"האמת היא שאי התאמת החומר התלמודי לילדים איננה תלויה בחומר עצמו אלא נגרמת בעיקר על ידי דרכי הוראה בלתי נאותות.... האחריות הגדולה ביותר להצלחת הוראת התלמוד בבית הספר הדתי מוטלת אפוא על המורים בכיתת המתחילים - ומשום כך עליהם להקפיד ביותר על הדרכים הנאותות בהוראת התלמוד"7.
"התלמוד נדפס באמצע העמוד באותיות גדולות ועל ידו פירוש רש"י, שיוביל אותך בבא הזמן כמדריך נאמן על פני הסוגיות הקשות בתלמוד הנדפס באותיות רש"י"10.
"בקרתי בשנים האחרונות בבתי ספר תיכוניים אחדים וראיתי שממתיקים את הלימוד על ידי שמכניסים הערות פילולוגיות, היסטוריות וכו'. דברים אלה מעטם יפה, אבל רובם קשה. ויש בזה שני חסרונות: ראשית כל אנו מקלקלים את כלי העיכול של תלמידינו, אנו צריכים להרגילם ללימוד רציני. אין לקרוא בתלמוד כקורא באיגרת, זהו עניין של לימוד ויש צורך בריכוז ובהתעמקות.... שנית.... הסברה יתירה באה על חשבון הכמות. יש מורים הנותנים שיעורים מזהירים לפי כל כללי הפדגוגיה, אבל הם מספיקים מעט והתוצאות הסופיות אינן משמחות. אנו צריכים לדאוג גם לכמות. הכמות היא גם איכות"13.
"אין כאן המקום לדון בשאלה העקרונית, אם אמנם נכונה היא שיטה זו הפותחת בהוראת גמרא מתוך 'גמרא ממש' כבר בכיתה ה'. דומה ששום שיקול חינוכי או דידקטי לא יצדיק את הדרך הזאת. אלא שכאן נגררים אחרי אותה המסורת הדורשת להתחיל בהוראת הגמרא מן הגיל הרך ביותר, ללא התחשבות כל שהיא ביכולת התפיסה של הילד ובמידת נכונותו והכנתו ללימוד זה. ברם גם אם חייבים ללמד את הבנים כבר מגיל תשע - עשר גמרא דווקא, כיוון ש'המסורת' (האשכנזית, שבינתיים כופים אותה גם על עדות המזרח) ו'דעת הקהל' דורשים זאת, הרי אין שום הצדקה להתחיל בהוראת סוגיות שלמות או פרקים שלמים מתוך ספרי גמרא רגילים, בלי כל הכנה שהיא ולו רק מבחינת בזבוז הזמן העצום הכרוך בשיטה זו"14.
"מעטות ביותר ההתייחסויות הפסיכולוגיות - ההתפתחותיות, ונדירים המאמצים לנתח לא רק את דרכי החשיבה התלמודית לגופם, אלא גם את משמעותם הפסיכולוגית לחשיבתם של ילדים בגיל המתחילים בלימוד גמרא"17.
"כלום כדאי שהוראת הגמרא תפסח על כל תוצאות המחקר הפסיכודידקטי?"18.
"המציאות העגומה היא, שרבים מתלמידינו בישיבות התיכוניות, מבטלים תורה תוך כדי ישיבתם ליד הגמרא הפתוחה בשיעורים וב'סדרים'; ולאחר שש שנות לימוד בחטיבת הביניים הישיבתית או התורנית ובחטיבה העליונה, ובחמשת אלפים (5000) שעות לימוד תלמוד רשמיות, אין הבוגר המצוי יודע להכין כראוי ובאופן עצמאי דף גמרא, ואף אינו קובע עיתים לתורה, אלא אם כן הוא ממשיך ללמוד בישיבה גבוהה"23.