תוכן הפרק: סיכום ביניים 5. מורכבותו הדיסציפלינרית של התלמוד 6. אתגרים מתחרים בהוראת תלמוד |
"משמעותה של מערכת בעיות זו לחינוך היא ברורה למדי. זיהוי הדיסציפלינות המהוות את הידע ואת השליטה בעולם בן זמננו פירושו זיהוי נושאי - החינוך. החומר - שגם מהווה את מקורות החינוך וגם קובע את חובותיו"2.המבנים הסובסטנטיביים הם המבנים או המושגים המהותיים המונחים ביסודה של כל דיסציפלינה. מבנה מושגי זה מאפשר איסוף נתונים ויצירת הידע על המקצוע. נוסף לכך, הוא חשוב לחינוך והוראה, משום שאם מקנים את המבנה הזה - מקנים בכך כלים להבנת התפתחות המקצוע. נוסף לכך:
"לדעת אלו מבנים מונחים ביסודו של גוף ידע נתון פירושו לדעת באלו בעיות ניתקל אגב העברת ידע זה"3.המבנה הסינטקטי הוא דרך האימות של הידע, דרך החקירה שלו ודרך הגילוי וההוכחה. בנוגע לחינוך בהקשר זה:
"אנו מעונינים שתלמידינו ידעו עד כמה מבוסס הוא כל ידע נלמד ועד כמה הוא על תנאי"4.מערכות אלה מבוססות על ההנחה שלכל תחום דעת יש שפה משלו שבאמצעותה הוא פועל ונחקר.