|
עיצוב הוא בכל מקרה סיומה של התפתחות, והתפתחוב היא בכל מקרה התגברות על מגמות של עיצוב והבניה.2לם מאשים את בעלי תפיסת העיצוב בטשטושו של ניגוד זה:
הפילוסופיות הגורסות כי החינוך הוא עיצוב נוטות לטשטש את הניגוד שבין עיצוב האישיות להתפתחותה ע"י הצגת שני התהליכים הללו כאילו הם זהים.3יתר על כן, טשטוש זה מצד בעלי תפיסת העיצוב אינו, לפי לם, בגדר תפיסה מוטעית בלבד, אל הוא מכוון על ידםבזדון, בחינת תכסיס של גניבת הדעת:
זיהוי זה אינו אלא תחבולה של יישוב ניגודים מהותיים באמצעות מלים, ותו לא.4דעה זו על הניגוד המוחלט שאין לטשטשו, הקיים בין שתי התפיסות גוררת בהכרח את המסקנה ששתי ההגדרות האלטרנטיביות של החינוך מוציאות זו את זו, כלומר: מערכת הפעולות המכוונות ('כ' פתוחה) את ההתפתחות (לקראת עיצוב האישיות), ומערכת הפעולות המכוונות ('ו' קמוצה) לתמוך בה (בתהליך של שינוי מתמיד) - קבוצות זרות הן, ולפיכך הפעולות הייחודיות לכל אחת משתי ההגדרות אינן בגדר חינוך כל עיקר בעיני בעלי ההגדרה האחרת.
החינוך הוא, אפוא, בעת ובעונה אחת תהליך של חיברות או תירבות, שפירושם עיצוב והבניה , ותהליך שך אינדיבידואציה, שפירושו עירעור ההבניה.5מצד שני' במקומות אחרים בשני מאמריו6 נראה שהוא סבור שיש להימנע מהגדרת מטרות החינוך:
כל הגדרה סופית של מטרות החינוך, אפילו היא נועזת ביותר, סותמת את הגולל על התפתחותו האפשרית של האדם.7בתשובתו לשקולניקוב, הטוען שההבדל בין חינוך לזולתו הוא הבדל שבמהות, לא של דרגה בלבד,8 אומר לם:
ההבחנה האיכותית המוליכה לדיכוטומיה 'חינוך - לא חינוך', היא הבחנה בין דגם אליטארי של אדם ובין דגם של אדם מונהג,9ומאחר שלפי לם עבר זמנו של החינוך האליטרי, הרי גם הבחנה זו אין לה מקום. משמע' אין להגדיר את החינוך הגדרה חדה וחותכת.
אי אפשר להגיד למחנך מהו חינוך. על המחנך בעצמו להכריע מהו חינוך, ובכל מצב חדש עליו לחזור ולהכריע מחדש.10וכן:
לא אופן אפריורי כלשהו אלא אופן ההכרעה בסיטואציה קונקרטית הוא שמגדיר מהו חינוך.11לם עצמו מודע לפסיחתו זו על שתי האפשרויות האמורות, והריהו מבחין ביניהן באמצעות ניסוחים שונים, שהאחד קרוי בפיו "הגדרה" (אמנם "סתמית וכללית", כביטויו), ולשני הוא מייחד את המונח "זיהוי" - כנראה על מנת להימלט מן הפרדוכס של הגדרת מה שאינו ניתן להגדרה.
תהליכי גידול ילדים המכוונים ע"י דימוייהם של בני אדם על אודות טבע האדם, מהות התרבות ותביעות החברה.12הגדרה זו מקיפה את "כל גילויי החינוך", היינו: אינדיבידואציה, תירבות וחיברות. ואילו הניסוח ההולם את אפשרות ההימנעות מהגדרה הוא כדלקמן:
הזיהוי של החינוך כתחום שההכרעות בו הן שקובעות מהו חינוך למעשה...13הניסוח הראשון מעדיף את האספקט ההגיוני-הפורמלי של ההגדרה, אך לוקה בתועלתו השימושית, לפי לם: "אולם בהגדרה זו אין תועלת לאיש". הניסוח השני, לעומת זאת, מעדיף את המשמעות האופרטיבית של החינוך על פני דקדוקים פורמליים של מיבנה הגיוני של הגדרה, ומצביע על מה שנחשב אצל לם לעיקרו של החינוך: הכרעות בין ניגודים.
מושג החינוך קובע את ההכרעה בין זה לזה (בין עיצוב לעירעור העיצוב - י"ש), ואיןההכרעה קובעת את אופן החינוך או את מושגו.14על ביקורת זו משיב לם:
טענתי היא שאין נורמות או כללים קבועים שאפשר להגדיר על פיהם חינוך ולהבדיל באמצעותם בינו ובין מה שאינו חינוך, ושהכללים האלה (או האופן) שאמנם מגדירים את החינוך הם פרי הכרעות מתחלפות בין הניגודים שכל סיטואציה חינוכית מורכבת מהם.15כלומר, אמנם יש כללים ועקרונות המגדירים את החינוך - אך אין הם קבועים ועומדים, אלא הם פרי הכרעות מתחלפות.
פעילות שמושאה ותכליתה הוא היחיד. בניגוד לה האינדוקטרינציה, למשל, היא פעילות שמושאה הוא היחיד אך תכליתה היא מערכת כלשהי מחוץ ליחיד (דת, פוליטיקה, וכו').16משמעותה האופרטיבית המיידית של קביעה זו היא, שבין שני סוגי הפעילות החינוכית - העיצוב והאינדיבידואציה - ניתנת זכות הבכורה לאינדיבידואציה. היינו: אף כי הפעולות הנמנות עם כל אחד משני הסוגים הללו "הן גם רצויות וגם דרושות" - הנה "פיקוח של האינדיבידואציה על החיברות" ימנע "הרדמת דחפים בסיסיים באישיות".17 כך מפרש כאן לם פירוש אופרטיבי את קביעתו, שהיחיד הוא תכלית החינוך: על המחנך לתת דעתו שלא לפגוע ב"דחפים הבסיסיים" באישיותו של החניך. לא זו אף זו: כשמתאר לם את שתי אסטרטגיות החינוך שהוא מזהה עם תפיסת העיצוב - זו הקרויה בפיו "החינוך הישן", וזו הקרויה "החינוך הפרוגרסיבי" - הוא מונה בהן כמה וכמה מטרות חינוך שהוא פוסלן. בין המטרות הפסולות בעיניו מצויים: המשמעת ל"צווים של מוסר", והטיפוח של "רגש חובה".18
גם בתוך מעשי גידול הילדים המתבצעים לפי כללים, אנו רוצים להבחין בין מעשי חינוך למעשים אחרים... הבדל זה שבין שני סוגי פעולות אלו קשור במעמדן האתי.20שקולניקוב הולך כאן בעקבות הגדרת החינוך של ר"ס פיטרס:
משהו בעל ערך, מונחל במכוון, בדרך קבילה מבחינה מוסרית.21המחלוקת המתודולוגית שצויינמה לעיל בין לם לשקולניקוב - בדבר השאלה אם העקרונות קודמים להכרעות או להיפך - נובעת אפוא ממחלוקת עמוקה יותר בדבר תכלית החינוך. לם, הקובע את החניך כתכלית, וחושש מפגיעה בדחפיו הבסיסיים - נמנע מלקבוע לו עקרונות קבועים ומלתבוע ממנו תביעות מוסריות, ולפיכך הוא עקרונות החינוך הם בעיניו פרי ההכרעות המתחלפות. שקולניקוב, לעומתו, המבקש להגביל את דחפיו של היחיד שלא יחרגו מן הצווי המוסרי - תובע מחניכו תביעות מוסריות, ולפיכך יקבע בעיניו הקריטריון המוסרי את עקרונות החינוך, וההכרעות תהיינה פרי העקרונות.
לא תהיה זו אלא התחזות לא-להים אם נניח שניתן לנו לגדל בני אדם למען איזו מטרה שהיא.30משמע, ש"התחזות לא-להים" מגונה כאן בפי ריד ולם ונדונה כיומרה אנושית שאינה נסבלת. גינוי זה מבוסס על ערך כלשהו הדרוש לאדם כדי לשמרו מטעות בקביעת מטרות החינוך, בניגוד לשלילה הכוללנית של חינוך "למען מטרה כלשהי".
אם החיוך הסדיר, הניתן במשפחה ובביה"ס אינו מעז להעניק לילדים מערכת ערכים קבועה - יחדרו לתוך החלל הריק שהשאיר בנפשות הצעירים, חסרי הבגרות והעצמאות השכלית, גורמי השפעה אחרים שיהיו פחות אחראיים, וימלאו אותו בערכיהם הבלתי רצויים.31השימוש במושג "ערכים בלתי רצויים" בהקשר עם גילוי חוסר אחריות מוכיח שאין המדובר בבלתי רצוי סובייקטיבי של אותה משפחה או של אותו ציבור שבהם מדובר, אלא בבלתי רצוי על פי ערך אובייקטיבי כלשהו. משמע, מודה קליינברגר בקיומו של ערך כזה.
חשוב ביותר להיזהר אפילו מן המחשבה לצאת ולהסיק את ממשות העקרון הזה מן התכונות המיוחדות לטבע האנושי.33אף אין החוק המוסרי תלוי, לפי קנט בתבונה האנושית, במידה שיש בה איזה כיוון פרטי מיוחד, אלא הוא חל "על כל בעלי התבונה בכלל".34 לפיכך טועה קליינברגר כשבדיונו על דרך הרציונליזם המוסרי, הוא מצמצם גישה אוניברסלית זו של קנט, ומדבר על "תבונה אנושית":
בהתאם לחוקי הפעולה האימננטיים שלה נותנת התבונה האנושית בידינו כללים פורמליים דוגמת האימפרטיב הקטגורי של קאנט".35מסתבר, שמשום צמצום מוטעה זה מבליט קליינברגר את הספיקות של בעלי האנתרופולוגיה הסוציאלית המודרנית, שמא אין דפוסי החשיבה המוסרית אוניברסליים, אלא מותנים על ידי תנאים חברתיים ותרבותיים משתנים.36 קביעתו של קנט, שמקור החוק המוסרי אינו באדם, ואף לא בתבונתו המיוחדת, אלא "במושגי תבונה טהורים בלבד"37 - מרחיקה ספיקות אלה, ומקרבת את העמדה שדפוסי החשיבה המוסרית אכן אוניברסליים הם.
כל הישג ברוח תפיסתו של פיטרס (וכנראה גם של שקולניקוב) טומן בחובו סכנה להוויתו התקינה של היחיד. אתה יכול להביא את היחיד לידי הפנמה של ערכי תרבות ולידי שימוש נבון בעקרונותיה, אך מחירו של הישג זה עלול להיות כפייתיות, נוירוזה, הדחקות וכו'.42סכנה זו אמנם ממשית היא, אך ההחלטה הנחרצת לבטל בגללה את "הכוונה ליצור אדם טוב" - כמוה כהחלטה שלא ללמד את התינוק ללכת בגלל הסכנה שהוא עלול ליפול בהליכתו.
האדם מרגיש בתוך עצמו משקל עצום כנגד כל מצוות החובה שהתבונה מראה לו כראויות כל כך להוקרה - בצרכיו ונטיותיו אשר לסיפוקם המלא הוא קורא אושר.46ולהלן:
הנטיה להתפלפל נגד חוקי החובה החמורים הללו, לפקפק בכוח חלותם ולו בטהרתם וחומרתם, וככל האפשר להתאימם יותר לחפצינו ולנטיותינו.47תיאור דומה נמצא ב"מסלת ישרים" לרמח"ל. "הנטיה להתפלפל נגד חוקי החובה" קרויה בפי רמח"ל בשם "עצת היצר הרע", ואותו "משקל עצום כנגד כל מצוות החובה" מקבל אצלו את הדימוי הקרבי: "כי איש מלחמה הוא ומלומד בערמימות"; המאבק עצמו - "הדיאלקטיקה הטבעית" בלשון קנט - הוא בעיני רמח"ל קרב, אשר "אי אפשר להימלט ממנו אלא בחכמה רבה והשקפה גדולה",48 משום ש"הרבה דברים טובים יוכל היצר לרחק כאילו הם רעים והרבה חטאים לקרב כאילו הם מצוות גדולות".49
אם נבדוק את שלוש הגישות המונחות ביסודן של שלוש קבוצות האסטרטגיות שנמנו לעיל, ניווכח, כי בשתי הגישות הראשונות נתפסת ההתנגדות לחינוך בתורת מיפגע שיש להתגבר עליו. מתוך תפיסות אלה משתמע, שהחינוך מתחיל רק לאחר סילוקו של המיפגע הזה. שונה מהן היא הגישה השלישית, שבה נתפסת ההתנגדות לחינוך בתורת חלק בלתי נפרד מתהליך החינוך עצמו.50והנה, המאפיין המבחין לדעת לם בין הגישה השלישית לשתי קודמותיה אינו משכנע: כלל לא "משתמע" מתוך הגישות הראשונות שהחינוך מתחיל בהן "רק לאחר סילוקו של המיפגע הזה", כלומר לאחר סילוקה של התנגדות החניך. אדרבה: המושגים הנזכרים בתיאורן של שתי הגישות הללו - "צווים של מוסר" ו"רגש החובה" - אין להם משמעות כלל בלעדי התנגדות החניך, כפי שמתברר מן המובאות מדבריהם של רמח"ל ושל קנט שהובאו לעיל. מובאות אלה - וכ מאמרם של חז"ל "אל יאמר אדם אי אפשי לאכל בשר בחלב... אלא אפשי, ומה אעשה, אבי שבשמים גזר עלי"51 - מצביעים על כך, שכל ערכם החינוכי של צווי מוסר ושל רגש החובה הוא במאבקו של האדם עם נטיותיו ויצריו. הווה אומר: אף בשתי התפיסות הראשונות "נתפסת ההתנגדות לחינוך בתורת חלק בלתי נפרד מתהליך החינוך עצמו", בניגוד למה שביקש לם לשכנענו.
עיצוב הנימוסים בגיל הרך אינו עובר בודאי בלא השפעה על האפשרות לטיפוח האינטלקט או הרגש בגיל מאוחר יותר. כל עיצוב מרתק חלק מן האנרגיה של האישיות, ואותו חלק אינו עומד עוד לרשות התפתחותה.53כלום וודאי הדבר שבתחום הרוח קיים מעין אותו חוק יסודי של הפיזיקה - חוק שימור האנרגיה? האם הוכח שעיצוב הנימוסים בגיל רך מפריע בהמשך ההתפתחות לטיפוח האינטלקט או הרגש?
נמצא כי האינדיבידואציה יותר משהיא תהליך המפעיל את אנרגית ההתפתחות היא תהליך המזין את האנרגיה הזאת והמאפשר ליחיד לממש את עצמו.54הנה כי כן משמשים ללם ניסוחים כאלה, במונחים פיזיקליים, "מנגנון" של "חשיבה אידיאולוגית", ובהם הוא מטיל "את מאוויו על מושאי חשיבתו".
לא התוכן, לא השיטה, ואף לא המטרות הם שמגדירים את החינוך, אלא ההכרעה בי הניגודים הנוצרים בהכרח בכל מצב חינוכי.55אלא כשם שלגבי היזקקותו של לם לקריטריון מוסרי קיים ניגוד בין עמדתו המוצהרת לבין המשתמע מטיעוניו כהנחה סמויה - כמובהר בסעיף כג לעיל -- אף כאן אין הוא נאמן לעמדתו המוצהרת בדבר בלעדיות איפיונו של החינוך כ"הכרעה בין ניגודים", ובמקומות שונים שבשני מאמריו הנדונים כאן הוא מנסה לאפיין את החינוך הן באמצעות המטרות, הן באמצעות השיטה, והן באמצעות התוכן.
בסגנון פעולה שהרבה משותף לו עם האינדוקטרינציה... במקרה זה מוטל עליו להכריע בין סוציאליזציה ובין אינדיבידואציה... והכרעתו לצד הסיגול, אם היא מוצדקת היא חינוך.56ההכרעה צריכה אפוא להיות מוצדקת - משמע שלם נזקק כאן לעיקרון שמחוץ להכרעת המחנך, בניגוד לטיעונו שההכרעות הן פרי ההכרעות.
שונה מהן היא הגישה השלישית, שבה נתפסת ההתנגדות לחינוך בתורת חלק בלתי נפרד מתהליך החינוך עצמו.61אין לם מפרש כל עיקר את משמעותו האופרטיבית החיובית של איפיון זה על פי גישתו, הוא רק מבטיח לקורא בדימויים פיזיקליים מפוקפקים,62 שיש בכך משום תהליך המזין את אנרגיית ההתפתחות, "והמאפשר ליחיד לממש את עצמו".63 לם מסתפק במשמעות השלילית של איפיונו, ואוסר "לדכא" את התנגדות החניך בכוח אישיותו של המחנך, או "לעקוף" התנגדות זו על ידי הזדהות החניך עם מחנכו. אך כבר צויין לעיל שאין איפיונו איפיון, שכן גם בשתי הגישות הראשונות מהווה התנגדות החניך לחינוכו חלק בלתי נפרד מחינוכו.
האלטרנטיבות בתפיסת מהותו של החינוך אינן אפוא הטלת מרות (כבחינוך "הישן") מצד אחד, לעומת הפעלת מערכת הנעות מתאימות (כבחינוך ה"פרוגרסיבי") מן הצד השני, אלא בין הטלת מרות והפעלת ההנעות מזה ובין המכוונות (האוריינטציה) להנעה הראשונית מזה.כלומר: ההנעה למימוש עצמי היא היא תוכן החינוך. כמדומה שגם כאן, כבאיפיון המתודה, אין איפיון של "קונצפציה חדשה": עם החלק החיובי של המשפט - הנעה למימוש עצמי - עשוי כל מחנך להסכים (גם "ישן" וגם "פרוגרסיבי"), אולי תוך הבהרה מהו "מימוש עצמי"זה. מה שלם אינו מבהיר הוא, כיצד ניתן להבחין בין "ההנעה הראשונית", שהיא נאה ומשובחת בעיניו, לבין "הפעלת מערכת הנעות", השייכת ל"חינוך הפרוגרסיבי", שאינה נאה ואינה משובחת.