|
והנה העולם בכללו כמו בית בנוי, והשמים כמו התקרה על הבית, והכוכבים כנרות בבית, וצמחי הארץ כשלחן ערוך בבית; ובעל הבית שבנה הבית - הוא הא-ל יתברך בעולם, והאדם בעולמו כמו הפקיד בבית, אשר נתן בידו כל ענייני הבית; והוא לא ראה בעל הבית בעיניו, אלא שגדל באותו בית, ואמרו לו שגם אביו היה פקיד בזה הבית, והוא גם כן יהיה כן אחריו. אם הפקיד בעל שכל - ידרוש לבעל הבית מי הוא, כדי שיבוא לפניו תמיד וכדי שלא יחטא בפקודתו... והפקיד הסכל לא יעשה כן, אלא כיוון שרואה עצמו פקיד - יעשה בו כרצונו וכתאוות לבו. לא ישגיח אל בעל הבית מי הוא, ואומר בליבו: כיוון שאינני רואה שיש לבית זה בעלים - מי יביאני לחשוב זה שיש לו בעלים? אלא אוכל ואשתה מה שאני מוצא בבית זה ואעשה בו כלבבי...שני האנשים המתוארים במשל זה שותפים לפחות בחלק מעולמם התיאורי: ראשית - שניהם נולדו בבית זה ושניהם דרים בו; לפיכך עולם זה בבחינת "נתון" הוא לשניהם; היינו, כל אחד מהם יודע שלא הוא ברא את העולם. שנית - שניהם לא ראו את בעל הבית; היינו, שניהם יודעים שאין דרך להוכיח הוכחה אמפירית, הניתנת להצגה בפומבי, למציאותו של "בעל הבירה".3 לא נחלקו אלא בעולמם הנורמטיבי, היינו, בהכרעותיהם בתחום ההתנהגות: האחד מבקש "לבוא לפניו", על מנת "שלא יחטא בפקודתו"; או - בלשונו של ישעיהו לייבוביץ 4 - הוא רואה "בעבודת ה' בידי האדם תכלית האדם וערך עליון". ואילו השני מבקש "לעשות בבית כרצונו וכתאוות ליבו", או - בלשונו של ויילר - הוא רוצה "לקבוע לעצמו את תכליותיו השונות".5
פשיסטים, קומוניסטים, וגם - אנא קבל זאת ברוח טובה - הדוגלים בהלכה, משותפת להם היומרה הנוראה, שהם יודעים מה טוב לזולת ומה הוא חייב לעשות.6
יש איזה ממד פאתולוגי לעינויי הנפש העצמית שבאופנה בדבר "זכותנו על הארץ", כאילו עניין לנו כאן בסוגיה שכל-כולה בתחום תורת המוסר.10מכאן, שמשמעות המושג "זכות" אצל ויילר מצויה בתחום תורת המוסר, ולפיכך אף קביעתו ש"אין איש שזכותו לקבוע מה תכלית חיי הזולת" היא בגדר תביעה מזולתו לדבוק בערכים מוסריים.
התורה, כפי שהיא מופיעה לאדם המצוי, אינה נראית כלל וכלל כמקור חירותו, אלא כמקור של הגבלות ולעתים אף של דיכוי.12ולא זו בלבד, אלא אף כל הדוגל בנורמה כלשהי, אם הוא מייחס לה תוקף מוחלט - כמוהו כאדם הדתי - הוא מאבד את חירותו. לדידו של ויילר, האדם איננו "עבדו של דבר בעולם",13 ואם הוא מבקש "להעניק לנורמות אשר הוא דוגל בהן - ואלו מן הסתם נובעות משיקול דעתו - את התוקף המוחלט המאפיין את המצוות בעיני האדם הדתי", הריהו רק מרבה "ערפול ובלבול".14
"אין הוא עבדו של דבר בעולם, ואף לא של משהו מחוץ לעולם, אם אמנם יש כזה".27שיעורם של דברים אלה כך הוא: הכרעתו הנורמטיבית של ויילר היא, שאין האדם "עבדו של דבר בעולם". וההנחה הדסקריפטיבית, אשר הוא נוטה אליה בעקבות הכרעה זו היא שאין "משהו מחוץ לעולם". אולם, מאחר שאין הוא רוצה להשתית את הכרעתו על הנחה דסקריפטיבית זו, בידעו שאין היא ניתנת להוכחה, הריהו מדגיש, שהכרעתו עומדת בעינה גם "אם אמנם יש כזה".
מדע מושתת על הענווה שבקבלת גזירת הטבע.לא האדם היחיד קובע כאן, ואף לא האנושות כולה - מכריז קציר:
לא רצוני, לא רצונך, ואפילו לא הרצון של רוב דמוקרטי הוא הקובע. משהו מחוץ לנו קיים, ואנו חייבים להודות בקיומו, בין אם מבינים אנו אותו או לאו.להלן מצטט קציר את דברי הרמב"ם בהלכות יסודי התורה פרק ב, הלכה ב:
בשעה שיתבונן האדם במעשיו ובברואיו הנפלאים והגדולים... מיד הוא אוהב ומשבח ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול... ויירא ויפחד משפלותו ודלותו וקלותו...וקציר טוען שהענווה שעליה מצווה האיש הדתי בעמדו לפני הא-ל, היא אותה ענווה הנתבעת גם מאיש המדע בעמדו לפני "האותוריטה של הטבע". וקציר מסכם:
מבחינה זו ירש המדע את תפיסתו המוסרית מן המונותיאיזם.28דומה לכך גם גישתו של ש"ה ברגמן: הוא מתנגד לגישה השלטונית של ראיית האדם כעומד ברשות עצמו, ודוגל בדו-שיח. עם זאת, אין הכרעה נורמטיבית זו קובעת את הנחותיו הדסקריפטיביות לגבי קיומו של הא-ל:
אינני מתעקש דווקא על השם א-להים, אם תרצו תקראו לזה "טבע" או "הטרנסצנדנטי", או "הבלתי מודע". לא אריב על שמות. אך כיצד חי האדם ללא אפשרות של דו-שיח... כיצד חי אדם ללא א-להים?29
מתקבל מאד על הדעת שבובר ייחס חשיבות כה מכרעת לדו-שיח דווקא משום שהיו לו קשיים רציניים, אישיים, להגיע לכלל דו-שיח עם הזולת. החי בין הבריות באחווה וריעות מנהג מעשה יום יום, אין להניח שיסגוד לשולחנו של הדו-שיח ושל הזולת. גם הוגה דעות עלול, בדומה לאווז שבסיפור, לחלום על תירס, כלומר על מה שאין לו.כלומר: בובר כנראה לא חי בין הבריות באחווה וריעות, אליבא דויילר, על כן הוא "סוגד לשולחנו של הדו-שיח". טיעון זה הוא לכאורה רציונלי. אך כלום פחות רציונלי ייראה טיעונו ההיפותיטי של בובר, בכוון ההפוך: "ויילר, כנראה אינו בטוח בשליטתו על עצמו, על כן הוא סוגד לשולחנו של שלטון האדם בעולם".
ברי לי שהשגותי אלה על ג"ש נראות לפחות פדנטיות, ואולי גם בלתי רלבנטיות... אולי טעות בידי, אך על ג"ש הראיה.אכן, קנאות לאתיאיזם ולרציונליות בלעדית עלולה - ככל קנאות - להעביר אדם על דעתו הרציונלית.34
אינני פזרן כמוך בכינוי "פשיסט", אבל שקול נא: מי משנינו קרוב יותר לפשיזם? אתה היודע כביכול תכליתו של אדם מהי... או אני, הקטן, הגורס שאין איש שזכותו לקבוע מה תכלית חיי הזולת?36השיקול, מי קרוב יותר לכינוי זה תלוי, כמובן, בהגדרתו של המושג. מאחר שהמושג "פשיזם" הוא בעל מטען ריגושי שלילי, לא ייפלא שחילוקי הדעות הנורמטיביים גוררים הגדרות שונות למושג זה.37
אתה קורא לי אפוא פאשיסט ומייחס לי את העמדה שהמדינה היא קנה המידה לכל דבר ושעל פיו יישפט כל דבר.38אולם - מתגונן ויילר - אין הכינוי מוצדק, מפני שאין זו עמדתו כל עיקר:
כאשר טענתי שההלכה אינה מתיישבת עם המדינה המודרנית לא אמרתי זאת משום שאני רואה במדינה ערך עליון, אלא משום שרואה אני את המדינה כמסגרת רציונלית אשר בתוכה בני חורין הם בני אדם לקבוע את תכליותיהם ואת ערכיהם כרצונם...39כלומר: הרואה במדינה ערך עליון הוא אכן פשיסט, אך אין הגדרה זו חלה על ויילר, שכן אין הוא רואה במדינה ערך עליון, אלא "מסגרת רציונלית" בלבד.
בני חורין הם בני האדם לקבוע את תכליותיהם ואת ערכיהם כרצונם;
ואילו "המכשיר העליון" המשותף - הכל כפופים לו, אך אין אדם כפוף לערך עליון כלשהו. הכל כפופים לו, שכן: המדינה צריכה לשמש מסגרת חוקית-ארגונית אשר בתוכה יהיה האדם חופשי להתקדם לקראת מימוש עצמי בדרך הנראית לו - כל זה במסגרת מדינת החוק.41"המכשיר העליון" המשותף של המסגרת המדינית משעבד אפוא את "הערך העליון" האינדיבידואלי ומגבילו. לפיכך לא ייפלא שהשקפה זו מביאה את חסידיה לראות במסגרת המדינית את הטוב העליון, ושמושג "האזרח" או מושג "האינטרס הלאומי" עדיף בעיניהם על מושג "הערך המוסרי": במרוצת הדורות - טוען ויילר - "שוחררו מושגים פוליטיים מסויימים מעול מוסריות מוגזמת", ומרפא מה מחולי זה יש ב"התעמקות בספרות על האינטרס הלאומי".43
אך האדם - הכפוף לאותו "מכשיר עליון" - אינו כפוף לערך מחייב כלשהו, שכן קיומם של ערכים מחייבים פוגע, לדעת ויילר, בחירותו של אדם.42
כדאי היה אפוא להניח קצת להטפה לערכים ולשאר עניינים שאין בהם עוד חפץ ולנסות להתרכז, בחינוך לפחות, בעיון לשמו.45ויילר מעמת את העיון לשמו מול העיון לשם מעשה, וממליץ על הכרעה לצד העיון לשמו, לפחות בתחום החינוך. מן הדין לבחון את טיעוניו בזכותה של הכרעה זו.
לא לרעיון גואל אנו זקוקים, כי אם למחשבה, אמנם היא פרוזאית יותר, וגם קשה יותר מהתמסרות סתמית לאמונות בלתי בדוקות, אבל בחשבון הסופי גם איתנה יותר.47לאמור: הגישה האידיאולוגית אינה אלא "התמסרות סתמית לאמונות בלתי בדוקות", והמבקש וודאות מדעית חייב להסיר מעליו "משקפי עיוות אידיאולוגיים" - כמנוסח שם - משקפיים המעוותים את פני המציאות.
אף אם הטיעון בדבר הצורך במערכת אמונות מאחדת נכון, הרי עצם הבנתו של טיעון זה והפצתו ברבים יפריעו ליעילותו המעשית. ככל שאני מבין שמקנים לי אידיאולוגיה, וככל שאני מבין אידיאולוגיה מהי, כך בהכרח תקטן יכולתי הנפשית להיות מאמין השלם עם עצמו.מבחינה דידקטית - טוען ויילר - אין אפוא טעם בחינוך אידיאולוגי, כי חינוך כזה בהכרח ייכשל:
החותר לפונקציונאליות כזאת במישרין חייב להיכשל.48
בכך שונה מושגו של הרמב"ם ממושגו של אריסטו, שגזר את העיון מסקרנותו הטבעית של האדם. האדם האריסטוטלי עוסק בעיון באופן טבעי. לעומת זאת, אם עיון פירושו, כגרסת הרמב"ם, עשיית חסד משפט וצדקה, הרי לא הנטיה הטבעית אלא הציווי הוא שיוליכנו אליו.49ויילר מעמיד אפוא את הכרעתו בשאלת "עיון לשמו" מול "עיון לשם מעשה", על ההכרעה בין הליכה אחר הנטיה הטבעית ובין הליכה אחר הציווי. אולם בקשר להכרעה אחרונה זו כבר החליט ויילר - בסעיף ג לעיל - שאין הוא חפץ בציוויו של ערך מחייב כלשהו, אלא מבקש "לקבוע לעצמו את תכליותיו השונות", היינו ללכת אחר נטייתו הטבעית. לפיכך, הוא יבחר בעיון לשמו, שאינו אלא עיון הנובע "מסקרנותו הטבעית של האדם".
טענתי היא שאת שורש הרע יש לחפש בעצם הלהיטות לחינוך אידיאולוגי מפורש.56והנה, אם הדגש בפסוק זה מושם על המילים "להיטות" ו"מפורש" - כי אז ויילר צודק. הלהיטות לפרש את הערכים שלאורם ראוי להתחנך - לפרשם במילים - אינה אלא להרבות מלל על אותם ערכים. ואמת היא, שהאנרגיה הרוחנית המושקעת בדיבורים על ערכים עלולה לרפות את נפש המתחנך מן המתח הדרוש להפנמת הערכים עצמם. אין ברכה דידקטית בהטפה אף כשהלהט הוא אמיתי; קל וחומר כשקיים חשש של פתיטיות מוגזמת. גינויו של ויילר את ההטפה מוצדק אפוא, אם כי אין לקבל את ביקורתו הכוללנית על כל בעלי החינוך הערכי, כפי שמשתמע מטיעונו:
מקנן בלבבות החשד שאלה המניפולטורים הם עצמם אינם מאמינים באותם דברים אשר להם מטיפים, אלא שכדאי, לדעתם, שיאמינו בהם אחרים.57ניסיון זה של חדירה אל סתרי ליבו של הזולת, וחשיפה כביכול של כוונותיו - אינו אלא חרב פיפיות, ומקומו לא יכירנו בדיון פילוסופי.58 קל וחומר שאין לקבל את החשד הכוללני שכל בעלי החינוך הערכי הם "המניפולטורים" (ב-"ה" הידעה!), אשר "הם עצמם אינם מאמינים באותם דברים...".
בעיניהם (של "המאמינים בדת" - י"ש) חייב כל לימוד שהוא לשמש הזדמנות לאימון נוסף בקיום מצוות ולאינדוקטרינציה נוספת באמונות הדת.62המושגים "אימון" ו"אינדוקטרינציה" באים כאן אפוא כניגוד למושג "חינוך", ומשמעותם מתבהרת כדלהלן:
איזו חירות חוגגים אנו בחג "חירותנו"?... האם חוגגים אנו גם את הזכייה שזכו אבותינו לקיים 'כי לי בני ישראל עבדים' או שמא מפרשים אנו את חירותנו ע"פ המושגים המקובלים בעולם הנאור והכתובים, באופן הברור ביותר, במגילת-העצמאות שלנו?66נחיתות זו של ציבורנו לעומת "הציבור במדינות הנאורות" גורמת לכך ש"מתלווה למתקפה הדתית רגש נחיתות מצד הלא-דתיים", ובעקבותיו מתגלה
התופעה המוזרה שחניכי קיבוצים ובתי ספר מ"מ ואף חיילים בשירות פעיל מובלים בסך לישיבות החרדיות כדי לראות "יהדות בפעולה'".67כלומר, לאינדוקטרינציה הדתית התוקפנית ("למתקפה הדתית") של "המאמינים בדת" מתלווה אינדוקטרינציה דתית של ה"לא-דתיים"; האחרונים - בעקבות רצונם "לקיים המשכיות תודעתית משביעת רצון עם העבר הדתי", ובעקבות נחיתותם כלפי "המאמינים בדת" - "החלו ללמד בבתיה"ס את המקצוע הנקרא בשם המוזר 'תודעה יהודית' ".68
מה עליו לומר לתלמידיו בבואו להסביר חג ומועד?... האם עליו עליו לומר: "הם" אוכלים מצות ו"הם" צמים? או שמא עדיף "אנו" אוכלים מצות ו"אנו" צמים? ואם אמנם יאמר שאנו העושים את המעשים האלה, איך יעשה זאת בלי ליצור אותה הזדהות ראשונית שאין אינדוקטרינציה יעילה ממנה?69השאיפה ל"הזדהות ראשונית" זו מוקעת אפוא על ידי ויילר כאינדוקטרינציה דתית, ושותפים ל"חטא" זה גם שרים מתנועת העבודה, ושר החינוך בתוכם, הוא השר אשר "יזם את העמדת החינוך לזהות לאומית על תכנים יהודיים-דתיים". אמנם, מודה ויילר, ששרים אלה "לא ביטאו אלא את רחשי ליבו של הציבור", אך דא עקא, שרחשי לב אלה פסולים הם בעיניו, והוא קובל על כך ש"עדים אנו לתנועה סוחפת-כל להחזיר למסורת את הלגיטימיות המוחלטת שלה דווקא במונחים הדתיים המקוריים".70
כי יש טעמים רציניים, שקולים ומכובדים מאד מבחינה אינטלקטואלית ומוסרית כאחת, מדוע אין חיים על-פי קובץ הלכות מוכן מראש ראויים לו לאדם המבקש לכבד את עצמו כיצור העומד ברשות עצמו.74שלושת הטיעונים אינם עומדים על עמדם, כפי שיובהר להלן, ושלושתם אף מצדיקים את המשתמע מכותרתו של סעיף זה, שאמנם ניתן לייחס לחלק מטיעוניו של ויילר את המונח "אינדוקטרינציה" על פי הבהרותיו הוא את משמעו של מושג זה.
עמי אירופה ואמיריקה הנאורים השכילו לבוא לידי הבנה חילונית של מורשתם הנוצרית ואף פיתחו שיטות מתקבלות על הדעת ללימוד חומר זה בבתי"ס ממשלתיים.78רגשי הנחיתות של ציבורנו ייעלמו אז כלא היו, והוא ישוב ויהא נאור בעיני ויילר, כמו "הציבור במדינות הנאורות".79
ועלתה הצעה אז: לקראת הבאותאולם - אין נעילת דלת זו אלא עיוורון, ואף אינה אפשרית כלל, כפי שטוען אלתרמן בהמשך שירו:
להגן על הילד מפני השפעות
ולשמור את נפשו הרכה ופתיה
מגורמי תעיות ותהייה.
אך היה שם חבר הגיוני ומיושבאף כך מבקש ויילר בקנאותו החילונית להסתיר מעיניהם של "חניכי קיבוצים ובתי"ס מ"מ ואף חיילים בשירות פעיל" את קיומה של "יהדות בפעולה".81 נמצא, שניתן לאפיין את טיעוניו הפסיכולוגיים של ויילר כאינדוקטרינציה - הן מבחינת ההגדרה הנובעת משימושו הוא במונח זה, הן מבחינת השימוש במנגנונים המאפיינים את החשיבה האידיאולוגית, והן מבחינת סממניה המתודיים, דהיינו צמצום האלטרנטיבות המוצגות בפני התלמיד.
שאמר בלי לחזור פעמיים:
לשם כך יש לקום ולהסתיר מפניו
קודם כל אדמה ושמים.
ברור לכל שהחברה הישראלית אינה חיה, הלכה למעשה, על פי מצוות הדת, ושאין היא מסוגלת, ואף אינה רוצה, לחיות כך.85או:
בוודאי אין זה המושג ("חירות" - חרות על הלוחות - י"ש) השגור אצל האדם מישראל בזמן הזה ובמקום הזה.86האמנם כה ודאיים וברורים הדברים, עד שאינם צריכים ראיה? אף סממן זה, של שימוש במונחים המפגינים וודאות במקום שאין וודאות, הוא ממאפייני האינדוקטרינציה. שמא אין זה כה "וודאי וברור" שהעם בישראל אינו חפץ במיתוס הזה, ש"מכתב חירותו חרות על הלוחות"? שמא דיבורו בשתי הלשונות אינו אלא הד להתלבטות-אמת עמוקה ואותנטית בין תחושת הזדהות לבין שיגרה אפורה של חיי יום יום חילוניים?87
לסיכום, אין לדבר כלל על רוב "חילוני" ומיעוט "דתי". מה שמאפיין את החברה מבחינת יחסה למסורת איננה קוטביות אלא רצף, שבו כבד יותר, כנראה, משקל המסורת.88אין פלא איפו שויילר - האמון על הבחנות דיכוטומיות חדות, כמובא בסעיף ג לעיל - קוצף על החברה בשל רצף זה נעדר הקוטביות. אלא שלמרות קצפו אין הוא רשאי לתאר את המציאות תיאור מעוות ולטעון את טיעוניו בשם "רובו של העם היושב כאן", אם אמנם דבק הוא באמת ובתמים בערכי הדמוקרטיה. תיאור מעוות של המציאות הריהו מסממניה הברורים של האינדוקטרינציה.
יש טעמים רציניים, שקולים ומכובדים מאד מבחינה אינטלקטואלית ומוסרית כאחת, מדוע אין חיים ע"פ קובץ הלכות מוכן מראש ראויים לו לאדם המבקש לכבד את עצמו כיצור העומד ברשות עצמו.89בפסוק זה חוזר ויילר ומנסח את הכרעתו הנורמטבית - שכבר צויינה לעיל בסעיף א - שראוי לו לאדם לחיות את חייו "כיצור העומד ברשות עצמו", ואין ראוי לו לחיות את חייו "ע"פ קובץ הלכות מוכן מראש". הדרך הראשונה היא דרכו של האדם "המבקש לכבד את עצמו", והדרך השניה היא דרכו של הדוגל בהלכה, וכאמור לעיל, ויילר סבור ש"תהום פעורה בין הרואים את האדם כנברא לתכלית לבין הסבורים שברשות עצמו הוא עומד".90 תהום זו שוקעת ויורדת, לדעתו, עד לשיתין של מושג החירות עצמו: הללו מקבלים את "המושג התורני של החירות",91 אותו מושג המעוגן באמונה ש"מכתב חירותה של האומה חרות על הלוחות", והללו מקבלים את המושג החילוני של החירות, היינו, אותו "מושג חירות שמוכנים אנו לקבלו כשלנו".92
כיום מקובל לחשוב, על כל פנים בעולם המתורבת והנאור, שחירויות קשורות באופן מהותי לפרט.93יש אפוא צורך להכריע בין שני מושגי ה"חירות" הללו.