תוכן הפרק: מבוא א. הוראת המשנה 1. דברי רקע 2. הוראת המשנה בבית הספר הדתי - מבט כללי 2.1 הוראת משנה כבסיס ללימוד מחשבת ישראל והקניית ערכים 2.2 הוראת המשנה כבסיס להכרת ההלכה ולהבנת יסודותיה 2.3 הוראת המשנה כבסיס לפיתוח חשיבה תלמודית והבנת המשא והמתן העיוני 2.4 הוראת המשנה בגישה ספרותית תבניתית 2.5 הוראת המשנה בזיקה למקצועות אחרים 2.6 הוראת משנה בגישה אינטגרטיבית 2.7 סיכום ביניים - הוראת משנה בחינוך הדתי |
"בן חמש למקרא, בן עשר למשנה, בן שלוש עשרה למצוות, בן חמש עשרה לתלמוד"4.קביעה זו להקדיש חמש שנים ללימוד המשנה לפני התחלת לימוד התלמוד לא נתקבלה הלכה למעשה. לימוד המשנה כתחום דעת עצמאי נדחק במהלך הדורות לקרן זווית, ורוב הלומדים עסקו תחילה בלימוד החומש ומיד אחר כך עברו לתלמוד.
"אנו העוסקים בתלמוד בבלי, דיינו, כי הוא בלול במקרא, במשנה ובתלמוד"7.הוא נתן לגיטימציה להתמקדות בלימוד התלמוד על חשבון מקצועות התורה האחרים. המהר"ל מפראג ביקש להרחיב את לימוד המשנה, אבל לא עלתה בידו8. לימוד המשנה לא תפס מקום חשוב במוסדות החינוך, בבתי האולפנה ובישיבות. זאת, לא מחמת זלזול בחיבור, אלא מחמת העדפת לימוד התלמוד שהמשנה ממילא מהווה חלק ממנו. יש אמנם לציין כי קיימות עדויות על מקומות אחדים שבהם ניתן משקל משמעותי ללימוד המשנה, אולם לא הייתה זאת המגמה השלטת9. צבי מאיר רבינוביץ שעסק במחקר תלמודי ובפיתוחה של הדידקטיקה להוראת המשנה, קבע כי:
"ב'חדר' באירופה המזרחית....חסר לימוד המשנה לגמרי. המלמדים חשבו כי ילד שידע ללמוד גמרא, ידע ממילא משנה ואין צורך ללמדה כלימוד בפני עצמו....לימוד התלמוד בלי דרגת ביניים של משנה היה אחד החסרונות העיקריים של ה'חדר'. גם בישיבות ליטא והונגריה נפקד מקום המשנה"10.בעת החדשה עם השינויים בסדרי הלימוד בישראל, גם המשנה זכתה להתייחסות מחודשת.
"באתי להשתעשע עם בחורים היגעים בתלמוד, ולהודיע להם דרך לנסות את עצמם, לחדד שכלם ולהעמיד מדעם על יסוד מהמשנה"11.השאלות מחוכמות ומחודדות, והן מופיעות לפי סדר המסכתות, ובצדן גם תשובות של המחבר.
"המשנה צריכה לשמש לתלמיד מקור ללימוד אלמנטרי של ההלכה וגם מבוא ללימוד התלמוד"15.לדעתו, המשנה היא תחום הדעת הנוח והיעיל להקנות לתלמידים את יסודות ההלכה, יסודות אשר יובילו את התלמיד לשמור ולעשות. נוסף לכך לימוד המשנה הוא גם הכנה טובה ללימוד התלמוד. אין ברמן מתכוון לכך שהמשנה תשמש כ"מבוא לתורה שבעל פה" במובן האקדמי, אלא כמבואה, כמסדרון, המוביל את הלומד אל התלמוד:
"מפני שני הטעמים הללו צריך שיהא לימוד המשניות מסודר על פי השיטה מן הקל אל הכבד. אופן לימוד המשניות צריך להיות פשוט, ולפלפולים ודקדוקים יש מקום רק בגמרא"16.כדי להשיג את המטרה של ידיעת ההלכה:
"צריך המורה לתת סיכום כולל מתוכן כל פרק ופרק ומהדינים שנזכרו בו, ולהעביר תמיד הקבלות בין מה שנהוג עכשיו ובין מה שכתוב במשנה, כדי שידע הילד את עיקרי הדין ועל איזה דברים הוא צריך לשאול"17.ברמן מציע שלימוד מעגל השנה יהיה באמצעות לימוד המשנה הנוגעת לכל חג:
"צריכים לחזור בכל כיתה על משניות המועד לפני המועד. החזרה לא תיקח הרבה זמן, מכיוון שהילדים כבר למדו את החומר, ועניין החג מקרב אותו אל הלב"18.הוא ממליץ לקשור בין חיי התלמידים לבין הכתוב במשנה, ליצור אקטואליזציה וללוות את החיים הדתיים של התלמידים באמצעות מקורות מהמשנה.
"להחדיר את האמונה ויראת שמיים ללבבות, להקנות השקפת עולם דתית מבוססת בצורה ברורה ביותר. מוסר, דרך ארץ, מידות, נקנה על ידי עיון במקורות של מחשבת ישראל.... מסכת 'אבות' היא כאספקלריה המאירה לרוח המשנה והתנאים הנשקפים מתוכה בכל זהרה.... נראה לי שרק באמצעות חומר מסוג זה (כמו מסכת 'אבות'), ריכוז דברי חכמים ומעשיהם דברי הגות ומחשבה, ניתן להגיע לשילוב הדוק של המדרש והמעשה... עלינו לבקש את החומר המשרת באופן ישיר את המטרה - עיצוב דמותן הרוחנית של בנות ישראל"23.לדעת זבורובסקי, ניתן לפתח באמצעות המשנה השקפת עולם שלמה וניתן לעצב באמצעות המקורות - את דמות התלמידה. הנימה הנלהבת העולה מהדברים קרובה לאינדוקטרינציה, אבל אם החינוך הדתי רואה את שליחותו בהקניית השקפת עולם דתית, הרי זבורובסקי נותנת לכך ביטוי מפורש והחלטי. אם למדוד את דבריה של זבורובסקי על יסוד מוקדי החינוך של שוואב, הרי ניתן לזהות את החולשה בהצעה, גם במוקד "תלמיד", וגם במוקד "חברה". גם אם נניח שהחינוך הדתי מסכים שה"חומר" הראוי לבנות הוא רק משנה ולא תלמוד, וגם אם נניח שה"מורים" ירצו ויהיו מסוגלים ללמד את ערכיה ואת רעיונותיה של המשנה, הרי השאלה היא האם החברה תאמץ את הסוג הזה של יראת שמים והאם התלמידים יענו אמן למאמץ "להחדיר את האמונה ללב".
"ברצותו ירחיב את הדיבור עד להסבר ההיסטורי, וברצותו יקצר עד שיצליח להוציא את המאור שבכל אמרה ואמרה"24.וכך הוא מבקש לכוון את הלומד לאידיאה, למאור שבדברי חכמים. בשאלותיו ובהדרכתו הוא מוביל את הלומד לחשוב על פרטי הניסוח והתוכן במשנה, אשר חושפים טפח ומכסים טפחיים, והתלמיד מתבקש לגלות את הרעיון, את המוסר, את המחשבה, את האידיאל שבדברי החכמים במשנה. למשל, על המשנה הראשונה בפרק הרביעי במסכת אבות:
"בן זומא אומר: איזהו חכם? - הלומד מכל אדם, שנאמר מכל מלמדי השכלתי....מציע יעקובסון לשאול:
איזהו גיבור? - הכובש את יצרו, שנאמר טוב ארך אפים....
איזהו עשיר? - השמח בחלקו, שנאמר יגיע כפיך כי תאכל...
איזהו מכובד? - המכבד את הבריות, שנאמר כי מכבדי אכבד...."
"אלו תשובות לשאלות הנשאלות במשנתנו היה כל אחד ואחד משיב לפי שיקול דעתו הוא, ומהו אפוא החידוש בתשובות המובאות במשנה"25.שאלה זאת פותחת בפני הלומד הזדמנות לברור אישי ביחס לערכים מרכזיים בחיים (היחס לחכמה, לכסף, לכבוד וכו'), והיא גם מאפשרת לו להתבונן בגישת התנא בן זומא שהיא אנטיתיזה למחשבה הרווחת בדרך כלל בין בני האדם.
"עדיין לא ליבנו די הצורך את הבעיה אם בכלל ובאיזו מידה, ההסבר ההיסטורי מבחינה דידקטית, במקומו. יתכן שלא מעט הפריזו בזמן האחרון להכניס עצות והדרכות הנאמרות לכל הדורות והן מכוונות להיות הדרכה לכל הדורות - למסגרת היסטורית מסוימת וכפרי רקע היסטורי מסוים"26.הוא חושש מגישה מדעית אשר מפרשת את דברי חז"ל על רקע מקומם וזמנם. הוא כנראה חשדן ביחס לניתוח הפילולוגי ההיסטורי, ומעדיף את הניתוח האידיאי הנצחי. יעקובסון מבקש להקנות את השקפת העולם הדתית, המבוססת והשורשית, הנובעת מתוך המשנה.
"אלו מציאות שלו, ואלו חייב להכריז.לדעתו, מטרות ההוראה הן:
אלו מציאות שלו - מצא פרות מפוזרין מעות מפוזרות....
הרי אלו שלו - דברי ר' מאיר
ר' יהודה אומר: כל שיש בו שינוי חייב להכריז".
"מבחינה מטריאלית - ידיעת ההלכה על הצורך בהשבת אבדה על פי סימן. מבחינה פורמלית - הכרת דרך המחשבה המקובלת במשנה וללמוד מכאן על הכיוון המחשבתי האינדוקטיבי (מהפרטים אל הכלל), ומבחינה חינוכית - הבחנה בין המושגים 'על פי דין' ו'לפנים משורת הדין'"33.מוריאל מבקש שהתלמידים ידעו את ההלכה, או למצער ידעו מתי לשאול שאלת חכם על ההלכה. לימוד המשנה משועבד ללימוד הדינים או לידיעת יסודות ההלכה. הוא ממליץ להגדיר את מושגי היסוד, את העקרונות ואת הכללים המשפטיים העולים מתוך הדוגמות שבמשנה, וכך הוא מבקש להפוך את לימוד המשנה ללימוד המחשבה ההלכתית. דבריו של מוריאל והדוגמא שהוא משתמש בה, מבהירים כי גישה זאת מבקשת לתת בידי התלמידים כלים להתנהגות הולמת בתחום ההלכתי. על התלמיד לדעת כיצד לנהוג בכל חפץ של הזולת הנקרה בדרכו. וכמובן לא רק עם "פרות מפוזרין", אלא גם עם כרטיס אשראי, צרור מפתחות או זוג אופניים.
"לימוד המשנה בייחוד בכיתה של בנות, מעורר בעיות מתודיות. מה עניין יש לתלמידות בגיל עשר, בחומר לימוד שאין בו לא עלילה, לא דמיון, לא חוויה ואפילו לא ויכוח מעורר עניין.... ניצור מוטיבציה, נעורר ויכוח או דיון, על בעיה (הלכתית) שתהיה לקוחה מחיי הילדים, או המציאות המוכרת להם.... המשנה תשמש אז סמכות עליונה, הקובעת את ההלכה ומכריע בדיון34".רון רואה במשנה טקסט אוטוריטטיבי, אשר ישמש עבור התלמידים כמקור סמכות לפתרון, או לפחות להתייחסות לשאלות הלכה העולות בחיי היומיום. לדעת רון, היבט זה יכול להיות גורם מוטיבציה מרכזי, אבל בעיקרו של דבר ישמש לימוד המשנה כמסגרת להתלבטות בחיי ההלכה וכבסיס לגיבוש חיים של שמירת הלכה.
"אין להסיק, ואסור להסיק - מסקנות הלכתיות על סמך לימוד משנה גרידא ולא יהיה לימוד בהעמקה, ללא לימוד הגמרא והפוסקים.... כתוצאה מהצגת שאלות הלכתיות, עשויה התלמידה לראות את עצמה כפוסקת, ולחשוב שתשובתה היא המסקנה ההלכתית הנכונה"35.סמואל מציע להעמיד היבטים אחרים במוקד לימוד המשנה. מתוך דברי הביקורת שלו ניתן להבין, כי כוונת בעלי הגישה הזאת היא לחזק את זיקת התלמידים לחיי הלכה ולהיזקקות להכרעה הלכתית על כל צעד ושעל בחיי האדם. על השגתו של סמואל השיב הרב יעקב קופל רייניץ שהיה ממונה על הוראת התורה שבעל פה בחינוך הדתי בשנות השבעים:
"מעולם לא נאמר כי המטרה היא להביא את התלמידה להיות יושבת על מדין ולפסוק הלכות למעשה. הנבחנת מתבקשת לכתוב חוות דעת ביישמה את העקרונות שלמדה למציאות נתונה"36.ויכוח זה משמש דוגמה טובה לכך שאנשים מכריעים הכרעות פדגוגיות על יסוד הנחות אידיאולוגיות. סמואל רואה את לימוד המשנה כבסיס להרחבת האופקים של הלומד. הוא ממליץ על היבטים מדעיים, כמו התייחסות לנוסח המשנה ולתולדות התנאים. הדגש ההלכתי לא נראה לו מרכזי בלימוד המשנה, אף שהנימוק המפורש שהוא מעלה הוא הנימוק ההלכתי, שאין לפסוק הלכה מתוך המשנה. לעומתו סבור רייניץ, כי ההישג החשוב בהוראת משנה לבנות הוא ההזדהות עם ההלכה והדבקות בשמירתה. לפנינו ויכוח על מטרה, על דמות התלמיד שאנו מצפים לה, על הדגש בתוכנית הלימודים ועל תפיסת החינוך הדתי בכלל.
"על ידי הכנסת למוד המשנה למסגרת לימודי הקודש של הבנים נעשה אותם לפחות ללומדי משנה (אם לא ללומדי תלמוד).... ואמנם במספר בתי ספר מלמדים.... נוסף לתלמוד גם משנה.... כמות הנדרשת בתלמוד פוחתת ביחס לחומר המוצע במשנה.... אפשר לגוון את לימוד המשנה ולהעמיק בו"38.לדוגמא על המשנה הראשונה במסכת בבא קמא:
"ארבעה אבות נזיקין - השור הבור המבעה וההבער..."מציע רייניץ לשאול את התלמידים את השאלה הבאה:
"אבות נזיקין. תוספות יום טוב: 'להורות כי המזיק הוא הניזק כי נקה לא ינקה'. -שאלה זו מחייבת להתבונן היטב בלשון המשנה : 'נזיקין' ולא מזיקים, ולתת את הדעת על פתרון על סמך דבריו של פירוש התוספות יום טוב: "להורות כי המזיק - הוא הניזק", כלומר המזיק לזולתו בסופו של דבר יפסיד בעצמו שהרי יהיה עליו לשלם את הנזק. התבוננות מסוג זה היא היא יסודה של החשיבה התלמודית.
מה הוא הקושי שעמד בפני בעל התוספות יום טוב וכיצד הוא מיישבו?".
"מעטים הם המורים המחזיקים עדיין בדעה כי עיקר מטרתה של הוראת המשנה היא לרכוש מושגים ולצבור ידע. ההשקפה המקובלת כיום היא, כי על המורה לטפח את החשיבה היוצרת ולעורר עניין אצל הלומד כדי לקרב אותו אל הערכים הטמונים בחומר הנלמד. ואף לימוד המשנה אינו יוצא מכלל זה"40.החשיבה היוצרת על פי תפיסתו היא היא החשיבה התלמודית. חשיבה יוצרת כרוכה במאמץ אינטלקטואלי ובטיפוח יכולתו של הלומד, לגילוי עקרונות בסדרת פרטים וביישום עקרונות במצבים משתנים. בלימוד משנה יש:
"הזדמנות לחנך לדיוק ולבהירות בחשיבה ובניסוח מתוך הבנת הנושא לעומק"41.בדיון על הוראת המשנה כפשוטה42, מרבה רייניץ לשלוח את המעיין לפרשנות התלמוד עצמו ולמפרשים המצטטים את דברי התלמוד.
"שפע של צורות וסגנונות מצוי... במשניות. ההתבוננות בצורות אינה גורעת מהעמידה על הרעיון והתוכן. להפך, לעתים תכופות היא מסייעת לגלותם. יש מקום ליצירת קשרים בין הוראת הספרות לבין הוראת המקרא וספרות חז"ל"47.האומנות הגלומה בניסוח המשניות גלויה לעין כל, והמאפיינים הספרותיים ניכרים גם בסידורה של המשנה. עמידה על תבניות ספרותיות ועל סגולות לשוניות במשנה עשויה להעמיק את העיון בטקסט, ואף להוסיף לו עניין וחיות. הגישה הספרותית באה להעמיד את התלמידים על הסגולות הספרותיות של המשנה, על הכרת הצורות והסגנונות המצויים בה, תוך ניסיון לברר את היחס שבין צורה לתוכן. גישה זאת מחדדת את רגישות התלמידים לדקויות שבשפה, למסתתר מאחורי הדימוי והמטפורה ולאופי הפיוטי של המשנה.
"לא רבים יודעים שכמו במקרא כך גם במשנה, יש הרבה משניות שצורתן הספרותית שירית היא. לפי הנחה מוקדמת, מספר רב של משניות נאמרו ביסודן בצורת שירה"48,כך טוען בן-שרי"ם המבקש לנצל בהוראת משנה את העובדה שיש משניות הערוכות בצורה ספרותית והן מכילות מאפיינים כמו: פזמון, קצב, חרוז וכו' - תכונות האופייניות לשירה ולא לפרוזה. הרב שלמה חיים ברנשטיין מוסיף ומבהיר כי:
"יש שירה במשנה. משניות רבות הן בעלות מבנה שירי מובהק ומצטיינות ביסודות המאפיינים שירה כגון: בתים, שורות, תקבולות, חריזה.... ר' יהודה הנשיא שמר על המבנה השירי של המשנה בעת שסדרה, משום שגם אחרי כתיבתה היא נשארה תורה שיש ללומדה על פה"49.לא רק במשנה הבודדת יש סדר ומבנה ספרותי, אלא יש ערך גם ב:
"לימוד חטיבה שלימה כיצירה ערוכה ומסודרת תוך ניסיון להתחקות אחר מגמות הסידור ומאפייניו"50.החידוש בשיטה המוצעת על ידי הרב יהודה שביב הוא בלימוד ספר המשנה כחטיבה שלמה, כיצירה ערוכה ומסודרת, תוך ניסיון להתחקות אחר מגמות הסידור ומאפייניו. בדרך זו יש גם יצירה, שכן העובדה שאין בזה כללים ברורים מאפשרת לתלמידים לנסות לגלות קשרים וזיקות: תוכניים, הלכתיים, ניסוחיים, כרונולוגיים, ספרותיים והיסטוריים.
"יוסי בן יועזר איש צרידה ויוסי בן יוחנן איש ירושלים קיבלו מהם.המעיין ישים לב לעובדה שמשניות אלה עשירות במטפורות, בדימויים ובאסוציאציות ('הוי שותה' 'הוי מתאבק'). הדימוי המשותף לשתי המשניות "יהי ביתך...", מאפשר השוואה בין שתי השקפות, בין שני עולמות חינוכיים. עיקרון אהבת החכמה מצד אחד ("בית ועד לחכמים"), ועיקרון אהבת החסד מצד שני ("עניים בני ביתך"). עקרונות אלה מיוצגים על ידי שני החכמים, האחד מצרידה והשני מירושלים. ניכר כי טקסט זה הוא טקסט פיוטי, וניתוח ספרותי שלו יכול להיות פורה ועשיר.
יוסי בן יועזר אומר: יוסי בן יוחנן אומר:
יהי ביתך בית ועד לחכמים יהי ביתך פתוח לרווחה
והוי מתאבק בעפר רגליהם ויהיו עניים בני ביתך
והוי שותה בצמא את דבריהם ואל תרבה שיחה עם האשה54"
"לצרף אל ההוראה ההלכתית גם את ההארה ההיסטורית והלשונית"55.לדעתו, יש להרחיב את ההיבטים ההיסטוריים והלשוניים ולא להסתפק רק באזכור פרט זה או אחר:
"במקום ללמד את המסכת כולה מוטב להסתפק בשליש ואולי אף בפחות מזה, ולהרחיב את היריעה של כל משנה ואת האופקים של התלמידים"56.רפל לא מתכוון רק לגיוון הלימוד או לקישוט מסוים, אלא הוא מבקש להעמיק בהיבטים ההיסטוריים והריאליים, תוך שימוש במקורות מתאימים, והוא מבקש לנתח בעיות לשון, תוך שימוש באמצעים מקצועיים ההולמים טיפול בבעיה לשונית. רפל מדגים את גישתו באמצעות התבוננות במשנה הראשונה במסכת ברכות:
"מאימתי קורין את שמע בערביןטקסט זה מזמן לדעת רפל, התבוננות מעמיקה בשאלות מגוונות הנוגעות למקצועות אחדים: בשאלה הלכתית של היחס בין תפילת ערבית לקריאת שמע. בשאלה הלשונית הקשורה ללשון חז"ל הנוגעת למילים 'קורין', 'ערבין'. בשאלה הספרותית הנוגעת לאסוציאציות של המילה "שמע". בשאלת הריאלייה הנוגעת לסדרי כניסת הכוהנים לבית המקדש. בשאלה ההיסטורית של מעמד התפילה לאחר חורבן בית המקדש. שאלות מגוונות אלה מלמדות על עושר האפשרויות של הוראת המשנה בזיקה למקצועות שונים.
משעה שהכהנים נכנסים לאכול בתרומתן
עד סוף האשמורה הראשונה..."
"על המורה לראות את המשנה כבסיס שעליו יש לבנות עניין שלם. בדרך זו אפשר ללמד עניינים מעניינים שונים, שהמשנה עצמה תשמש כנקודת מוצא שלהם: פרקים בתולדות ההלכה ובהשקפות היסוד שלה. פרקים בהווי ובהיסטוריה, שאלות פרשניות ולמדניות ובייחוד דיונים הבנויים על התעמקות במשנה עצמה, על דיוקים בניסוחה, על הבנת עריכתה וסידורה..."59.אמת, כי גישה זאת התפתחה במיוחד בחינוך הכללי, אבל במשך הזמן היא קנתה מהלכים גם בחינוך הדתי. המטרה של בעלי גישה זאת היא להרחיב את השכלתם הכללית של התלמידים, לגוון ולהעשיר את לימוד המשנה, גם אם הדבר יבוא על חשבון ההספק, ועל חשבון ידיעת ההלכה וחיזוק ההכרה הדתית. תכנית הלימודים, על פי גישה זאת, מתבססת על ידיעות קודמות של התלמידים במקצועות הלימוד השונים והתאמת משניות לכל מקצוע, אם לתחום החקלאי משניות מסדר "זרעים", אם לתחום של הריאלייה משניות מסדר "נזיקין", ואם לתחום ההיסטורי משניות מסדר "קדשים".
"הדיונים סביב הוראת משנה מראים שקיים פער בין התאורטיקנים לבין הנעשה בשדה. בכל הדורות מוסכם כי יש צורך להרבות בלימוד משנה, ובכל הדורות אין מבצעים זאת. במערכת החינוך כיום הפכה המשנה להיות חומר הלימוד הראשי של הבנות, ואילו הבנים לומדים משנה רק בתחילת כניסתם ללימוד תורה שבעל פה. משהחלו ללמוד גמרא חדלים הם ללמוד משנה"61.דבריו של אייזנברג מבוססים על הערכת המצב בשדה ועל הנימה הבלתי נלהבת, לפי דעתו, המתלווה ללימוד המקצוע אצל מורים ותלמידים כאחד. אייזנברג מבקר את תוכניות הלימודים במשנה, ובעיקר את אלה של הבנות (שהרי הבנים ממעטים בלימוד משנה):
"השוואת תוכניות הלימודים השונות, לבית הספר היסודי ולבית הספר התיכון, מביאה אותנו למסקנה המדהימה, כי חומר הלימודים אינו שונה בכיתה ה' מאשר בכיתה י"ב. בשתי הכיתות לומדים את מסכת 'ברכות' וכמעט באותו מבחר"62.אייזנברג מכוון את הביקורת שלו לתוכניות הקיימות, והוא ממליץ על תוכנית חדשה, היא התוכנית האינטגרטיבית, של לימוד תורה שבעל פה על פי נושאים63.
"דומה כי אין פתרון הגיוני יותר מאשר לבנות את התורה שבעל פה סביב תכנים, כאשר הטקסטים המלווים את התוכן, הם מן המשנה והתלמוד וסביבם מקורות נוספים לסיכום, להבהרה ולהעמקה"64.מטרת הגישה היא להציג בפני התלמיד מכלול ספרותי ותרבותי שלם, תוך התייחסות לנושאים הקרובים למציאות חייו, ואשר נקודת המוצא שלהם היא בתלמיד עצמו. גישה זאת מבקשת להשתלב במגמה כללית הקיימת במערכת החינוך, מגמה המעדיפה הוראת אשכולות של מקצועות באופן אינטגרטיבי (כמו למשל אשכול המקצועות העבריים, אשכול מקצועות המדע או אשכול השפות). על פי גישה זאת יש להעדיף התייחסות לתכנים ולנושאים במקום התייחסות לחיבורים המגובשים. יש להודות, כי על פי גישה זאת נפגעת הקניית המיומנות של לימוד עצמי במשנה, אולם מתחזקת היכולת של התלמיד לקשר ולשלב נושאים שונים, וזאת על ידי שיטה המחייבת מעבר מחיבור לחיבור ומסגנון לסגנון, בכל נושא.
"תפקיד חוברת זו הוא להעמיק את הידע כחלק מן התהליך החינוכי. קיימות כמה נקודות מוצא להוראת נושא זה: הלכה, היסטוריה, פילוסופיה, טיפול במבנה התפילות, עיון בתפילות עצמן. בחרנו להביא קצת מזה וקצת מזה..."67.בחוברת לתלמיד בפרק העוסק במניין התפילות מופנה התלמיד למקורות הבאים: קטע ממשנה תורה לרמב"ם בהלכות תפילה, פסוקים מספר במדבר העוסקים בקורבן התמיד, קטע מהתלמוד הירושלמי במסכת ברכות, קטע מהמשנה במסכת ברכות, קטע מהתלמוד הבבלי במסכת ברכות, קטע משולחן ערוך "אורח חיים". כל מקור מלווה בשאלות מתאימות. מהיחידה כולה יכול התלמיד להכיר את הנושא הרעיוני וגם את ספרות ההלכה המגוונת. לדוגמא נצטט את הקטע המובא בחוברת מהתלמוד הירושלמי68:
ר' שמואל בר נחמני אמר: כנגד ג' פעמים שהיום משתנה על הבריות...התבוננות בקטע זה מאפשרת לתלמיד להכיר את ההיבטים השונים של התפילה, ואת הדעות השונות בדבר מקורה של התפילה. לאחר עיון בקטע זה מוזמן התלמיד להתבוננות במקורות נוספים בספרות ההלכה, כדי להשוות ולהשלים את התמונה.
ר' יהושע בן לוי אמר: תפילות מאבות למדום....
ורבנן אמרי: תפילות מתמידין גמרו (התפילות נלמדות מקורבנות התמיד)... "
"ארגון החומר בבית הספר היסודי: בחטיבה זו ימוזגו השעות המוקדשות למשנה, לתלמוד ולדינים למקצוע אחד: תורה שבעל פה. הלימוד יהיה במקראה שתוכן בהתבסס על עקרונות אלה: הגשת החומר לפי נושאים, כולל מקורות מן המשנה מן התלמוד ומן ההלכה....ארגון החומר בחטיבת הביניים ובתיכון: החומר יוגש לפי נושאים. מן הקל אל הכבד מן הפשוט אל המורכב"69.בגישה זאת יותר מאשר בגישות האחרות בחינוך הדתי, ניתן לזהות התקרבות מסוימת להגיון ההוראה המכונה אצל לם "אינדיבידואליזציה". גישה זאת רואה יותר מגישות אחרות את התלמיד במרכז, והיא מנסה לקבוע את נושאי הלימוד לפי האינטרס הקיומי של התלמיד. הגישה מבליטה את הצורך ב"פיתוח" כל תלמיד ותלמיד על פי יכולתו. ניכרת בגישה זאת המגמה "לעצב" את התלמיד בצורה המכבדת את הפרט והמתחשבת בהתעניינותו ובכוחו, יותר מאשר בגישות אחרות. ההוראה על פי גישה זאת מתבצעת בעזרת חוברות לימוד, שהוכנו ונערכו על ידי יחידה מקצועית בצורה מדורגת. בחוברות מקורות שונים ומגוונים מספרות חז"ל ומן הפרשנות עליה, וכן מספרות ההלכה תוך שילוב אמצעים דידקטיים מתקדמים (שאלות, טבלאות, מפות, ציורים, דיאגרמות וכו'). התלמיד מתבקש ללמוד את המקורות שבדרך כלל הם קצרים ומפורשים, ולגבש את ידיעותיו ויחסו למכלול הנושא המוצג, תוך התקדמות סיסטמתית מיסודות הנושא, דרך הפרטים המרכיבים אותו ועד למסקנות הלכתיות או רעיוניות.
"תוכנית זאת הינה פריצה בשני תחומים: המושג תורה שבעל פה הורחב מעבר למה שהיה מקובל עד כה. תחומים נוספים מספרות ההלכה, נכללו בתוכנית הלימודים, וכן נעשה שילוב ממשי בין התחום של המשנה לתחום של הדינים"70.תפיסת המציאות של בעלי הגישה הזאת היא, שבחינוך הדתי הרגיל קשה להגיע להישג של שליטה טובה בחיבורים הספרותיים המגובשים של התורה שבעל פה (משנה, תלמוד, מדרש), ועל כן יש ללמוד לא לפי ספרים, אלא לפי נושאים. לדעתם מערכת הלימודים הענפה והמורכבת, המחולקת למקצועות רבים, אינה משיגה את המטרה. עדיף לטעמם ליצור אינטגרציה בין מקצועות קרובים, לפחות אלה הקשורים לתורה שבעל פה וללימודי היהדות. החזון הוא שהבוגר ידע להשתמש בחיבורים השונים בבואו לאסוף מידע סביב נושא מסוים, ייפגש עם מספר נושאים מרכזיים בעולם היהדות, וילמד מקורות מגוונים אשר יעשירו את לימודו ויגבירו אצלו את העניין. האסטרטגיה המוצעת בגישה האינטגרטיבית מבוססת על הכנת תוכניות לימודים באופן מקצועי, כולל חוברות לתלמיד ולמורה. בחוברות אלה מצויה הדרכה שיטתית ללימוד הנושאים, כולל שאלות ומטלות לעבודה עצמית. אכן, באסטרטגיה זאת מוקדשת תשומת לב מצומצמת יותר לרכישת מיומנויות ללימוד עצמי של כל חיבור מחיבורי התורה שבעל פה; אבל התלמיד רוכש מיומנויות ויכולת להתבונן על נושא באופן מקיף, החל מהמקורות במקרא, דרך ספרות חז"ל וספרות הפרשנות ועד ספרות הפסיקה המאוחרת.
"שיעורים אלה מוסרים בצורה מרוכזת חומר רב מן המקורות, החל בתלמודים ובמדרשי ההלכה ועד מפרשי המשנה בני זמננו ולרבות קטעים מתאימים מן הספרות ההלכית - המדעית והמשפטית המודרנית. מתוך כך הם מקנים רב - גוניות ללימוד, ששוב לא יהיה מבוסס כולו רק על אותו החומר ועל אותן הגישות המצויים אצל המפרשים המועטים, שרוב הלומדים רגילים בהם, מפני שאין שעתם פנויה לשוטט בכל הספרות הרחבה הקיימת"72.היינמן מציע ללמוד במסגרת שיעור משנה לא רק את המפרשים הקלאסיים, אלא גם חומר מדעי ומשפטי מודרני. גם החיבורים שהוא שואב מהם רחבים יותר מהמקובל והוא מציע לעיין בתוספתא ובמדרשי ההלכה וכן בתלמוד הירושלמי. בדברים אלה מגלה היינמן את זיקתו לצורת העיסוק בתורה שבעל פה המקובלת באוניברסיטה. היינמן החוקר, מסתתר בתוך היינמן המורה והרב. בחוברת הוא מציע "שיעורים", שבהם חומר רב ומגוון ממקורות שונים ובשולי המקורות ישנן שאלות, אשר מובילות לעיון פעיל. השיטה שבחוברת נועדה להכשיר את הלומד להיות לומד עצמאי, וביסודה היא דומה לשיטת הגיליונות לעיון בפרשת השבוע של נחמה ליבוביץ'73. דרכו של היינמן לפתרון הבעיות בהוראת משנה היא בגיוון החומר המוגש לתלמיד ובתיבול המשניות בעניינים שונים, כגון: העלאת שאלות פרשניות ולמדניות; השוואת משניות ומקורות אחרים אלו עם אלו; שאלות של פסק הלכה; בעיות מדעיות והיסטוריות; הדגשת רעיונות וערכים מוסריים דתיים; עיסוק בבעיות עריכת המשנה, במבנה המסכת ובסידור ההלכות במשנה; וטיפול בסגנון ובניסוח. לדעתו:
"שיטה זו של לימוד המשנה יכולה לשמש הכנה הדרגתית ללימוד הגמרא, הן מתוך כך שהיא מקרבת את הלומד לדרכי החשיבה התלמודית, הן מתוך כך שהיא מרגילה אותו לקריאת קטעים מתוך התלמודים והפוסקים ולשימוש ועיון בהם. במשך הזמן ירכוש לו אפוא הלומד, אוצר של מונחים וביטויים תלמודיים והלכיים וכן יתרגל לגישה הלמדנית לשאלות הלכה....בעיה זו (של לימוד הגמרא בבית הספר הדתי, י"ש), תוקל בהרבה, אם התלמיד יעסוק במשנה תחילה במשך זמן ממושך, לפני שייגש ללימוד הגמרא עצמה, אך בתנאי שהוראת המשנה תכשיר אותו ללימוד תלמוד"74.בדברים אלה נחשפת הביקורת על צורת הלימוד המקובלת בישיבות, כאשר בגיל מוקדם מדי ניגש התלמיד ללימוד גמרא, בלא שעבר הכנה מספקת במקרא ובמשנה. היינמן, בהצעתו ללימוד מגוון ומושכל של המשנה חושף טפחיים מהשקפתו על החינוך הדתי ועל מטרותיו. הוא מבקש לראות תוכנית לימודים שיטתית, הדרגתית, רציונלית, מדעית, המשוחררת מהרגלים ישנים של מסורת. הוא מציע לפתוח בפני התלמידים מרחב של מקורות וידע, כולל כאלה שצמחו מבית המדרש של "חכמת ישראל" ולא רק ממה שהיה מקובל בבית המדרש המסורתי. הוא קובע:
"רק המשנה יכולה לשמש פתח וכניסה, לעולם ההלכה בכלל והכנה ללימוד גמרא בפרט.... ואין צריך לפרט כאן את יתרונותיה הנוספים של המשנה, שבהם היא נבדלת מן התלמוד: לשונה העברית המעולה, ניסוחה הברור, סגנונה הקצר והקולע ודרך הרצאתה הפשוטה, המובנת לרוב בלי קשיים. המשנה עשויה להיות המפתח לספרות ההלכה בכלל. לימוד נרחב במשנה יביא לידי הכרות מקפת, אם גם שטחית במקצת, של עולם ההלכה ויניח יסודות, שעליהם אפשר לבנות את הוראת הגמרא בשלב מאוחר יותר"75.נדמה, שבדברי היינמן נכללו רעיונות שהוצעו בתקופה מאוחרת יותר. יש בדבריו הצעות בכיוון פרשני, בכיוון הלכתי, בכיוון רעיוני, בכיוון ספרותי ולשוני ואף בכיוון היסטורי, מדעי ומחקרי. אולם, דווקא בריבוי הפנים היה משום חיסרון, בבחינת "תפסת מרובה - לא תפסת". היינמן פרסם חוברות של "שיעורים" גם למסכתות: ראש השנה, תענית ומגילה76, אך גישתו לא הפכה להיות רווחת בבתי הספר. ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בחוסר מיומנות של המורים, וברצונם להמשיך ללמד משנה באופן מסורתי עם הפרשנים המופיעים "על הדף", על פי אחת הגישות שתוארו לעיל. ייתכן גם שתדמיתו ה"משכילית" וסגנונו האקדמי יצרו חשש אצל המורים בוגרי הישיבות, שמנע מהם מלאמץ את הצעותיו. בדבריו של היינמן יש בסיס לשיטה האינטגרטיבית, כמו גם לגישה של פיתוח החשיבה התלמודית ולגישה הספרותית.