|
כל דבר בטבע פועל על פי חוקים. רק יצור בעל תבונה יכול לפעול על פי מחשבת החוקים. יכולת זו היא הרצון.5חירות הרצון היא אפוא היכולת לפעול לפי עיקרון מוסרי: "רצון חפשי ורצון נתון תחת חוקים מוסריים דבר אחד הם".6 מה שעלול לפגום בחירות זו היא כניעתו של האדם לנטיותיו ולצרכיו - אשר "כל בעל תבונה צריך להיות חפשי מהן לגמרי".7 החפץ להיות "חפשי לגמרי" מן הנטיות והצרכים מגלם אפוא את התכלית האידיאלית של ביטול ה"אני" אצל הפילוסוף. אל אותה תכלית מבקש להגיע גם המשורר הא-להי בערגתו "שויתי ה' לנגדי תמיד".8 ואילו בפי אבן עזרא מנוסחת תכלית זו כדלהלן:
דע כי כל בני אדם עבדי תאות העולם, והמלך באמת, שיש לו נזר ועטרת מלכות בראשו - כל מי שהוא חפשי מן התאות.9אף ר' יהודה הלוי קושר לה כתרים בשירו "עבדי זמן":
עבדי זמן עבדי עבדים הם -בתכלית אידיאלית זו שותפים אפוא פילוסופים, הוגים ומשוררים. אולם, שונה המחנך מן הפילוסוף ומן המשורר.
עבד א-דני הוא לבד חפשי;
על כן בבקש כל אנוש חלקו
"חלקי א-דני" אמרה נפשי.
והנה שמו הקב"ה לאדם במקום שרבים בו המרחיקים אותו ממנו יתברך, והם הם התאוות החמריות... ונמצא שהוא מושם באמת בתוך המלחמה החזקה... עד שנמצאת המלחמה אליו פנים ואחור.10על מנת שיצא האדם מנצח בקרב קשה זה - בכל אחת מהכרעותיו - דורש רמח"ל שלושה תנאים.11
אדם מבצע אינדוקטרינציה של המושא P (פרופוזיציה או מערכת פרופוזיציות) אם הוא מלמד אותו בכוונה שהתלמיד יאמין בP ללא התחשבות בראיות.29שיקול דסקריפטיבי טהור (מחקר של מילונים) מביא את סנוק למסקנה שאותו מושא P המופיע בהגדרתו אינו התנהגות כלשהי, אלא ידע פרופוזיציונלי: "אינדוקטרינציה אינה עניין להתנהגות... אלא לידע פרופוזיציונלי, אשר קביעותיו יכולות להיות אמתיות או שקריות".30 כלומר, הקניית תוכן התנהגותי, כגון הרגלים מוסריים לא תהא בגדר אינדוקטרינציה - יהיו אשר יהיו שיטות ההקנייה, הכוונה הכרוכה בה, או תוצאותיה. שני מוקדים בלבד מצויים בהגדרתו של סנוק: קריטריון התוכן וקריטריון הכוונה. התנאים ההכרחיים לאינדוקטרינציה הם לפיכך: תוכן הניתן לקטגוריה של היותו אמתי או שקרי, וכוונה להקנותו כאמתי בלא התחשבות בראיות לכך.
בתחומי חיים אלה שבהם הראיות אינן מוליכות למסקנה חד-משמעית, ושבהם אנשים בעלי מידת רצינות שוה ובעלי ידע השכלתי שוה חלוקים זה על זה ונוטים (למרבה הצער) להחזיק בהשקפותיהם בדביקות בלא התחשבות בראיות או בנימוקים.35בביטוי "למרבה הצער" שנתן כאן סנוק בסוגריים, הוא מפגין את טרונייתו על מצב עניינים זה - של חילוקי דעות נורמטיביים - שהאנושות מצויה בו.
אני מעיז לחשוב שכאשר היצור האנושי חפשי לבחור את ערכיו מעומק נפשו, הוא נוטה ליחס ערך לאותם החפצים, הנטיות והמטרות התורמים לקיומו, להתבגרותו ולהתפתחות שלו, ולקיומם ולהתפתחותם של אחרים.40כבר צויין לעיל, בסעיף יח, שעמדה זו נובעת מאופטימיות מופרזת, ומסתבר שלוקים בה חסידי החינוך הרדיקלי. הללו מבקשים להשתית את החינוך על פלורליזם ערכי מוחלט, ולהימנע מתביעות מחייבות כלשהן מן החניך. תביעות כאלה תהיינה בעיניהם בגדר אינדוקטרינציה.
ההסתכלות האנושית, הזכרון, הרגש, הרצון וכו' - שורש כל אלה בחשיבה... ולאחר עיון מדוקדק אנו מגיעים לידי ההכרה, שהחשיבה איננה משהו מיוחד, כח מסוים, אלא היא היא המהותי, הכללי המחולל את כל השאר.42מושאה של החשיבה האנושית אינו אפוא הידע בלבד, אלא אף הרגש והרצון, ולפיכך גם ההתנהגות. משמעות רחבה זו יש לייחס למושג החשיבה המופיע בהגדרה המוצעת. כך גם מתבהר הקשר האורגני הקיים בין שני הקריטריונים שבהגדרה: הקנאות כתכונת אופי והחשיבה הסטיריאוטיפית כתכונת עיון קשורות זו בזו בייחס של השפעה הדדית. החשיבה הסטיריאוטיפית היא חשיבה חד-צדדית, מיכנית ומתורגלת -"מצוות אנשים מלומדה"; הרגש, הרצון וההתנהגות משועבדים לשיגרה. שיעבוד זה לשיגרה מסייע ליצירת אופי של סגירות וקנאות. מצד שני, חוזר ומשפיע אופי של סגירות וקנאות על החשיבה ומונע את רב-צדדיותה.
ואמנם התבונן עוד שכמו שהזריזות היא תולדת ההתלהטות הפנימי כן מן הזריזות יולד ההתלהטות.43ההגדרה המוצעת בזה מבקשת אפוא להציב בפני המחנך אתגר חינוכי המשלב את תכונות האופי והחשיבה הנזכרות בה.
אינו עוסק רק במסירת ידעות, כי אם גם בהשפעה על ההתנהות; התנהגותו של אדם מושפעת מן הרגש לא פחות מאשר מן התבונה. לפיכך עומד המורה לא רק לפני התפקיד הפשוט, באופן יחסי, של מסירת עובדות היסוד על אודות הגזעים לילדים, אלא גם בפני המשימה העדינה הרבה יותר של עקירת משפטים קדומים גזעניים בלתי רצויים ונטיעת רגשות אחווה אנושית, אשר יחרגו מעבר לכל גבול אתני.44ביבי מציב כאן אתגר חינוכי כפול; האחד שלילי - עקירתם של משפטים קדומים גזעניים; השני חיובי - נטיעתן של רגשות אחווה אנושית. נוסף על כך, כאתגר שלישי, מבקש הוא לחשוף את "הנחותיו הסמויות" של המורה, ומזהיר, שאף בארצות "שיש בהן מסורת מפוארת של סובלנות, מצוי מתחת לפני השטח החלקים זרם תת-קרקעי כלשהו של משפט קדום גזעני".45
תמות נפשי מות ישרים - ויש להבין הטעם למה קרא בלעם את אבותינו בשם ישרים ביחוד ולא צדיקים או חסידים וכדומה... דשבח ישר הוא נאמר להצדיק דין הקב"ה בחורבן בית שני, שהיה דור עיקש ופתלתול. ופירשנו, שהיו צדיקים וחסידים ועמלי תורה, אך לא היו ישרים בהליכות עולמים. על כן, מפני שנאת חינם שבליבם זה את זה, חשבו את מי שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס, ובאו ע"י זה לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה, ולכל הרעות שבעולם עד שחרב הבית. ועל זה היה צידוק הדין, שהקב"ה ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאלו, אלא באופן שהולכים בדרך הישר גם בהליכות עולם, ולא בעקמימות - אף על גב שהוא לשם שמים - דזה גורם חורבן הבריאה והריסות ישוב הארץ. וזה היה שבח האבות, שמלבד שהיו צדיקים וחסידים ואוהבי ה' באופן היותר אפשרי - עוד היו ישרים, היינו, שהתנהגו עם אומות העולם, אפילו עובדי אלילים מכוערים - מכל מקום היו עמם באהבה וחשו לטובתם, באשר היא קיום הבריאה.הנה כי כן מותח כאן הנצי"ב ביקורת על אינדוקטרינציה דתית של קנאות וחשיבה סטיריאוטיפית, המגנה "את מי שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' " והחסרה אותו בסיס מוסרי של "ההולכים בדרך ישר גם בהליכות עולם", ותוצאותיה - שנאת חינם, שפיכות דמים, וחורבן.