תוכן הפרק: פתיחה 1. סוגיות אידיאולוגיות בחינוך הדתי 1.1 פער בין אידיאל ומציאות 1.2 מסורת מול בנין חדש - ניצני תמורה בהוראת תורה שבעל פה 1.3 מציאות אידיאלית מול פשרה - משנה מול תלמוד 1.4 לימודי קודש מול לימודי חול |
"לסגל מערכת עקרונות שתהלום את רוח הזמן, לנסח את המטרות שיגלמו את העקרונות הללו, להגדיר את האמצעים והשיטות שיביאו לידי הגשמת המטרות"3.לדעת פוקס ניתן לגזור מטרות מעקרונות, והמטרות מכוונות את האמצעים להשגתם. יש לדעתו להתייחס ברצינות לעקרונות, שהם למעשה הנחות יסוד רעיוניות וחינוכיות, ולבארם באר היטב, כדי לתרגם אותם בצורה מוצלחת למטרות מתאימות. לדעתו אין החינוך היהודי יכול לשאול עקרונות מהשקפת עולם אחת, מטרות משיטה אחרת ואמצעי חינוך מגישה שלישית, ולצפות שהחיבור יעלה יפה. פוקס מתייחס בדבריו למתרחש בחינוך היהודי בתפוצות באופן כללי, אבל הם נכונים גם ביחס להוראת מקצועות הקודש בחינוך היהודי בארץ. חוסר הלימה כזה בין עקרונות, מטרות ואמצעים ניתן לזיהוי מובהק בהוראת תורה שבעל פה. יש כותבים שלא ביררו לעצמם את העקרונות של הוראת המקצוע, וממילא המטרות שהציעו נראות מעורפלות, וכן האמצעים והשיטות שהציעו. חוסר ההלימה שבין עקרונות, מטרות ואמצעים תרם גם ליצירת הפער בין האידיאל והמציאות בהוראת תורה שבעל פה, כפי שיבואר להלן.
"החינוך הממלכתי והחינוך הממלכתי דתי שונים זה מזה. שוני זה מתבטא בתפיסת המציאות, בדימוי של מציאות רצויה, בדרכים בהן יש לפעול על מנת להגשים את המציאות הרצויה, ובהגדרת קהל היעד כנושא וכמושא לביצוע צעדים לקראת הגשמת המציאות הרצויה. תהליך עיצובם של שני סוגי החינוך מותנה בזיקות גומלין המתקיימות בין האידיאולוגיות המרכיבות כל מערכת, בזיקות הגומלין המתקיימות בין המערכת האידיאולוגית הממלכתית והממלכתית דתית ובין שתי אלה לבין המערכת התרבותית בישראל"4.ניתוח כתיבתם של מורים ושל הוגי דעות על הוראת תורה שבעל פה בחינוך הדתי ובחינוך הכללי מאפשר לזהות את הממדים שמציינת קלר, אשר מבדילים בין מערכות החינוך השונות. תיאור המערכות האידיאולוגיות בעבודתה של קלר, מבוסס על ניתוח מסמכים המציגים את המערכת הממלכתית והממלכתית דתית ברמה של קביעת מדיניות כללית. כוונתנו למסמכים כמו חוזרי המנהל הכללי או מסמכים רשמיים שפורסמו על ידי משרד החינוך והאגף הדתי שבו. בעבודה שלנו אנו עוסקים בחומר פדגוגי הקשור למקצוע ספציפי, ולא בחוזרים ובהנחיות כלליות שהם מושא עבודתה של קלר.
"מקצוע התושבע"פ במערכת החינוך הדתי מהווה מקצוע מרכזי, לא רק ביחס למקצועות אחרים אלא אף ובעיקר בשל התקוות הרבות שתולים בו אנשי חינוך, הרואים בו מקצוע שתפקידו לעצב את אישיות התלמידים והתלמידות ולחנך לערכים, למידות טובות, ליראת שמים ולאהבת הבריות"7.חשיבותו של המקצוע עבור החינוך הדתי והרגשת הצורך לעצבו מחדש, הביאו לתסיסה חיובית וליבול מרשים של תיאורי ההתנסות בהוראת משנה ותלמוד בחינוך הדתי.
"מן המפורסמות הוא הפער הקיים בין הרטוריקה הפדגוגית בספרים מסוימים בתחום החינוך לבין המציאות עצמה. בספרים מסוג זה נשמעת ביקורת נוקבת עד תהום על הקיים, והצעות נועזות פרי דמיון יוצר לתיקון המעוות. מחירה של ההמראה הוא לעיתים קרובות חוסר מעוגנות במציאות ובאפשרויות היישום"8.תופעה זו מאפיינת את התפתחות הוראת התלמוד, וניתן לראות פער של ממש בין האידיאל המוצג בדברי הכותבים השונים לבין המציאות השוררת בבתי הספר.
"כיסוד ללימודים הכלליים שמשה לנו התכנית שיצאה....בשביל בתי הספר הכלליים. מובן שהיינו נאלצים לשנות בה הרבה, בהתאם להשקפותינו ובהתאם למספר השעות הניתן אצלנו לכל מקצוע ומקצוע"9.כך כתבו הרב י' ברמן וד"ר י' אנגל בהקדמתם לתכנית הלימודים החדשה שערכו עבור החינוך הדתי בשנת 1932. הם מתנצלים על כך:
"שאין התכנית הזאת נותנת פתרונים מספיקים לפרובלמות של החינוך הדתי, וגם אינה מביאה במידה מספיקה בחשבון את הקשר בין החינוך והחיים הלאומיים המחודשים בארצנו"10.בתכנית זו מוקדש מעל רבע מהשעות בכתות ה'-ח' למשנה ולתלמוד11, ובכל זאת אין בה - לדעת עורכיה - פתרון לשאלות האידיאולוגיות של החינוך הדתי, כגון הבהרת הקשר בין השקפה דתית לבין החיים הלאומיים המתחדשים בארץ ישראל. מנהיגי החינוך הדתי מתקשים לפרנס את כל האינטרסים של התלמידים בסד שעות מצומצם, והם אינם מבהירים די הצורך את הדמות הרצויה של בוגר החינוך הדתי: דמות אשר יש בה גם תורה וגם השכלה, גם לאומיות וגם יראת שמים. כתוצאה מחוסר הבהירות התקיימו ויכוחים פנימיים לא מעטים בתוך החינוך הדתי, ודוגמה לויכוח כזה - המשקף את הפער בהגדרת האידיאל ובהערכת מימושו - אפשר למצוא בוויכוח שהתפרסם בתחילת שנות השלושים בין שני מורים מזרם המזרחי, בעקבות פרסום תוכנית הלימודים הנ"ל. בתוכנית זאת ניתן, כאמור, מקום של כבוד ללימודי משנה ותלמוד, אבל נכללו בה גם לימודי חול.
"גולת הכותרת של התוכנית היא ריבוי לימודי קודש וריכוזם.... רדיפה אחר הכמות.... אנו הוכחנו כי הכמות אינה עיקר ביצירת השקפת עולם..... לא השגנו את המטרה, כל זמן שלא נוצר קשר חי ורענן בין תלמידינו לבין הגמרא. ולפיכך אין לימוד התלמוד צריך להיות מאטריאלי אלא פורמלי. רק אז אפשר יהיה להשתמש בו כיסוד לחנוך"13.רוזובסקי הציע להורות משנה בכיתות מסוימות במקום תלמוד, וכתב כי מתוך חרדה לכמות צמצמו את לימודי החול ובמיוחד את הציור וההתעמלות, את הלשון ואת הטבע:
"ילדינו העוסקים הרבה בעבודת עצבים (עשר שעות גמרא) היו צריכים לקבל יותר התעמלות ועליהם לעסוק יותר בגינה, כי רחוקים אנו מהטבע מאד"14.כמו כן מצא רוזובסקי שהאידיאל שעליו הכריז החינוך הדתי, שילוב לימודי קודש עם לימודי חול תוך יצירת איזון פורה ומועיל, לא התקיים כבר בתכנית עצמה:
"לשוא הכרזנו עד עתה על סינתיזה בין לימודי קודש וחול. בתוכנית זאת נראה בעליל כי לימודי הקודש יתפרנסו על חשבון שאר הלימודים, ומה שגרוע מזה על חשבון בריאותם וכשרונותיהם של תלמידינו"15.רוזובסקי מיצר על כך ש:
"גם במובן החינוכי יכולות להיות תוצאות שליליות.... אנו כורעים תחת משא מילולי ענקי, המכביד עלינו ומחניק כל שאיפה"16.תוכנית זאת, לדעת רוזובסקי, תהרוס את בית הספר, והוא יהפוך ל"חדר" גרוע והמורים ל"מלמדים" גרועים. מאמר קטרוג זה על תוכנית הלימודים של בית הספר המזרחי בא להבליט את בעיית חוסר האיזון בין לימודי קודש ללימודי חול. רוזובסקי מציע ללמד בעיקר את השיטה התלמודית, את צורת החשיבה של חז"ל ואת השקפת עולמם, ולא לרדוף אחר ההספק. הוא מעמיד את הנהגת החינוך הדתי על חומרת הפער הבלתי נמנע בין האידיאל לבין המציאות, על פי הבנתו את התוכנית החדשה.
"אחד היסודות של בית הספר המזרחי הוא לימוד התלמוד שבתוכניתו. מן היום הראשון שנוסד בית הספר שכזה העמידו בכתות הגבוהות את לימוד התלמוד במרכז"18.לדעתו, מגיע בית הספר הדתי לאותם הישגים בתלמוד כמו אלו שהשיג ה"חדר" ברוב הארצות וברוב המקומות. יש לזכור שגם ב"חדר" לא הגיעו התלמידים לרמה של יכולת לימוד דף גמרא באופן עצמאי: ה"חדר" הניח את היסודות, ותלמידים שהמשיכו בישיבה או בבית מדרש הפכו לתלמידי חכמים איש איש לפי כוחו וכשרונו. הכותב מדגיש כי:
"אם לא ילמד הילד בכתות בית הספר העממי תלמוד, תהיה הדרך אל התלמוד סגורה בפניו לעולם"19,בית הספר של המזרחי - לדעתו - יאבד את זכות קיומו, והאידיאל, על פיו, הוא לימוד אינטנסיבי של התלמוד כפי שמוצע בתוכנית. המציאות, אף שאיננה מושלמת לפי תפיסתו, הרי היא משקפת הישגים נאים של התלמידים. הנה כי כן מראה הוויכוח הזה בין שני המורים כי לפנינו שני אידיאלים שונים בחזונו של בית הספר הדתי. התרגום של האידיאלים הללו לשפת הוראת התלמוד מתפצל לשתי אפשרויות: לימוד התלמוד בצורה מצומצמת והבלטת צדדיו העקרוניים בלבד; וזאת בצד לימודים כלליים ופיתוח כשרונותיו של התלמיד בתחומי התרבות והאומנות, או לימוד נרחב של התלמוד והשגת היקף ידיעות רחב בתחומי ההלכה; וזאת בצד לימודים כלליים מינימליים.
"כוחו של התלמוד גנוז בו בעצמו, בעומק שבהגיונו, במאור השכלי שבו (תוך הדגשת המקור האלוהי של הגיון זה ושכל זה)"22.לדעתו, שיטת הניתוח של ר' חיים מבריסק הביאה לחיבת התלמוד במידה שאין למעלה הימנה בישיבות של מזרח אירופה (על ר' חיים מבריסק עיין לעיל בפרק ב' סעיף 4.1.3):
"והנה שלח הקב"ה לעולמנו את ר' חיים מבריסק והוא שפעל גדולות ונצורות לחיזוק התורה בישיבות, על ידי שפתח ופיתח את שערי ההבנה האמיתית, על ידי הניתוח המאיר והמבהיר, חיבב את הלימוד במידה כזאת, ששום אורות מתעים - מטעים לא יוכלו לקסום לבחורים ולהעבירם על דעתם, דעת תורה בהירה וצלולה.... ידיעות מדעיות חדשות ותפיסות עולם מודרניות, לא היה בהן כדי לעקור מן הלב את ההכרה העמוקה, כי השכל התלמודי הוא גבוה יותר, עמוק יותר, עשיר יותר, ואין הללו מגיעים לקרסוליו"23.ולכן המליץ נריה על:
"לימוד ולוא גם מועט, אולם הוא מוכרח להגיע לידי הבנה שכלית יפה"24.הצעה זאת צמחה מהכרתו בחולשה גדולה של לימוד התלמוד בבית הספר היסודי הדתי, ומתוך אמונה באידיאל של הלמדנות הבריסקאית, שאכן הביאה בזמנו להתלהבות רבה בין בני הישיבות. ניכר כמובן בעליל, כי תנאי בית הספר היסודי הדתי ומציאות חייו, אינם יכולים לאפשר אותה צורת לימוד שהתקיימה בישיבות הגדולות בליטא. האידיאל והמציאות מתנגשים כאן באופן בולט. רבים הסכימו עם הגדרת האידיאל והכירו בחשיבותו, אבל לא הייתה נכונות להודות בחוסר האפשרות של הגשמת האידיאל במציאות החדשה.
"המקצוע העיקרי של החינוך הדתי בבית הספר הממלכתי דתי נושא אופי אנכרוניסטי מובהק. האבסורד הגדול של בית הספר הממלכתי דתי הוא בכך, שבעוד שהוא חותר להקצות יותר ויותר זמן ללימודים דתיים, הרי הלימוד הדתי המובהק שלו, התלמוד, הנהו למעשה לימוד חסר ערך, שאינו תורם תרומה נכבדה לחינוך הצעיר ולהתפתחותו - לא מבחינה דתית ולא מבחינה אנושית כללית. אך החינוך הממלכתי דתי אינו יכול להרשות לעצמו להודות בכך, ומבחינה זאת הוא בנוי על העמדת פנים. הוראת התלמוד נכשלת, אך אסור להסיק שום מסקנה מעובדה זאת . צריך להמשיך כאילו - 'הכל בסדר'.... בנקודה יסודית זאת בנוי החינוך הדתי על 'כאילו' - וזאת משום שאין הוא מעז לחשוב מחדש על אופיו ומשמעותו של לימוד התורה שבעל פה"25.אדר מציג את האידיאל של לימוד התלמוד על פי הבנתו את דעת מנהיגי החינוך הדתי בצורה הבאה:
"לשאלה למה צריך ללמוד תלמוד? - תשובתם היחידה היא מפני שהוא ספר קודש, מפני שהוא דבר ה' דרך המסורה - ופירוש הדבר שאין לחינוך הדתי מחשבה חינוכית על הוראת התלמוד, אלא תפיסה דוגמטית של חשיבותה"26.אדר קובע שגם על פי הגדרת מנהיגי החינוך הדתי עצמם את האידיאל, הרי אין הוא מתגשם במציאות; זאת כיוון שהוראת התלמוד בחינוך הדתי, לדעתו, אינה אלא העמדת פנים והצגה, ובהמשך דבריו - שם - מתייחס הוא ללימוד משנה:
"הבנים לומדים גמרא והבנות לומדות משנה. פירוש הדבר שהבנות אינן לומדות גמרא, והבנים כמעט ואינם לומדים משנה...."27.אדר שבא מהזרם הממלכתי מבקש להעמיד ראי בפני קברניטי החינוך הדתי, כדי שיגלו את חוסר העקביות ואת חוסר ההיגיון, על פי טעמו, במפעל החינוכי שלהם:
"ההגזמה בלימוד המשנה לבנות, תוך הזנחה מוחלטת של לימוד זה לבנים, מעידה ברורות שאין כאן תפיסה פדגוגית חדשה של לימוד התורה שבעל פה, אלא צירוף מכני של המסורת הישנה של לימוד התורה שבעל פה והתנאים החדשים של בית הספר הממלכתי דתי בישראל"28.כן מתרעם הוא במיוחד על כך שבחינוך הדתי מונעים מהבנות ללמוד גמרא:
"יש מוסיפים את הטענה הפסיכולוגית שלימוד גמרא מופשט מדי למענן, שעה ששום מחנך לא יעז בשם טענה פסיכולוגית מעין זו, לפסול את הבנות מללמוד מתמטיקה"29.אדר שופט את הנעשה בלימוד המשנה בחינוך הדתי באמות מידה חינוכיות חילוניות, ומתעלם ממוסכמות מסורתיות ומהלכות שהציבור הדתי מחויב להם. על פי דרכו צודק אדר שאין הגיון בתוכנית הלימודים במשנה בחינוך הדתי: אצל הבנים חוטאים בחסר ואצל הבנות ביתר. דומה שבאמצעות ההתבוננות בביקורת זו של אדר, שהיא ביקורת הבנויה על פרמטרים חינוכיים מקובלים, ניתן להבין במה שונה תפיסה דתית מתפיסה אידיאולוגית, כפי שהבהיר זאת צבי לם. אדר רואה את לימוד התלמוד בחינוך הדתי כחלק מהגשמת אידיאולוגיה, ולטעמו ההצלחה אינה מאירה פנים כיוון שהאסטרטגיה אינה מתאימה למציאות החיים ואינה מתאימה לקולקטיב המדובר; ומצד שני, רואים מנהיגי החינוך הדתי באופן עקרוני בלימוד התלמוד מפעל חינוכי - דתי, מפעל שהחזון שלו וגם האסטרטגיה שלו מוכתבים על ידי צו דתי. לכן, גם אם יש התלבטויות ביחס לדרך ההוראה, הרי הן התלבטויות הנוגעות לחיפוש אמצעים להקלת קשיי הלימוד ולהתאמת טכניקות מודרניות ללימוד התלמוד, אבל לא לשאלה האסטרטגית, האם בכלל יש ללמוד תלמוד; שהתשובה עליה היא - צריך ללמוד גמרא מתוקף צו דתי! אדר מבקש ממנהיגי החינוך הדתי לבדוק מחדש את האידיאל שהציבו לעצמם, וזאת לאור הערכתו הפסימית שהאידיאל של החינוך הדתי רחוק מהגשמה, רחוק ממימוש, גם על פי קני המידה שהם קבעו.
"פרסומו של ספר זה בא במסגרת המאמצים להגביר את הגישה והעניין של תלמידים ומורים בתורה שבעל פה. כידוע, הוראת לימודי היהדות משתרעת על פני שעות רבות היא מגיעה לשיאה בישיבות התיכוניות והאולפנות... אך לא תמיד אנו מצליחים לחבב את לימודי הקודש בקרב התלמידים ולהבטיח המשכיות בעניין זה. נוכחנו שלא די בשעות ובתקציבים אלא יש לעשות עוד על מנת לחבב את לימוד היהדות, לחזק את מקומם ויוקרתם, להשבחת דרכי הוראה, לטיפוחו של לומד עצמאי הקובע עיתים לתורה"31.בדברים אלה יש משום הודאת בעל דין, בדבר המרחק שבין האידיאל למציאות ובדבר חוסר הנחת הקיים מלימודי משנה ותלמוד בחינוך הדתי.
"כניסתו של אחד העם, בסוף המאה הקודמת ובראשית המאה הנוכחית, לזירת הוויכוח האידיאולוגי לגבי מהות היהדות, דרכה בהווה וכיוון פניה לעתיד - מעוררת תגובות רבות ומגוונות בקשת הרעיונות שבעולם היהודי"32.אחד העם ניסה לעצב רוח יהודית חדשה, מעין "תורת מוסר יהודית" האמורה לתפוס את המקום שמילאה דת ישראל; רעיון שמנהיגים ומחנכים דתיים ראו בו סכנה גדולה, שעלולה להעביר את הצעירים על דעתם ועל דתם. מאמצי מערכת החינוך הדתי לדבקות בלימוד תורה שבעל פה גם במצבים משתנים היו חלק משמעותי מהמאבק נגד דרכו זו של אחד העם33.
"שהאמת נתונה וידועה אחת ולתמיד. אין צורך לחשפה: היא גלויה מראש והמשימה הגדולה היא למוסרה ולהעבירה, לפתח את משמעותה לכל דור מן הדורות הבאים".תפקידו של תלמיד חכם, לדעת שלום, הוא לחשוף את מה שכבר נרמז בתורה וליישם את הפירוש לצרכים המשתנים של העדה35. הסגולה המכרעת שתולים בו היא הפיכחון והשכלתנות, שבאמצעותם ישכיל להציג ולהסביר את הערכים שהונחלו וקוימו בידי המסורת. להיות תלמיד חכם הייתה מטרה חינוכית נעלה לרבים מהיהודים באלפיים השנים האחרונות, והיה זה האידיאל שחינכו יהודים לאורו, וטיפחו מוסדות היוצרים אותו. לדמותו של התלמיד חכם נודעה משמעות רציונלית עמוקה, אך ההילה של הדמות שרתה על החברה היהודית מעבר לגבולות רציונליים. הקסם והמוניטין של דמויות תלמידי החכמים יצאו למרחוק, ובמזרח אירופה השבח הגדול שניתן לתת לאדם היה, שאמרו עליו שהוא "יודע ללמוד", דהיינו שהוא שולט בתלמוד שליטה של ממש. דומה שתיאור זה של שלום מתאים לאידיאל שהוצב בבתי הספר הדתיים החדשים בארץ ישראל, וזאת גם אם מנהיגי החינוך הדתי לא הכירו את שלום ואת רעיונותיו. האידיאל היה שיש צורך להמשיך לפתח ולטפח תלמידי חכמים36, ובית הספר צריך לתת את התשתית לכך; קביעה זאת מהווה בסיס לאידיאולוגיה של החינוך הדתי לאורך כל התקופה. הניסיונות השונים שנעשו במשך השנים לשנות ולשפר את הוראת המשנה והתלמוד היו רובם ככולם מתוך תקווה לממש את האידיאל של הצמחת תלמידי חכמים באופן מקיף וכולל; או מתוך השלמה עם המציאות שאידיאל זה אינו ניתן להגשמה במלואו ויש להתפשר עם השגתו למחצה, לשליש או לרביע, הן מבחינת רמת תלמיד חכם שאליה ניתן להגיע והן מבחינת היקף התלמידים שאידיאל זה צריך להוות אתגר מרכזי עבורם.
"מה יעשה ישראל בזמן הזה מצד החינוך?.... ואף הברירה של 'שב ואל תעשה', זאת העצה היעוצה לכל הספקנים איננה ממתקת את חומר השאלה...."זלינגר דוחק בהורים לקבל החלטות בענייני חינוך ילדיהם מיד עם צאתם לאוויר העולם, ולדעתו:
"אין לנו עתה כל חינוך ישראלי מקורי המתאים אל זרע אברהם בדור הזה; כי מעט האדוקים מחקים את אבות אבותינו.... והמון החדשים מחקים את הגויים אשר סביבותיהם..."38.גם אנשי "תורה עם דרך ארץ", לדעתו, אינם מציעים פתרון של אמת:
"עמלים בדי ריק לקבע גבולים, בין הדת - והדעת, בין האמונה - והתבונה, בין התורה והחיים"39.תוכניתו של זלינגר משמשת דוגמה לאסטרטגיה מקורית, שהוצעה לחינוך הדתי, כדי להתמודד עם חזון הכשרת תלמידי חכמים במציאות החדשה, והצעתו - שהוצעה בשנת תרס"ח - כוללת תוכנית לימודים מגן הילדים ועד לגיל 21. ההצעה מחולקת ליחידות בעלות שמות מסורתיים: בית מקרא, בית משנה, בית תלמוד ובית מדרש40.
"בן חמש למקרא, בן עשר למשנה... בן חמש עשרה לתלמוד"41.לפנינו חזון של "לומד תורה חדש" הלומד את כל התורה שבכתב ואת כל התורה שבעל פה באופן סיסטמתי, הרוכש גם השכלה כללית והשונה מדמות לומד התורה הגלותי שרכש ידיעות בעיקר בתלמוד הבבלי. היחס בין התורה שבכתב לתורה שבעל פה חוזר להיות מאוזן, ודמות המתחנך היא דמות שיש בה שלימות של ידיעות בכל מרחבי התורה שבכתב והתורה שבעל פה. לפנינו הכרזה, שעל ההורים לעצב את דמות הילד כבר מגיל צעיר מאוד; ושאין להשאיר את חינוכו ביד המקרה אלא יש לדאוג לשפתו (העברית!), ליראת שמים שלו (לימוד המקורות) ולמסגרת חברתית התומכת בעיצוב "יהודי דתי חדש". המתחנך מצטייר לפנינו בדמות חכם תורני רחב אופקים ובעל ידיעות רחבות וכישורים של העמקה בחכמת התורה ובלימודים כלליים. זלינגר לא רואה את עצמו מחויב לשיטות המסורתיות שרווחו בישיבה וב"חדר", ומרשה לעצמו להפליג בהצעה אוטופית המבוססת על השערות מעניינות. בחינת הצעתו מלמדת כי הערכתו את המציאות היא אמיצה וללא טיוח וכי החזון שהוא מציב הוא חזון מתקבל על הדעת, אולם - דא עקא - האסטרטגיה מסובכת מאוד לביצוע. אם נבחן אסטרטגיה זאת על פי ממוקדי החינוך נגלה כי ה"חומר" מכוסה היטב, והגדרת הדיסציפלינה על פי תפיסתו כוללת ומקיפה, ואילו ה"תלמיד" וה"חברה" נשכחו. הימים, ימי העלייה השניה, הם ימים של להט ציוני חלוצי ומתח דתי; והשאלה היא האם היו הורים שהסכימו להפקיד את ילדיהם במוסד שהציע תוכנית כל כך ארוכה ואינטנסיבית? האם היו ילדים שהיו סבלניים מספיק, כדי להשתלב בתוכנית כזאת? באשר ל"מורים" - תלמידי חכמים מובהקים בעלי ידע תורני רחב (ובעלי השכלה כללית מסוימת) היו יכולים להוציא לפועל תוכנית כזאת, אך האם עמדו לרשות החינוך הדתי אנשים כאלה?
"כשניגש המזרחי לפני 10 שנים (כלומר בשנת 1922, י"ש) לייסד בתי ספר תחת פיקוחו, טרם יכל לקבוע תוכנית לימודים לפרטיה. ... כי בית ספר עברי, דתי, לאומי במולדת, חפשי מהשפעת גולה ומפקודת מלכות, דבר חדש הוא .."42,בהכרזתו זאת על מגמות בית הספר של המזרחי טמונות הנחות היסוד הבאות: שפה עברית, ולא אידיש או לעז אחר; אורח חיים דתי, ולא ניטרליות כלפי הדת (כפי שהכריזו למשל בגימנסיה הרצליה); הקניית השקפה לאומית וציונית, ולא התנגדות לציונות כפי שהיה בבית הספר של החרדים, חינוך מתוך גאווה לאומית ועצמאות, ולא חינוך גלותי. פרוגרמה זאת מציעה דימוי אסכטולוגי מובנה המפורט למטרות ספציפיות. האסטרטגיה שהוצע לנקוט בה הייתה מסובכת וקשה לביצוע הן בגלל אילוצים חברתיים, הן בגלל כוח אדם דל והן בגלל קשיים פדגוגיים; ומוסיף ברמן:
"כל קיום בית הספר עוד זקוק ל'היתר', שהרי לכאורה עצם לימודי המקצועות הכלליים וכל עצם השאיפה להתפתחות המביאה לחיי העולם הזה, להסתגלות למלחמת החיים.... כל עצם שאיפה זאת - לכאורה פסולה היא. היא מביאה קודם כל לביטול תורה... היא מקרבת את הנוער לחקירה מקורית, חופשית, ועלולה לפגום באמונה הטהורה"43.הוא מתאר את המהפכה שמחולל חינוך המזרחי בהשוואה לחינוך המסורתי, ומבהיר כי חינוך המזרחי מבקש לשמור על המסורת הקדומה. חינוך המזרחי, אומר ברמן:
"רוצה עדיין לראות את בניו, כשעיניהם מאירות בתורה, לפי נוסח הברכה והתפילה שהוא מתפלל. שיבה יש בזה ליהדות הקדומה, אף על פי שיש בזה משום מרד כלפי היהדות שלפני מאה שנים"44.טענה זו דומה לטענה של מנהיגי החינוך הכללי המבקשים אף הם לחזור ליהדות, ולדידם - ליהדות הקדומה של התנ"ך, ליהדות של הנביאים. ברמן, לעומתם, מבקש לחזור ליהדות הקדומה של חז"ל, כשעם ישראל ישב על אדמתו, ליהדות של הבית השני. לדעתו, היהדות הקדומה הזאת עסקה גם בענייני שלטון וצבא, בענייני חקלאות וכלכלה ובשאר ענייני המדינה. חינוך המזרחי מרד ביהדות הגטו של המאה התשע עשרה, אבל הוא לא מרד ביהדות ההלכתית כפי שהיא משתקפת במשנה. ברמן מודה כי התלמוד נשאר דומיננטי בתוכנית הלימודים של בתי הספר של המזרחי, אך הוא לא היה השליט היחיד. בדברים אלה מדובר על חזון חדש; ללמדנו, שהחינוך הדתי לא הציע רק אסטרטגיה חדשה, אלא קבע גם דימוי אסכטולוגי חדש:
"אם לומדים חשבון והנדסה דרך משל, מוכרחים לקצר בתלמוד. ואם לומדים גיאוגרפיה וטבע, נעשה זה על חשבון משנה ודינים"45.יחד עם זאת, בחינוך המזרחי שצמצם את היקף לימודי התורה שבעל פה בגלל הצורך לפנות זמן ללימודי חול, אומר ברמן:
"מכניסים שיטה מרוכזת וסדר ומתודה בלימוד התלמוד. המתודה מקצרת בזמן, נותנת מרובה בזמן מועט"46.הוא אף סבור שחינוך המזרחי יכול להגיע לאותם הישגים שהשיגו ב"חדר" ובישיבה, בזכות השיטתיות ובזכות המתודה המתוקנת. יתר על כן, בית הספר של המזרחי עשה את התלמוד קניין לכל חניכיו; לעומת הדור הישן, אשר עשה את התלמוד נחלת חוגים מצומצמים, אף שאצלם הייתה יתר העמקה, ולדעתו:
"אין יהדות בלי תורה ואין לאומיות בלי תלמוד. אין דור יהודי בלי תלמידי חכמים כמו שאין ארץ ישראל בלי אידיאל דתי של נביאים"47.ברמן שומע שטוענים נגד חינוך המזרחי כי הלימוד הרב של התלמוד בגלות עשה את היהודי תלוש מן החיים ויצר את הטיפוס המסכן והמזולזל. לדעתו, זאת טעות אופטית:
"לא 'מנחם מנדל' הוא חניך התורה, כי אם רבי שמואל הנגיד ודון יצחק אברבנאל, אנשי חיים ומעשה"48.חזונו של חינוך המזרחי, לפי תפיסתו, הוא שחניכיו יהיו דבקים בתלמוד יחד עם שאר תכונות וידיעות שירכשו. הוא קבע יעדים חינוכיים מקיפים יותר מאלה שנקבעו בחינוך המסורתי במאה התשע עשרה. לא למדנים יראי שמים יגדל החינוך המזרחי, אלא למדנים ואנשי מעשה, יראי שמים ובעלי השכלה רחבה. תפיסה זו של ברמן מעמידה "חברה" חדשה - חברה חלוצית דתית, המעמידה "תלמיד" אחר: תלמיד משכיל, איש אשכולות, למדן וירא שמים. הוא רואה גם את ה"חומר" - התורה שבעל פה - באור אחר; תורה שבעל פה העוסקת לא רק במצוות שבין אדם למקום אלא גם במצוות שבין אדם לחברו ובין אדם לארצו ולאדמתו. ברמן מודע לכך כי:
"בפדגוגיה המודרנית נשמעות דרישות למיעוט המקצועות. העיקר הצד הפורמלי, פיתוח המוח וכוחות הנפש"49,זאת משיגים, לדעתו, בבית הספר של המזרחי על ידי התלמוד; והילד המסיים את בית ספר המזרחי יודע ללמוד דף גמרא, ואף יודע עברית, חשבון וגיאוגרפיה לא פחות טוב מתלמידים בזרם הכללי.
"הגיע הזמן להכין תוכנית שתהיה מיוסדת על התורה ומכוונת לחינוך דתי לאומי בארץ לפי האידיאל שקבע לו המזרחי במחשבה תחילה. עלינו לאזור אומץ ולהכניס את הרכוש הדתי הלאומי שלנו כיסודות לכותלי בית המדרש החדש שלנו כמו שהיה בישן. לא נבוא אז לחלק את תוכניתנו לקודש לחוד וחול לחוד, לתורה לחוד ולדרך ארץ לחוד, ללימודי יהדות וללימודי אנושיות. תוכנית שלימה ומאוחדת תהיה לנו, אשר על פיה נקריב את קורבנות חובותינו לחינוך, כמצווה עלינו מפי התורה ומפי המציאות הלאומית, מציאות המולדת"50.כאמור, אינטגרציה מלאה כזאת מהווה אתגר הניצב בפני החינוך הדתי, לאורך כל התקופה.
"לימוד התלמוד בלי דרגת ביניים של משנה, היה אחד החסרונות העיקריים של ה'חדר'. גם בישיבות ליטא והונגריה נפקד מקום המשנה.... בבתי הספר העבריים שבארץ, חובה עלינו לחדש את המסורת של לימוד המשנה, שאין ערוך ליפי סגנונה ולעוז ביטויה המקורי. הד תקופות קדומים עולה מהמשנה, הד מימי עם היושב על אדמתו ורוקם את מסכת תרבות הנביאים מתוך חופש וגאון לאומי"53.לימוד המשנה ישמש הכנה טובה ללימוד תלמוד, אבל יש בלימוד המשנה גם ערך עצמי מהותי. ה"תרפיה" שמציע רבינוביץ היא מצד אחד בתוך המסורת, בתוך הכללים שנקבעו עוד במסכת אבות, ומצד שני יש בה חידוש ומרידה בנוהג שהיה רווח ב"חדר" ובישיבות. אסטרטגיה זאת היא בעצם שינוי כללי החינוך הדתי מבחינת חומר הלימודים. הוא מתרפק על המשנה תוך הדגשת מעמדה ההיסטורי. אמנם הביטויים "הד קדומים", "חופש וגאון לאומי", הם ביטויים שרווחו בקרב הוגי הציונות בעיקר מתוך התייחסות לתקופת התנ"ך, אולם הוא רואה את "תור הזהב" דווקא בתקופת המשנה ועל כן הוא נלהב לפתח ולבטא את ערכה החינוכי. אסטרטגיה זאת לא נבחנה בכלים מדעיים או פדגוגיים, והיא מוצעת מתוך אינטואיציה לניסיונם של מחנכים שעלולים היו להסתייג ממנה מטעמי שמרנות.
"בכתה זו (תורנית), נקדיש עד שמונה עשרה שעות לשבוע ללימוד התלמוד, שלש שעות בכל יום, כמובן על ידי ויתור על לימודים אחרים. מרכז הלימוד יהיה התלמוד מלבד זה חומש רש"י ותנ"ך. להם נקדיש שני שלישי השעות. שאר הזמן יוקדש למספר מצומצם של לימודים אחרים"57.ההבדל בין בית ספר דתי לבית ספר "תורני", לדעת דוב כץ, הוא בנקודות הבאות:
"בתי הספר הדתיים.....יש להם ראשית כל מגמה של בית ספר, ותפקידו להקנות לתלמידים ידיעות כלליות ומקצועות שונים, הנדרשים למעמדו החברתי של האדם.... בית הספר הדתי הוא נותן גם מקצועות שיש להם מגמה דתית, כגון שיעורי התנ"ך והתלמוד .... לא כן דרכו של בית ספר תורני.... תפקידו הראשי.... ללמד אותם תורה ומצוות. אלא מכיוון שמוכרחים להתחשב עם דרישות הזמן והחיים , מלמדים גם את המקצועות הכלליים"58.אסף וכץ מכירים בחולשה הגדולה של לימודי תורה שבעל פה, שנוצרה כתוצאה משילוב לימודי קודש וחול בבית הספר הדתי. הניסיון הבהיר שבזמן המצומצם (יחסית) שניתן למשנה ולתלמוד בבית הספר הדתי אי אפשר להשיג הישגים של ממש, ועל כן ה"תרפיה" המומלצת היא לחזור ללימוד אינטנסיבי של תורה שבעל פה, וזאת על חשבון צמצום לימודי החול עד למינימום. דרישות הזמן והחיים מחייבים ידיעות כלליות, אבל אין להעדיף דרישות אלה ולהקריב את לימודי המשנה והתלמוד על מזבח הצורך בהשכלה כללית. הדיון הזה משקף את ההתלבטות בחינוך הדתי הן ברמה האסכטולוגית והן ברמה האסטרטגית: האם בית ספר דתי הוא מוסד המחנך משכילים שמכירים גם את מקורות היהדות, או שהוא מחנך תלמידי חכמים המכירים גם מעט מההשכלה הכללית. שאלה זאת השפיעה על אופי בית הספר ובעיקר על היקף לימודי המשנה והתלמוד שבו.
"יקום דור של יהודים דתיים שלא תהיה בו שכבת בעלי השכלה, דור שיהא מחוסר מנהיגים..." 59.לדעתו, יש לשאוף לאיזון בין לימודי קודש ולימודי חול; וכמו כן אין להרבות בלימוד גמרא, אלא יש להקדיש יותר זמן לתנ"ך, למשנה ולמחשבת ישראל. לימוד הגמרא בגיל התיכון - לדעת היינמן - הוא בזבוז זמן כיוון שאי אפשר להגיע להישגים בתחום הידע והיכולת של הלימוד העצמי בזמן קצר העומד לרשות בית הספר התיכון. עדיף, לדעתו, לנצל את הזמן לנושאים אחרים שיחזקו את ההכרה הדתית של התלמיד כיהודי דתי וכמשכיל. קו זה מבקש להבליט בחינוך הדתי את ההשכלה הכללית, על חשבון לימוד מרובה של הגמרא. החינוך הדתי צריך לשאוף לפיתוחו של יהודי משכיל ורחב אופקים, אשר ישלים את השכלתו התורנית בשלבים יותר מאוחרים ולא בבית הספר התיכון. לימוד מרובה של גמרא, לפי אסכולה זאת, איננו הכרחי לעיצוב אישיותו של החניך הדתי ועל בית ספר להשקיע בפיתוחו האינטלקטואלי והתרבותי של החניך באמצעות לימודי חול. הדימוי האסכטולוגי הכלול במגמה זאת הוא דימוי של משכיל דתי (תורה עם דרך ארץ) ולא של למדן או של תלמיד חכם בעל השכלה כללית. דימוי זה מכתיב אסטרטגיה המייחדת מרחב קטן יחסית ללימוד תורה שבעל פה, כאשר הוא מתואם עם לימודי החול ולא עולה עליהם בחשיבותו. אסטרטגיה זאת מחייבת להעמיד מורים לתורה שבעל פה בעלי השכלה כללית רחבה, סוג נדיר של מורים במערכת החינוך הדתי.
"ישנו ויהיה ציבור רציני, שירים את הכפפה וידע לגשר ולשלב"61,התוצאות הרצויות של השילוב הזה, לדעתו, הן:
"פיתוח בני תורה יראי שמים בעלי מטען חכמה בסיסי (השכלה כללית, י"ש), ובני זיקה לרבדיה המתקדמים הנמצאים מעשית ופסיכולוגית בהישג ידם"62.לומדי תורה שבעל פה - על פי דברים אלו - צריכים להיות חדורים בתחושה שהם יכולים, אם ירצו בכך, לפנות ללימודים כלליים; ותחושה זאת צריכה להיות מבוססת על ידיעות מספיקות בתחום ההשכלה הכללית, המאפשרות ללומד התורה ללומדה מתוך בחירה ולא מתוך כורח. לדעת ליכטנשטיין, החינוך הדתי - להבדיל מהחינוך החרדי - צריך להעמיד בפני בוגריו גם את האופציה של לימוד תורה מתקדם וגם את האופציה של לימודים כלליים מתקדמים מכל סוג שהוא, כדי שבחירתו של הבוגר בלימוד תורה תהיה מדעת ומרצון. יחד עם זאת קובע ליכטנשטיין, כי אם יתברר שרכישת יסודות ה"חכמה" מונעת את האפשרות לחינוכם של תלמידי חכמים, אז יש לדעתו לוותר על ה"חכמה", אבל הוא - כאמור - מקווה שהשילוב הרצוי הזה הוא גם אפשרי. לימוד תורה שבעל פה ברמה אינטנסיבית, כדי להעמיד תלמיד חכם, הוא היעד המרכזי, ולימודי "חכמה" יילמדו ברמה כזאת, שאותם תלמידי חכמים ירגישו שהם בני בית ב"חכמה", ויש בידם הכלים להרחיב ולהעמיק בה בשעת הצורך. לדעת ליכטנשטיין, יש לחזק את המודעות של המחנכים לדיאלקטיקה הקיימת בצירוף האתגרים התורניים עם הלימודים הכלליים. דבריו של ליכטנשטיין הם דוגמה טובה למתח הקיומי שבין לימודי קודש ללימודי חול בחינוך הדתי וזאת מתוך הערכה, גם של זה וגם של זה.
"לאסכולות השונות ישנן לא רק 'הבנות' שונות על אודות ה'תורה' ו'דרך ארץ' אלא, ובהכרח, תפיסות קוריקולריות שונות, הנובעות מתפיסות שונות באשר ל'הצלחה' ו'כשלון' בחינוך היהודי"64.מקצועות הקודש מקובלים בכל האסכולות אבל הגישה כלפיהם בכל אחת מהן שונה.
"הלומד ש"ס ופוסקים הוא 'בן תורה'.... לימוד תורה מסוג אחר כחומש, ספרות, מוסר ודינים הוא כשר, אך נחות"65.האסכולה הניאו אורתודוכסית רואה את המשנה והתלמוד כעיקר החינוך היהודי, אולם היא נותנת מקום גם להשכלה כללית, וזאת מתוך הכרה שהענקת השכלה זאת תשרת את החניך בבניית קריירה או בפרנסתו. ההתייחסות לתרבות הכללית היא התייחסות מתנשאת שקובעת כי ה"אמת" מצויה בתורה, והיא היא העיקר בחיי האדם. באסכולה זאת נחשפים לומדי התלמוד לחידושי המחקר והמדע, אולם רק באופן סלקטיבי ומבוקר, תוך הסתייגות מהנחות יסוד מחקריות ותוך זהירות והדרגה.