינציה. חשיבות עליונה יש בהגנה על השקפותיו הליברליות של מר וילסון כנגד התקפות כאלה; כי אחרת ייקל על מגיני הדעת הסגורה והחברה הסגורה לגייס את תמיכת המתונים נגד עמדתו של מר וילסון, וחבל.64הייר מאמין אפוא שוילסון והוא עצמו שותפים במאבק ליברלי נגד "מגיני הדעת הסגורה". כמו כן מאמין הוא שעמדתו השלילית של וילסון כלפי החיוב המוסרי אינה אלא במוצהר בלבד, לצורך דידקטי, ואילו ביסוד השקפתו מונחת ההנחה בדבר קיומו של חיוב זה. מסתבר, שאמנם כן הדבר. אחרת - אין להבין את תוקף הביטויים כגון "אחריות" או "זכות", שוילסון עצמו משתמש בהם בפסוקיו הבאים: "אחריות כבדה מאד מונחת על כתפי המחנך", או "אין זכות להורים להעביר לבניהם את אי-הרציונליות שלהם".65 קשה להלום כאן את המונחים "אחריות" ו"זכות" שלא על בסיסו של החיוב המוסרי. אף רתיעתו של וילסון מהעמדת פנים,66 אימוצו את האידיאל של הרחבת האישיות ולא צמצומה,67 ואהבתו את החירות68 - כל אלה מצביעים על קיומו של בסיס מוסרי ברקעה של השקפתו, למרות הצהרתו שלעיל (סעיף י) שאין לשאול "שאלות של עקביות מוסרית".