תוכן הפרק: ב. הוראת התלמוד 1. דברי רקע 2. הוראת התלמוד בבית הספר הדתי 2.1 הוראת גמרא מתוך התעניינות דתית ומתוקף קיום מצות תלמוד תורה 2.2 הוראת גמרא במגמה של פיתוח חשיבת הלומד 2.3 הוראת גמרא לשם הכרת המצוות ועקרונות המשפט העברי 2.4 הוראת גמרא כבסיס לפיתוחו המוסרי של הלומד, ועיצוב דמותו האידיאלית מבחינה אישית וחברתית. 2.5 הוראת גמרא מתוך התעניינות מדעית מחקרית 2.6 הוראת גמרא בדגש אקטואלי |
"וכשמתו כל החכמים, עליהם השלום, שהאחרונים מהם היו רבינא ורב אשי והתלמוד כבר נגמר - ויהי כל אשר קם אחריו, הייתה תכלית כוונתו וכל מאודו להבין דבריהם שחיברו בלבד, ועליו אין להוסיף וממנו אין לגרוע"1.סוד מעמדו של התלמוד בתודעת העם היהודי הוא באמונה שחכמי התלמוד נותנים את הפירוש האותנטי והמחייב למצוות התורה2.
"הספר הנפלא והחביב הזה מתנגדים יש לו, ולא רק באומות העולם כי אם גם בעמו ישראל. עם חלק האגדות השלימו כולם, אבל על חלק ההלכה שבו, יד הכרתם לא הגיעה. חיי חולין על טהרת הקודש - בהם הוקם התלמוד. היכל גדול ונפלא הבנוי באמצע שוק... רק מי שהגה בו יומם ולילה בימי נעוריו ועלומיו ישים בשמחה לילות כימים לשקוד על דלתות היכלו"3.דברים אלה הם דוגמה לקטע נוסטלגי, הרומז לויכוח הנוגע ללימוד התלמוד במערכת החינוך החדשה שבארץ ישראל, ולקושי שיש לתלמידים שלא למדו תלמוד בהיקף רחב, להגיע להערכת החיבור.
"התלמוד נחשב כחומר לימודי עתיר פוטנציאל פדגוגי ונתפס על ידי המורים כמסגל דפוסי חשיבה לוגית, כחומר שמסגל דפוסי הבעה בכתב ובעל פה, כחומר שמביא להעשרת השפה, לפיתוח מיומנויות של דייקנות, כשרי ארגון ודרכי חקירה. התלמוד נחשב כחומר שמחנך לניקיון הדעת, ליושר אינטלקטואלי ולרגישות אנושית. הוא מאופיין בדינמיות וחיוניות, במידה רבה של ויטאליות המאפשרות כמעט מגע חושי עם הסיטואציות המתוארות בו. התלמוד נוגע בשאלות שיש להן רלוונטיות קיומית תרבותית ומוסרית לעולם של התלמידים וכניתן לאקטואליזציה במאמץ סביר"4. דברים אלה יכולים להסביר את המאמצים הגדולים שנעשו בבתי הספר השונים כדי לכלול את התלמוד כמקצוע הוראה במקום של כבוד.
"בדבר השאלות קצרתי כי אי אפשר לתת חוקים קבועים להמורה על שאלותיו, כי תלוי בהבנת התלמידים ולפי דעת התלמיד הוא דורשו וחוקרו בשבע חקירות ובדיקות עד מקום שידו מגעת. כי בזה תלוי עיקר הבנת התלמידים. ולא כתבתי רק דוגמאות לעורר את המורה להוסיף לקח ותחבולות, איך להעמיד את התלמידים על עיקרו של דבר"13.אליעזר שבייד, חוקר המחשבה היהודית בעת החדשה, מתאר את משנתו של הירשנזון כמשנה מודרנית דתית מתקדמת. לדעתו, שיטתו של הירשנזון היא שיטת הוראה מדעית של התלמוד בדומה ללימוד שיטתי ומהיר של מקצועות שונים באוניברסיטה. לדעת הירשנזון, בלי ידיעת התורה שבעל הפה ובלי יכולת עצמאית לחשוב מחשבה הלכתית, שעניינה יישום ההלכה מתוך הבנת תהליך לימודה ופסיקתה למציאות החיים המתחדשת, אין אדם מישראל יכול לחיות חיים ישראליים כראוי לו. הספר מכוון ללימוד התחלתי של תורה שבעל פה, ותלמידי חכמים מתקדמים יתבקשו ללמוד הרבה יותר; אבל לדעתו גם לימוד מינימלי כזה עשוי להיות בעל ערך גדול. הדיאגנוזה שלו היא שהחיים המודרניים מזמנים אתגר חדש ללומדי התורה. האתגר הוא להגיע לרמת ידיעות משמעותית בתלמוד בזמן הרבה יותר קצר, ממה שהיה מקובל בעולם המסורתי. הדימוי האסכטולוגי שלו הוא דימוי של לומדי תלמוד ברמה משמעותית, אשר חשופים גם ללימודי חול ומסוגלים להגיע בזמן קצר להישגים גבוהים בלימוד התלמוד. האסטרטגיה שהוא מציע היא אסטרטגיה פדגוגית הכוללת ספר לימוד מסודר המכיל גם ביאור מושגים, גם שאלות הדרכה וגם קטעי תלמוד. המתרגל ללמוד בדרך זו, לפי הירשנזון, עשוי לקנות את המיומנויות הנדרשות להמשך לימודים מתקדמים בתלמוד במהירות. כאמור, הירשנזון הציע את חיבוריו בעשור האחרון של המאה התשע עשרה, וחיבורים אלה עמדו לנגד עיני המתלבטים בחיפוש מסילות להוראת התלמוד בבתי הספר החדשים בתחילת המאה. גישתו הקדימה את התוכניות של בתי הספר הדתיים החדשים בשניים - שלושה עשורים.
"בסדר הלימוד ראוי שתשים אל לבך לעבור על הסוגיה הנלמדת בדיוק הראוי, בתחילה על פי רש"י ותוספות, ואחר כך בהרא"ש והרי"ף ומפרשיו, ואח"כ לעיין בדברי הפוסקים באותו עניין, ברמב"ם ומפרשיו ובשו"ע ומפרשיו. ובעת הלימוד עם הצעירים, להזכיר עד כמה שאפשר את חילוקי השיטות וענפיהן הראשיים. ומה טוב אם תעבור על ביאורי הגר"א. ומה טוב יהיה אם תתרגל להניח על הכתב את תמצית הסוגיה וחילוקי שיטותיה..."16.בדברים אלה של הרב קוק ניכרת המסורת של ישיבות מזרח אירופה, אבל יש בהם גם חתירה לשיטתיות ולהרגל מתודי הגיוני. בהצעותיו לתיקון החינוך מבקש הרב קוק קודם כל לשמר את מסורת לימוד הגמרא, ורק אחר כך להוסיף פרקי לימוד וחינוך נוספים הן בלימודי קודש והן בלימודי חול.
"ומפי הניסיון נתברר, שהתלמוד הוא המביא לידי הבנת כל המקורות העבריים, בין מצד לשונם בין מצד תוכנם, ושליודעי תלמוד נפתחו כל שערי תורה וספרות. לפיכך נעשה התלמוד הלימוד העיקרי ב'חדר'..." 17.הוא מוסיף ומבהיר שם, כי תכלית הלימודים במקצוע התלמוד הייתה החדירה לתוכו, היכולת ללמדו ללא עזרה והשגירות להשתמש במפרשיו. ה"חדר" לא טיפל בקושי של הלשון ובתוכן, אלא רק בדרך הלימוד. התלמידים לא הבינו את כל המילים, ואף ההספק לא היה כל כך חשוב, אלא העיקר היה שליטה בשיטת התלמוד. לימוד כזה אינו מתאים למתודה של בית הספר החדש, אשר בו שעות קצובות למקצועות רבים ולומדים בו בשיטתיות פורמלית. ה"חדר" הצליח בהוראת הקטנים כי מצד אחד התעלמו מהקשיים ולא העמיקו מדי, ומצד שני הרחיבו במקומות שונים על פי שיקולי המלמד. גם מיעוט המקצועות נתן את אותותיו על הלימוד ב"חדר", שכן ניתן היה להתרכז במקצוע אחד ולכן לדעת ליפשיץ, פרות מופלאים הבשילו. גם הלימוד האינדיבידואלי סייע להישגיו של ה"חדר", והדבר איפשר למוכשרים להתפתח עד מאד (לא כמו בבית הספר המודרני המעכב את בעלי הכשרון). הוא חותם את מאמרו על "החדר" בדברים הבאים:
"ה'חדר' הישן היה חלק של חיים מסוימים אשר חרבו וקשה לו מעכשיו להחזיק מעמד. אולם ה'חדר' לא פינה עוד כליו מעולמנו. רוחו ודרך לימודו עוד יאירו לפנינו את הדרך"18.דברים אלה יפים כדי להבהיר את המעבר מן ה"חדר" אל בית הספר החדש. אם נתעלם מן הנימה הנוסטלגית בדברי ליפשיץ, הרי לפנינו תיאור של שיטת לימוד התלמוד ב"חדר", והסבר לתכונות המבדילות את ה"חדר" מבית הספר.
"מטרת לימוד התלמוד בבתי הספר היא: א. ידיעת התורה כשהיא לעצמה. ב. ידיעת התורה כהכשרה לקיום מצוותיה"25,כך טוען אוסטרובסקי הדוחה מטרות אחרות, אף אם הן משרתות את חינוכו הדתי של התלמיד:
"היוצא מדברינו, כי ברדיפה להשיג בלימוד התלמוד התעניינות מוסרית, נסבך את ההלכה ונשבש אותה. המסקנה היא אפוא, מטרת לימוד התלמוד בבית הספר העממי החרדי, היא ידיעת התלמוד, הבנת 'אמיתה של תורה' והכשרת התלמיד לקיום מצוות התורה המעשיות בחיים היומיומיים"26.התביעה לידיעת התורה שלעצמה היא המשך משנתו של ר' חיים מוולוז'ין, שהבהיר כי תורה לשמה היא לימוד תורה לצורך הבנתה לעצמה27. ידיעת התורה כהכשרה לקיום מצוותיה היא ידיעה שאמורה להיות מאורגנת ומתוכננת לפי הקטגוריות של עולם ההלכה. גישה זאת מהווה בצורה המובהקת ביותר המשך לגישה המסורתית, הרואה בלימוד התורה ערך עליון, ומבקשת לטפל בלימוד התלמוד בבית הספר כדרך עיקרית של קיום מצוות תלמוד תורה. בעלי גישה זאת שותפים למתח שנוצר בין המציאות המשתנה לבין התרפקות על ערכים מסורתיים מוצקים. לדעת בעלי הגישה, לימוד תלמוד כקיום דבר ה' מכריע את כל השיקולים האחרים. לפי גישה זאת, אין להסיט את דעתו של התלמיד לערכים צדדיים, ועליו לדעת כי לימוד התלמוד הוא תמצית חייו כיהודי. על התלמידים להכיר בחשיבותה של התורה שבעל פה להכשרתם לחיים יהודיים למעשה28; שהרי התורה שבעל פה היא הפירוש לתורה שבכתב, והצלחה בלימוד התלמוד תבוא רק אם התלמידים יבינו, כי חיים יהודיים תלויים בידיעת התורה שבעל פה.
"אם גם אין לזלזל במטרות הלימודיות, הרי העיקר בהוראת התלמוד בבית הספר היסודי צריך להיות - לחבב את המקצוע הזה על התלמידים וליצור אוירה של קדושה ויחס של קדושה ללימוד זה - ולספרי הגמרא - כדי שהתלמידים יראו בהם לא חומר היסטורי וספרותי, אלא תורת חיים, שניתנה על ידי הקדוש ברוך הוא לעם ישראל בכלל ולכל יהודי בפרט - תורה, שעל פיה יש לכל אחד להתנהג בחייו".הוא מייעד את ספרו להדרכת המורים בהוראת התלמוד למתחילים בכיתה ה'. בקר המשתמש בחכמת הפדגוגיה והמודע לצורך בהדרכת המורים ובהכשרתם להוראת תלמוד למתחילים, דבק במטרה המסורתית. כלומר לפנינו אדם העומד עם רגל אחת, בעומק הגישה שרווחה בדורות שעברו ביחס ללימוד גמרא, כמילוי חובה דתית של קיום מצוות תלמוד תורה; וברגל שניה הוא עומד במסגרת החינוכית המודרנית, המציעה לתפוס את ההוראה בכלים שיטתיים מתקדמים, המתחשבים בילד, ביכולתו ובסביבתו.
"העוסקים בלימוד התלמוד עוסקים בעניין רוחני טהור, לומדים תורה מפני שה' ציווה ודי לנו בכך, וסוף הכבוד לבוא. לימוד התלמוד על כל החומר שבו לשם הבנתו וידיעתו כמקור לא אכזב של אור וברכה בחיים - זוהי המטרה העליונה"31.דבריו אלה של המורה יצחק מרקוביץ הם אינטרפרטציה נוספת לגישת ר' חיים מוולוז'ין ביחס ללימוד תורה לשמה, שקבע כי לימוד גמרא צריך להיות נטול מטרות חיצוניות - דהיינו מטרות הקשורות לתלמיד או לחברה. היעד העיקרי לפי הרב מרדכי קוקיס הוא "אהבת תורה", דהיינו יצירת מוטיבציה אצל התלמיד ללמוד תלמוד גם לאחר גמר הלימודים בבית הספר:
"אם רוצים אנו לקדם ולשכלל את הוראת התלמוד עלינו להפסיק להתפלפל בצורת נתינת השיעור... יש לשנות את האווירה בבתי הספר התיכוניים. משב רוח של קדושה חייב להיות בבתי הספר התיכוניים בעיקר בשיעורי התלמוד... לא הלוח יקבע ויעלה את מתח הלימוד אלא רוח הטהרה, האמונה והביטחון"32.הוא מתייחס לשיטות שונות שהוצעו על ידי מורים ופדגוגים דגולים ביחס לדרך הוראת הגמרא. לדעתו, שפע ההצעות גורם לכך:
"שאין רואים את היער מרוב עצים, אין אפשרות למצות ולבחור את הדרך היעילה והטובה ביותר להוראת תלמוד, מרוב מאמרים והרצאות, מרוב עצות ותחבולות..."33.בדברים אלה מעיד המחבר על חוסר הערכתו את חכמת הפדגוגיה ועל הצעתו לתיקון המצב בכיוון אחר. הוא קובע כי האשמה באי הצלחת הוראת התלמוד אינה מוטלת על אופיים או מרדנותם של התלמידים. כדי להבהיר את דבריו שואל קוקיס:
"מדוע בדור קודם ובישיבות דהיום, אשר אין להם בעולמם אלא ד' אמות של הלכה, לימוד התלמוד ושמיעת השיעורים, נערכים ומתקיימים מתוך שקידה רבה, רצון כנה ואהבה תמימה לתלמוד ולנושאי כליו?"34.הוא משוכנע שבדורות קודמים כל הלומדים עסקו בתלמוד בשקידה ואהבו ללומדו, אך נדמה שהנחה זו אינה מבוססת. הוא גם מציג את האידיאל של "הישיבות הקדושות", שבהן לומדים גם היום מתוך אהבה תמימה לתלמוד. גם הנחה זו לא עומדת במבחן המציאות. ניתן להבחין כי המחבר קשור למערכת מושגים אחרת לגמרי מזו המקובלת בבית ספר תיכון או בישיבה תיכונית. הוא מבקש לאמץ בלימוד גמרא מסורת של ישיבות שאין לומדים בהם לימודי חול, ושהאידיאל החינוכי שלהם שונה לגמרי מזה של בית הספר המודרני. קוקיס מתאר תיאור נוסטלגי את התקופה שחלפה, והוא סבור כי בבית ספר מודרני ניתן לחזור וליישם אוירה ועקרונות חינוכיים שנהגו בעבר, ולהפעיל מורים המזוהים עם עולם שחלף. דבריו האירוניים כלפי השיטות הדידקטיות בהוראת תלמוד מוכיחות, כי הוא מסתייג מהאופי המקצועי הפדגוגי המודרני של הוראת הגמרא.
"וכדאית היא ודיה, ההתעניינות ההגיונית לבד.... לשמש גורם מכריע לעורר בלב התלמידים תשוקה וחשק ללימודים.... לפי דעתי צריכה להיות עיקר המגמה בלימוד התלמוד בבתי הספר - ההתפתחות השכלית ובגרות ההבנה והמחשבה של התלמידים. ולפיכך אין להקפיד כל כך על כמות הידיעות כי אם בעיקר על הבנתם והשגתם את העניינים"39.לדעתו, פיתוח שכלו של התלמיד עומד מעל המטרות האחרות. הרקע לדברים הללו הוא, הניסיון שהצטבר בישיבות ליטא:
"כי מי שהייתה לו ההזדמנות להסתכל לחיי הישיבות מטיפוס הליטאי, או מי שזכה להסתופף לזמן מה בצל קורתן, יודע איזה כוח משיכה ענקי יש ללימוד ההגיוני של התלמוד על התלמידים, ואיזה מקום של התעניינות כבירה הוא מוצא בנפשם. הלא תלמידי הישיבות היו שוכחים עולם ומלואו, והיו משקיעים את כל הווייתם בסוגיות הש"ס אך ורק בשל העונג הנפשי והרוחני הגדול, שהיו שואבים מתוך חריפות ההבנה וישרות הסברה, מתוך הניתוחים ההגיוניים וההברקות השכליות של השקלא וטריא התלמודית"40.הוא ער לכך שאי אפשר לעשות בכיתות הנמוכות של בית הספר את מה שעשו בישיבות עם תלמידים מבוגרים יותר. בכל זאת לדעתו:
"גם בלימוד עם המתחילים יכולה להיות המתודיקה של ההוראה על ידי הגישה ההגיונית, ערה ונלהבה והסברה חריפה ומחודדה. גישה והסברה כזאת תגרום להם בלא ספק הנאה והתעניינות"41.כץ הולך שבי אחרי הקסם הנוסטלגי של זיכרונות ההתלהבות הלמדנית ההגיונית שרווחה בישיבות. מסקנתו היא שאם זה "עבד" שם, זה מוכרח גם "לעבוד" בבית הספר החדש. אם לבחון את גישתו על פי הפרמטרים של שוואב הרי ניתן לזהות כשל קונצפטואלי ביחס לרוב מוקדי החינוך. ביחס למרכיב "החומר" ניתן לראות, כי לפי דעתו, התוכן, הידיעה, הבקיאות והרווח החינוכי אינם כל כך חשובים - העיקר הוא הברק ההגיוני; דהיינו תפיסת התוכן - תפיסת התלמוד ומה שנלמד מתוכו - היא אחרת לגמרי ממה שסוברים בעלי גישות אחרות. מרכיב "התלמיד" נתפס על ידו, כמי שהגיון ושעשוע אינטלקטואלי שובים את לבו ומהווים עבורו את פסגת ההנאה. הוא מתעלם מקיומם של ילדים פחותי כשרון ובעלי התעניינות בשטחים אחרים לגמרי. באשר למרכיב "החברה", אכן אנשים שהיו קשורים לישיבות הליטאיות בחוויות חיוביות יכולים להוות מסגרת חברתית תומכת להוראת תלמוד בדרך שכץ מדבר עליה. אולם מספר האנשים הקיימים בסביבה של החינוך הממלכתי דתי המזדהים הזדהות מעין זאת, הוא קטן מאד. מה באשר לכל הציבור המזרחי שלא חווה את החוויות הללו, ומה באשר לכל האנשים שלא היו קשורים עם עולם הישיבות ובכל זאת מעונינים להקנות לילדיהם חינוך דתי בסגנון של תורה עם ידיעת העולם. כל אלה לא יהוו "חברה" תומכת לרעיונותיו. ובאשר למוקד החינוך "מורה", הוא מודה שרק מורה שחווה את חוויית הישיבה הליטאית יכול להנחיל חוויות אלה לתלמידיו. האם ניתן להכשיר מורים כאלה מבלי שילמדו בישיבות ליטאיות? האם מורים ממסורות לימוד אחרות יכולים ללמד באופן הזה? דומה שכץ רואה לנגד עיניו עולם דמיוני, שאיננו מעוגן באדמתם של בתי הספר הדתיים החדשים בארץ ישראל.
"ראשית כל חושב אני שעלינו להשתחרר מהגישה הספרותית-ההיסטורית לתלמוד אשר נפוצה בנינו. מורה החושב את התלמוד עם בעיותיו קושיותיו ותירוציו לדבר ארכאולוגי, שמלמדים מפני שהיה פעם כוח משפיע על בני אדם, לא יוכל לעורר בתלמיד הלומד אותן הרגשות, אשר בלעדיהן יישאר כל לימוד דבר שבהכרח לתלמיד. רק הגישה העניינית וההגיונית, תוכל להלהיב את התלמיד ללימוד קשה זה.... על כן העיקר הוא למצוא את ההגיון בכל דבר ובכל ויכוח הנמצא בגמרא"42.דוגמה לגישה זאת אפשר למצוא במאמרו של פיפס. המשנה הראשונה במסכת בבא מציעא:
"שנים אוחזין בטליתהגמרא מבררת האם לפנינו במשנה מקרה אחד או שני מקרים. התשובה הראשונה היא:
זה אומר אני מצאתיה וזה אומר אני מצאתיה
זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי
זה ישבע שאין לו בה פחות מחציה
וזה ישבע שאין לו בה פחות מחציה
ויחלוקו...."
"חדא קתני - זה אומר אני מצאתיה וכולה שלי".התשובה השניה היא:
"רישא במציאה וסיפא במקח וממכר".כלומר לפנינו שני מקרים של שנים האוחזים בטלית. במקרה הראשון הויכוח כרוך במציאת הטלית ובמקרה השני הויכוח כרוך בקניית הטלית. שאלות הגיוניות רבות קשורות בסוגיה זו: יש לברר מה הוא המקרה בדיוק ומה הוא הרקע לפסיקת המשנה "יחלוקו". מה פשר לשון השבועה המיוחדת ומה בין שתי האפשרויות של פירוש המשנה ועוד. פיפס מסכם את העיון בדוגמא זאת ואומר:
"הבעיה הפדגוגית של הוראת התלמוד הפכה לבעיה כללית של לימוד פרק קשה כמו לימוד חלקים ידועים במתמטיקה",כלומר דרך הגיונית זאת עשויה לפתח את תפיסתם ההגיונית של התלמידים כמו לימוד המתמטיקה.
"תורת ההיגיון של הגמרא ובעיקר שיטת עבודתה ההגיונית, הן עוד כר נרחב ומחכות לגואלן"43.בירור זה העסיק מורים לגמרא, ושימש נושא לענות בו בשנות השישים והשבעים.
"אין מי שיפקפק להלכה בחשיבות טיפוחם של הרגלי חשיבה טובים בבית הספר.... הדרך הישרה היחידה להשבחה מתמדת של דרכי ההוראה והלמידה היא דרך ההתרכזות בתנאים שתובעים מקדמים ובוחנים את החשיבה. חשיבה היא המתודה של לימוד נבון, של לימוד המעסיק ומעשיר את השכל"50.דבריו של דיואי עולים בקנה אחד עם המטרה של בעלי גישה זאת לפתח את החשיבה של התלמידים כדי לאפשר להם להתמודד עם לימוד התלמוד בהצלחה וכדי להקנות להם כישורי חשיבה גם ללימוד מקצועות אחרים.
"כל עיקרו של התלמוד אינו אלא מדע יורידי. מטרת הלימוד והחקירה בתלמוד ובספרותו אינה צריכה להיות.... אלא לימוד ממשי של החלק היורידי בתלמוד ובייחוד להכין את התלמיד בידיעת החוקים הידועים הנהוגים כאן בארץ"52.לדעתו, התלמוד עיצב את קלסתר פני האומה, ועל ידו התחנך העם ונוצר היהודי האמיתי שהוא היהודי התלמודי - יהודי שהוא בראש ובראשונה איש הלכה.
"בתקופה זו תקופת התחייה",הוא ממשיך ואומר:
"צריכה הגישה העיקרית להיות מצד ההלכתי ומצד המשפטי.... בשויצריה מלמדים בבתי הספר העממיים את יסודות חוקי המדינה. ולא כל שכן שאנו צריכים להקנות לדור הצעיר את יסודות ההלכה העברית שהיא עיקר התרבות שלנו"53.ניתן להדגים גישה זאת באמצעות התבוננות בהלכה התלמודית שבה העיקרון המשפטי מסתתר בתוך המקרה הקונקרטי. למשל המשנה במסכת בבא קמא פרק ג' משנה ב' אומרת:
"השופך מים ברשות הרביםוהגמרא מבארת (דף ל):
והוזק בהם אחר - חייב בנזקו".
"אמר רב לא שנו אלא דנטנפו כליו במים אבל הוא עצמו - פטור, קרקע עולם הזיקתו".כלומר לדעת רב השופך את המים ברשות הרבים חייב רק על הנזק הנגרם לבגדיו או כליו של הניזק אבל לא לנזק שנגרם לגופו של הניזק.
"נותנת גמישות מרובה לחוק העברי והבנתו יותר קלה"54.התפיסה שלו את מרכיב ה"חומר" שונה מתפיסתם של בעלי גישות אחרות. לדעתו החומר שצריך להילמד בגמרא הוא גרעין תלמודי מסוים והתוכן העיקרי הוא בהרחבת היריעה בספרות ההלכה: מהרמב"ם, דרך השולחן ערוך ועד פסקי הלכה מאוחרים. כלומר התלמידים עוסקים בלימוד התלמוד לא רק ולא בעיקר בדף הגמרא, אלא בספרות הפוסקים לדורותיה. לדעת בעלי גישה זאת, מרכזו של התלמוד הוא ההלכה הדין והמשפט, ושאר ההיבטים הכלולים בו כמו היסטוריה, ספרות, לשון וכו' אינם אלא פרפראות. יש בהוראת גמרא לפי גישה זאת:
"להקנות לתלמידים את שיטת פתרון הבעיות ההלכתיות המודרניות בדרכי הקשה לבעיות שהיו קיימות באותם זמנים. כגון: בעיית החשמל לאור ההלכה ועוד"55.תוכנית הלימודים המומלצת לפי גישה זאת56 היא גם מתוך סדר "מועד" ולא רק מתוך סדר "נזיקין", כי סדר "מועד" מעשי יותר לחיים הדתיים. בלימוד מבחר סוגיות יעמיקו התלמידים ידיעותיהם בהלכות שימושיות, ובכך ישתלב לימוד הגמרא בבית הספר בתפקידו העיקרי של חינוך דתי, שהוא חינוך לשמירת מצוות. לדעת בעלי גישה זאת57, יש להרגיל את התלמיד לחשוב במושגים הלכתיים ולהסתכל מנקודת מבט תורנית על בעיות החיים. מטרה זו כוללת: הבהרת המושגים ההלכתיים על פי דפוסי החשיבה של התלמוד ובדיקת מסקנות הסוגיות בזיקתן לתנאי החיים המודרניים. הגישה ההלכתית המשפטית רואה את עיקר לימוד הגמרא בחשיפת התלמידים להתפתחות ההלכה והשתלשלותה, ובהקניית חשיבה הלכתית וידע הלכתי המעצב את חיי היומיום של האדם הדתי בישראל. הבנת המציאות של בעלי גישה זאת היא שהשטיח המסורתי של שמירת מצוות הולך ונשמט מתחת לרגלי החניכים. על כן ממליצים הכותבים לנצל את מקצוע התלמוד, שהוא מקצוע מרכזי בחינוך הדתי, כ"תרפיה", כמכשיר שיחזק את המוטיבציה של התלמידים לקיים את ההלכה ויקנה להם את היכולת והמיומנות לשמור מצוות ולחיות על פי השולחן ערוך.
"סוג חדש של התעניינות שאותו אפשר ונחוץ לפתח בנפש הילדים ביחס לגמרא - זהו ההתעניינות המוסרית.... אחת המטרות הראשיות של בית הספר צריכה להיות לתת לתלמידים חינוך מוסרי",כך טוען הולצברג59, ומביא דוגמות מסדר "נזיקין", שבאמצעותן ניתן לפתח את הרגש המוסרי של התלמיד ואת אחריותו לזולת ולסביבה. אחת הדוגמות שלו היא הדיון התלמודי במסכת בבא קמא על המשנה הראשונה בפרק ג':
"המניח את הכד ברשות הרביםהגמרא שואלת על המשנה מדוע השובר את הכד פטור, הרי היה עליו ללכת בזהירות ולא לשבור סתם את כדו של חברו. הגמרא עונה שלש תשובות:
ובא אחר ונתקל בה ושברה - פטור
ואם הוזק בה - בעל החבית חייב בנזקו"
הגמרא שואלת על המשנה (דף כ"ז).
"אמאי פטור - איבעי ליה לעיוני ולמיזל
אמרי דבי רב משמיה דרב - בממלא רשות הרבים כולה בחביות
שמואל אמר - באפילה שנו
ר' יוחנן אמר - בקרן זווית" .
"יכולים התלמידים, בעזרת המורה, להסיק מסקנות מוסריות - מעשיות לחייהם היומיומיים: עד כמה יש להיזהר... בזמן שזה נוגע לענייניהם של אחרים (אולי - גם לכבודם), עד כמה יש להיזהר ברכושו של הזולת ועד כמה יש להיזהר שלא לגרום נזק לזולת"60.הגורם המוסרי עשוי לקרב את התלמידים לתוכן התלמודי ולאהבת התורה. לדעתו, חיזוק המוטיבציה של הלומדים לא יבוא מתוספת שעות לימוד בגמרא, אלא בשכלול המתודיקה ובהבלטת ההיבטים המוסריים. לימוד הגמרא לא נועד רק לדיינים ולרבנים אלא לכל אדם מישראל. ההתעניינות הדתית וההתעניינות ההגיונית שהיו בעבר גורמים מחזקים לתשוקת התלמיד ללמוד תלמוד נחלשו, ולכן יש להעמיד במקומם את ההתעניינות המוסרית. יש בלימוד התלמוד, לדעת הולצברג, כדי לחזק את ההכרה שדברי ההלכה שבתלמוד הם היסוד לסדר החברתי המוסרי של העם היהודי.
"מורה הגמרא - גם בבית הספר היסודי - חייב לדעת את הדקדוק הארמי בבלי, וגם את חידושיו של המחקר התלמודי, הן בשטח הפילולוגי והן בשטח ההיסטורי הארכיאולוגי",כך טוען אורבך65. העבודה של המורים לתלמוד קשה, בין השאר מפני:
"חוסר ספרים מסכמים בעלי רמה נאותה של הישגי המחקר בבעיותיה השונות והמרובות של הספרות התלמודית"66.לדעתו, הגישה המחקרית האקדמית משווה להוראת התלמוד אופי רציונלי, והופכת את הדיונים בגמרא למבוססים על אמות מידה מדעיות. הכוונה היא לעסוק בביקורת הטקסט (עיון בכתבי יד); בספרות חז"ל על המגוון הרחב שלה (תוספתא, מדרשי הלכה, ירושלמי וכו'); בשאלות הנוגעות להתהוות הטקסט ועריכתו; וכן בשאלות היסטוריות ופילולוגיות. ניתן להדגים גישה זאת תוך עיון במסכת קידושין דף כ"ט.
כל מצוות הבן על האב - אנשים חייבין ונשים פטורותוהגמרא מבררת:
וכל מצוות האב על הבן - אחד אנשים ואחד נשים חייבין..."
"מאי כל מצוות הבן על האב?הקטע עוסק בשאלת חובות ההורים לילדיהם וחובות הילדים להוריהם. הגמרא מבררת את פשר לשונה של המשנה "מצוות הבן על האב", האם מדובר במצוות המוטלות על הבן או על האב?
אילימא כל מצוות דמחייב ברא למעבד לאבא, נשים פטורות?
והתניא - איש אין לי אלא איש אשה מנין
כשהוא אומר איש אמו ואביו תיראו הרי כאן שניים.
אמר רב יהודה הכי קאמר - כל מצוות הבן המוטלות על האב לעשות לבנו -
אנשים חייבין ונשים פטורות.
תנינא להא דתנו רבנן: האב חייב בבנו למולו ולפדותו...."
"ניתן להפוך את לימוד התלמוד לדבר מרגש, אבל לשם כך דרוש קורטוב של דמיון.... אין ללמד את התלמוד כפי שהורו אותו בישיבות בליטא, אף שהשיטה הייתה מצוינת לשעתה ולמקומה.... יש להציג את שאלות היסוד לתלמידים מנקודת מבט של בעיות המנסרות עתה בעולמנו",כך טוען עימנואל רקמן72. לדעתו, על המורים לתלמוד להפעיל את דמיונם היוצר ולהפוך את החומר מן המקורות לאקטואלי ומאלף. ניתן לדעתו ללקט ממקורות תלמודיים הבחנות רבות הנוגעות לשאלות חברתיות, פוליטיות ואישיות, העומדות על סדר היום של התלמידים ושל סביבתם. רקמן מתחשב במוקד החינוך "חברה" באופן משמעותי וכן במוקד החינוך "תלמיד", שהרי מגמת הוראת התלמוד היא לתת לתלמיד תחושה שהוא לומד נושאים הנוגעים לעולמו האישי והחברתי. באשר למוקד החינוך "מורה" יש להודות, שבוגר ישיבה רגיל חסר את החשיבה היצירתית הנחוצה כדי לעשות את הטרנספורמציה מ"שור שנגח את הפרה" לתאונת דרכים בדרך עירונית. מרכיב ה"חומר" הוא בעייתי במיוחד לפי גישה זאת, שהרי מדובר על דיסציפלינה שונה, על תלמוד אחר, לא זה שהיה על שולחן בני הישיבות בעבר; מדובר על התבוננות בתלמוד במשקפים של דורנו.
"והא דתנן השולח את הבעירה ביד חרש שוטה וקטן - פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמיםהקטע עוסק באחריות השילוחית של האדם, וקובע כי אין שליח לדבר עבירה, דהיינו השליח נושא באחריות לעבירה ולא מי ששלח אותו לעשות זאת.
שילח ביד פיקח - פיקח חייב
ואמאי - נימא שלוחו של אדם כמותו
שאני התם - דאין שליח לדבר עבירה
דאמרינן דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים..."