|
|
הקדמה חמשת מיני הדגן - חיטה, שעורה, כוסמת, שיבולת שועל ושיפון - נתייחדו בכך שהם נמנים עם שבעת המינים שנתברכה בהם ארץ-ישראל. הכוסמת נחשבת ממין החיטה. שיבולת השועל והשיפון הם ממין השעורה. |
הברכה על חמשת מיני דגן א. גרעינים של חמשת מיני דגן שאכלן כמו שהם ברכתם "בורא פרי האדמה" כדין כל פירות האדמה החד שנתיים (ע"פ טוש"ע רח, ד). ב. חמשת מיני דגן שעברו תהליך של עיבוד ועשו מהם עוגה (בסקוויט) או תבשיל ברכתם "בורא מיני מזונות". ג. חמשת מיני דגן שעברו תהליך של עיבוד ועשו מהם לחם ברכת "המוציא לחם מן הארץ". מבוא לסוגיה 1. עיין בלוח הכרונולוגי לחכמי ישראל המובא בסוף החוברת, ומצא אם רב יהודה ורב כהנא היו אמוראים או תנאים, וכן באיזה דור הם פעלו והיכן. לימוד הסוגיה 3. באיזה מאכל נחלקו רב יהודה ורב כהנא, וממה מורכב אותו מאכל? 4. מה טעמו של כל אחד מהם? 5. על איזה כלל שלמדת בדף לה, ע"ב מתבססים רב יהודה ורב כהנא בפסיקתם? 6. מה דעתך על הפתרון הפשוט, שיבדקו את כמות הדבש והסולת בתבשיל, ויברכו על זה שכמותו מרובה? 7. מה אתה למד מדברי חיזוקו של רב יוסף לשיטת רב כהנא מהמימרה של רב ושמואל על המושג "עיקר וטפל"? 8. כפי מי, לדעתך, מסקנת הסוגיה להלכה, כרב יהודה או כרב כהנא? נמק את תשובתך. הלכה למעשה |
רמב"ם, הלכות ברכות פרק ג, הלכה ד
קמח של אחד מחמשת המינין שבישלו בקדרה, בין לבדו, בין שעירבו עם דברים אחרים כגון לביבות וכיוצא בהן, וכן הדגן שחילקו או כתשו ובשלו בקדרה כגון הריפות וגרש הכרמל וכיוצא בהן, וכל זה הוא הנקרא מעשה קדרה, וכן כל תבשיל שעירב בו מחמשת המינין, בין קמח, בין פת, בתחילה מברך עליו "בורא מיני מזונות". שו"ע אורח חיים סימן רח, סעיף ב חמשת מיני דגן ששלקן או כתשן ועשה מהם תבשיל, כגון מעשה קדרה הריפות וגרש כרמל ודייסא, אפילו עירב עמהם דבש הרבה יותר מהם או מינים אחרים הרבה יותר מהם, מברך עליו "בורא מיני מזונות" ולבסוף "על המחיה". |
לידיעתך: לכלל "כל דבר שיש בו מחמשת המינין מברכין עליו בורא מיני מזונות" יש גם יוצאים מן הכלל, והם מקרים הדומים לשניצל המצופה בפירורי לחם ולגפילטע-פיש שמעורבים בהם מחמשת המינים. על מאכלים אלו מברכים "שהכל". בהמשך (בסוגיה "האם תמיד מברכים מזונות על תבשיל שמעורב בו דגן") נלמד מדוע דינם שונה מן הכלל המובא בסוגייתנו. |