|
הפילוסופיה, אע"פ שאין בכחה להורות אותנו בוודאות מה הפתרון האמיתי לספיקות שהיא מעוררת, בידה להציע לנו אפשרויות רבות המרחיבות את אופק מחשבותינו והמשחררות אותנו משלטונו העריץ של ההרגל.2החשיבה הסטיריאוטיפית מבטלת אותן "אפשרויות רבות המרחיבות את אופק מחשבותינו", ולפיכך היא משעבדת אותנו ל"שלטונו העריץ של ההרגל", או גוררת אותנו אל הקנאות כדוגמת זו שהנצי"ב מוולוז'ין מוקיע.
ניצולה של עמדה עדיפה מצד בעל עמדה זו, כדי להשפיע על הסר למרותו, באופן שהוא עלול לעוות את כשרו של האחרון להעריך את הראיות על פי ערכן העצמי.3פלו - בקבעו שתנאי הכרחי לאינדוקטרינציה הוא שההוראה "קשורה באופן כלשהו עם עניין רחב יותר ואידיאולוגי יותר" - מעיר, שתנאי הכרחי זה נראה לו אף כתנאי מספיק, אם הסמכות היא סמכות אקדמית.4
את האינדוקטרינציה אגדיר כשימוש שיטתי בכל אמצעי אפשרי להרשים בדעתם של תלמידים מערכת פרטיקולרית של השקפות פוליטיות וכלכליות, להוציא כל מערכת אחרת.8מור מקבל עקרונית הגדרה זו, תוך שינוי מה בניסוחה:
אינדוקטרינציה מתוארת כהצגה חד-צדדית או משוחדת של הנושא הנתון לוויכוח, הצגה המיועדת להבטיח עמדה מועדפת לנקודת השקפה שנקבעה מראש.9שתי ההגדרות מאפיינות את הגישה האינסטרומנטלית של דיואי - הן ממוקדות על הטכניקה של ההוראה. מור נותן הסבר היסטורי לתופעה זו: בוויכוח הפוליטי שהתנהל בתקופת מלחמת העולם השניה -
לא היו האמריקנים חלוקים ביניהם לא בדבר מטרת החינוך הפוליטי, ולא בדבר תוכנו. שני הצדדים רצו לעצב את את הדמוקרטיה בקרב הנוער האמריקני ולחזק את דביקותו בדרך החיים הדמוקרטית. הם היו חלוקים בייחס לשאלה כיצד לעשות זאת - בשאלת המתודה - כאשר חלקם ביקשו לאמץ את הטקטיקה האינדוקטרינרית של המפלגה הנאצית, ואילו יתרם - הליברלים - עמדו על השימוש בהליכים החפשיים והאובייקטיביים שזוהו זה מכבר עם בתי הספר הציבוריים של אמריקה.10חשיבותה של הגדרת מור טמונה לדעתו בכך שהיא ממקדת את תשומת הלב לטכניקות של הוראה. טכניקות אלה תופסות לדעתו מקום מרכזי במלאכת החינוך, וראויות לפיכך לשמש מוקד לעיונה של הפילוסופיה החינוכית.
בשטח כלשהו של פעילות אנושית, או חשיבה אנושית, דעתו סגורה, אמונותיו אינן פתוחות לטיעון רציונלי... ראיות, טיעונים והגיון אינם מרשימים אותו... הוא רואה בנימוקים ל אמצעים לניהול מלחמת דעות, אלא אלות להלום בנו עד כדי הסתרת בינתנו.13סנוק דוחה, ובצדק, את קבלת קריטריון התוצאות כקריטריון בלעדי. ראשית, אין תוצר זה תנאי מספיק לאינדוקטרינציה, שהרי ניתן לזקוף את התכונות המתוארות לגורמים רבים, נוסף על אינדוקטרינציה.14 שנית, אף אין תוצר זה תנאי הכרחי, שהרי יתכן שאמנם היתה כאן אינדוקטרינציה, ולא "הצליחה" ליצור תוצר זה.
בסיכומו של דבר, המחנך יחדל בלי משים להיות מחנך, וימצא עצמו דובר אל חניכו כשווה לו, כאדם מחונך כמותו - אדם אשר עשוי לחלוק עליו בכל עניין שלימדו אי-פעם; ובניגוד לאינדוקטרינטור, יהא הוא מרוצה. כך, כאשר יקרה מקרה מעין זה תוכל להסיק מהבעת פניו מה הוא.28לרישא של דברי סיכום אלה לא יתנגד שום מחנך, מן הסתם; אולם ספק אם הסיפא אמנם מתארת עמדה נפשית של מחנך כלשהו, כולל הייר עצמו. אין להניח שהייר אמנם יהא מרוצה אם חניכו ירחק מאותה "שלימות מוסרית מוחלטת" שהייר רואה כבסיסו של החינוך.29 לפנינו ניסוח קיצוני של זיהויו של חינוך עם שאיפה לנייטרליות ערכית.