שמונה פרקים
הקדמה לפירוש מסכת אבות
רבי משה בן מימון

הקדמת הרמב"ם

הנה בארנו בפתיחת החיבור הזה, מה הייתה הסיבה בשום המחבר זאת המסכת בזה הסדר, וזכרנו גם כן רוב התועלת בזאת המסכת.

ויעדנו פעמים רבות, במה שקדם מזה החבור, לדבר בזאת המסכת בעניינים מועילים, ולהאריך בה קצת אריכות. ואף על פי שתיראה מבוארת וקלה להבין, לעשות מה שכוללת אינו קל על כל בני אדם, וגם אין כל ענייניה מובנים מבלי פירוש ארוך, אם היותם מביאים לשלמות גדולה והצלחה אמיתית.

ומפני זה ראיתי להרחיב בה המאמר וכבר אמרו רז"ל:
"האי מאן דבעי למהוי חסידא - ליקים מילי דאבות".
ואין אצלנו מעלה גדולה מחסידות אלא הנבואה, והיא המביאה אליה, כמו שאמרו רז"ל:
"חסידות מביאה לידי רוח הקודש".

הנה התבאר מדבריהם, שקיום מוסרי המסכת הזאת מביא לידי נבואה, והנני עתיד לבאר אמיתת הדבר ההוא, מפני שהיא כוללת חלק גדול מהמידות הטובות.

וראיתי להקדים קודם שאתחיל בפירוש הלכה פרקים מועילים, יידע מהם האדם הקדמות. ויהיו לו גם כן כמפתח למה שאני עתיד לפרש.

ודע, שהדברים אשר אומר בפרקים אלו ובמה שיבוא מן הפירוש, אינם עניינים שבדיתים מעצמי, ולא פירושים שחידשתים, אמנם הם עניינים מלוקטים מדברי החכמים במדרש ובתלמוד, וזולתם מחיבוריהם, ומדברי הפילוסופים גם הקדומים והחדשים; ומחיבורי הרבה בני אדם.
ושמע האמת ממי שאמרה.

ואפשר שאביא לפעמים מאמר כולו מספר מפורסם, בלשונו, אין בכל זה רוע. ואיני מתפאר במה שאמרו מי שקדם ממני, שאני כבר התוודיתי בזה, ואף על פי שלא אזכיר: "אמר פלוני", שזאת אריכות אין תועלת בה. ואפשר שהיה מביא זיכרון שם האיש ההוא לחשוב, מי שאין לו חך, שהדבר ההוא נפסד ותוכו רע, לא יבינהו. מפני זה ראיתי שלא לזכור האומר. שכוונתי להועיל הקורא ולבאר לו העניינים הצפונים במסכת הזאת.

ואני מתחיל עתה לזכור הפרקים אשר ראיתי להקדימם הנה, לפי כוונתי;
והם שמונה פרקים.


 

לעמוד השער לתוכן המפורט לפרק הקודם לפרק הבא