תוכן הפרק: 1. הרפורמות בתוכניות הלימודים 1.1 תוכניות הלימודים בבית הספר הדתי 1.2 תוכניות הלימודים בבית הספר הכללי 2 הכשרת המורים - סוגיה לדוגמא |
"דומה כי אין פתרון הגיוני יותר מאשר לבנות את התורה שבעל פה סביב תכנים, כאשר הטקסטים המלווים את התוכן הם מן המשנה ומהתלמוד, וסביבם מקורות נוספים לסיכום, להבהרה ולהעמקה"7.תוכנית לימודים אינטגרטיבית בתורה שבעל פה כוללת במושג "תורה שבעל פה", מקורות טכסטואליים מגוונים בנוסף למשנה ולתלמוד. תכנית כזאת רואה את הנושא הלימודי במרכז ולאו דווקא את הרכשת המיומנויות הטכסטואליות. כן מעדיפה גישה זאת להציג את התפתחות הנושא הנלמד במקורות השונים, אריח על גבי לבנה, גם אם הדבר מחייב מעברים מהירים מסגנון ספרותי אחד למשנהו. התוכנית האינטגרטיבית מעדיפה לבחור נושאים שיש בהם משמעות אקטואלית בחיי התלמיד. הגישה האינטגרטיבית בהוראת משנה ותלמוד נסקרה לעיל בפרק ג' ובכלל זה התייחסנו שם בסעיף 2.6 לדבריו של אייזנברג בהרחבה.
"יש ליצור אווירה ויחס של קדושה ללימוד ולספר. יש לנצל לשם הוראה יעילה של התלמוד את כל הישגי הפדגוגיה, כגון מבנה שעור נכון, חלוקת זמן מתאימה, המחשה ע"י טבלאות, דיאגרמות, המחזות"11.היגדים אלה מתוך המבוא לתוכנית הלימודים ראויים לתשומת לב. יש בהם ויכוח סמוי עם המורים, שנהגו בהוראת משנה ותלמוד כמנהג הישיבות של המאה התשע עשרה. מורים אלה לא דאגו למבנה של שיעור, לא דאגו לאמצעי המחשה, ולא נתנו דעתם להישגי הפסיכולוגיה והפדגוגיה בהוראתם. התוכנית הזאת מדברת על לבם של מורים כאלה, ומבקשת לשדלם לנקוט בדרך הוראה חדשה ומתקדמת. יחד עם זאת, יש להכיר בחולשתה של תוכנית זאת, שנובעת מחוסר התחשבותה המספקת במרכיב היסוד "מורה". המבנה התיאורטי שעליו התבססה התוכנית, דילג על מוקד החינוך "מורה", ולא לקח בחשבון את העובדה שהמורים לתורה שבעל פה ברובם הגדול, הם בוגרי ישיבות אשר לא היו מוכנים לאמץ את התוכנית החדשה (וראה על כך להלן בפרק זה בסעיף הדן במורים ובהכשרתם). מטרות לימוד התלמוד לפי תוכנית זאת הן:
"לנטוע בלב הילדים את האמונה במקור האלוהי של התורה שבעל פה כפירוש לתורה שבכתב, לחנכם לדעות ולמעשים על פי התורה, לחבב עליהם את התלמוד ולהקנות רצון והרגל להגות בו תמיד, להקנות ידיעות בלשון התלמוד, בדרכי המשא ומתן התלמודי שלו ובשימוש במפרשיו ושיטה נכונה של למידה עצמית..... להקנות לתלמידים ידיעת מספר פרקי תלמוד"12.יוסף גולדשמידט שהיה מנהל החינוך הדתי בעת פרסום התוכנית קבע, כי תוכנית לימודים חדשה זאת מיועדת לחנך:
"את הטיפוס של התלמיד הישראלי הדתי"13.התוכנית יותר שלימה ומשוכללת מהתוכנית הקודמת שנכתבה בשנת 1932 עבור בתי הספר של זרם המזרחי; והיא מקיפה מערכת לימודים לשמונה כיתות, וכן היא משרטטת את דמות הדיוקן הרצוי של בוגר בית הספר הדתי. מטרות התוכנית הזאת הן מטרות מסורתיות מובהקות: אמונה בתורה שבעל פה מן השמיים, חינוך לקיום מצוות ולאהבת תורה, ידיעות מקיפות בהלכה והשגת יכולת ללימוד עצמי. האמצעים שהתוכנית מציעה הם אמצעים חדשים הכוללים את הישגי הפדגוגיה המודרנית בהוראת תלמוד. הדימוי הרצוי של התלמיד המובלע בתוכנית הוא דימוי של למדן ירא שמים. האסטרטגיה המומלצת בתוכנית היא דרך הוראה מקצועית, השונה ממה שהיה מקובל ב"חדר" ובישיבה. דבריו של גולדשמידט על "הישראלי הדתי החדש", המתחנך על יסוד התוכנית הזאת, בנויים לא רק על הוראת תורה שבעל פה, אלא על מכלול הלימודים בכל המקצועות האחרים, הן אלה שבתחום החול והן אלה שבתחום הקודש. אולם לתורה שבעל פה מיוחס משקל ניכר בחינוך הטיפוס החדש. יש לזכור שהדברים נכתבו באמצע שנות החמישים, לאחר קליטת ילדי העולים בבית הספר הדתי, והטיפוס החדש של התלמיד הדתי הישראלי, היה שונה מהוריו הדתיים שבאו מהגולה. מדובר על תלמיד דובר עברית אשר מתחנך באטמוספירה ציונית - חלוצית, הגאה בעצמאותו ובעצמת מדינתו. מדובר על דמות דתית אחרת המעוצבת מחדש.
"בית הספר הדתי עדין לא הסיק את המסקנות לגבי הוראת התלמוד, הנובעות מן התנאים החדשים והשינויים הכבירים שחלו בימינו"15.הוא הציע לבטל את הבחירה הרחבה של החומר בגמרא ולהתרכז בתכנית אחידה:
"עצם ההחלטה על פרק אחד לכל כיתות ח' הוא צעד משמח לקראת הנהגת תוכנית אחידה כללית בעתיד"16.הצעתו היא ללמד מתוך הילקוט "תלמוד לתלמיד" בכיתות ה'-ו', וללמד פרקים מ"בבא מציעא", מגמרא רגילה, בכתות ז'-ח'17. תוכנית אחידה תסייע למורים להתכונן לשיעוריהם ותאפשר הכנת אמצעי עזר נחוצים, שיקדמו את הוראת התלמוד בכל הכיתות. אפרים רוקח, ממורי התלמוד בחינוך הדתי, לא השלים עם ההמלצות של שטיינברגר:
"אין לקבל את דברי נ' שטיינברגר בדבר 'תוכנית אחידה לכל הכיתות'.... טוב עשו מחברי תוכנית הלימודים שהשאירו אפשרויות בחירה.... התלמוד מקיף הרבה שטחי חיים, יש אפשרות לספק את נטיית הלב של כל ציבור התלמידים"18.הוא התנגד גם לשימוש ב"תלמוד לתלמיד" במקום בגמרא רגילה:
"כשם שלא נסכים להכניס ספר של מבחר קטעי תנ"ך, כן לא נרשה הכנסת קטעי תלמוד, כאשר ברצוננו ללמדו כפי שהוא"19.מותר, לדעתו, לדלג על סוגיה קשה בשעת הדחק, אולם אין להשתמש בילקוט. הפתרון, לדעת רוקח, הוא:
"להחדיר למוחם של הממונים על תוכניות הלימודים, שאין מנוס מתוספת שעות במספר מתקבל על הדעת, כדי שהתלמידים יטעמו טעם ממשי מים זה"20.לפנינו ויכוח שהיה רווח בין המורים לתלמוד, ביחס לתוכנית הלימודים ולספר הלימוד. הוויכוח חושף נקודות מבט שונות על התלמוד ועל חשיבותו במערכת הלימודים, והוא נוגע גם לאסטרטגיה הראויה שתהפוך את ילדי החינוך הדתי ליודעי תלמוד, ותגביר את הסיכויים של החינוך הדתי להשיג הישגים של ממש בבניית קהילה של לומדי ויודעי תלמוד. חזונם של שני אנשים אלה הוא משותף - הצמחת תלמידי חכמים - אולם בפרמטרים האחרים הם חלוקים. שטיינברגר מייצג את המאמץ לרציונליזציה של ההוראה על פי אמות מידה פדגוגיות המקובלות בכל מקצועות הלימוד. הוא קורא להכיר: "בתנאים החדשים ובשינויים הכבירים שחלו בימינו", ומציע אסטרטגיה הדרגתית הבנויה על התחשבות ביכולת התלמיד ובכוחו של המורה. רוקח, לעומת זאת, מבקש לשמר את התנאים שהיו קיימים בלימוד התלמוד בעבר. האסטרטגיה שלו היא זו המשתלשלת מוולוז'ין, ממשנתו של ר' חיים; דהיינו אין זה חשוב מה הוא החומר שלומדים, העיקר הוא להרבות בלימוד וללמוד רק בדף ובמסכתות המסורתיים. בויכוח זה ניתן להבחין בפער הקיים בין מתכנני התוכניות לבין המורים בבתי הספר, וכן בהתפתחות חילוקי הדעות מהרמה העקרונית הרעיונית אל רמת ההוראה הממשית בכיתה. שטיינברגר דבק באינטרס של ה"תלמיד", והוא מבקש לעשות הכל כדי להביא את התלמיד לאהבת תורה; ואילו רוקח דבק באינטרס של ה"חומר". התלמוד נתפס כספר קודש המשתווה בחשיבותו לתנ"ך ואין לפגוע בשלמותו ובדרך לימודו המסורתית.
"ואם נחפוץ דווקא ללמדם גמרא , נלמדם דיני פאה ושמיטה , כלאים וערלה ולא עירובין וקידושין וגיטין, וגם בידיעות הכלליות ובמדעים שמלמדים לחידוד השכל ולהתפתחות המחשבה; עלינו להרבות באותם פרקים שיש להם יחס אל החיים בכלל ולחיי האיכר בפרט, ולמעט את אותם שבאים רק להגדיל תורה ולהאדירה".מהערות ראשונות אלה, הנוגעות לתוכנית לימודים בתורה שבעל פה בבתי הספר החדשים, ניתן ללמוד כי לימוד הגמרא שאיננו נחוץ להכשרתם של איכרים הוא מיותר. אבל אם בכל זאת יש הכרח ללמד גמרא, הרי יש לבחור חומר הנוגע למצוות התלויות בארץ ובעבודתה, ולא חומר שהיה מקובל לעסוק בו בחינוך היהודי בגולה (סדר "מועד" או "נזיקין").
"רשת בתי הספר של כנסת ישראל בארץ ישראל מתפצלת לשלושה זרמים. זרם ההשכלה, זרם התורה, וזרם העבודה"35.כוונתו כמובן לזרם הכללי, לזרם המזרחי, ולזרם העובדים.
"רוב המורים מתאוננים על מיעוט הזמן המוצע בתוכנית לשם לימוד זה - שתי שעות בשבוע.... ברור הוא, שיש לקבוע בתוכנית הלימודים מספר שעות מתאים, כדי שלימודה של הספרות התלמודית ישיג את מבוקשו החינוכי"38.דובשני ושיפמן אינם מציעים תוכנית לימודים במובן המלא של המושג, אלא תובעים להוסיף שעות לימוד בתורה שבעל פה בבית הספר הכללי, הן ביסודי והן בתיכון, מתוך הנחה שהערך הסגולי של התלמוד יעשה את שלו. קולות מעין אלה נשמעו כביקורת על תוכנית הלימודים הרשמית של בית הספר הכללי, והסתתרה מאחוריהם הנחה אידיאולוגית ברורה. בית הספר הכללי יכול וצריך להצמיח בין תלמידיו, יודעי תלמוד, גם אם הידע הזה אינו חיוני להם הלכה למעשה. על תלמידי בית הספר הכללי ללמוד תלמוד שעות רבות, כחלק מהמאמץ ההשכלתי התרבותי האקדמי. בהצעות דובשני ושיפמן, נעדרת התחשבות ביחסה של ה"חברה", בניכור ה"תלמיד" ובדלות ידיעותיו של ה"מורה", שהרי החברה מביעה עוינות כלפי ספרות ההלכה; התלמידים מביעים אנטגוניזם כלפי התוכן הזר והקשה, והמורים חסרי ידע בסיסי הנחוץ להוראה זאת. לא פלא, אפוא, שאין הד לדבריהם של דובשני ושפמן במעשה החינוכי הממשי בבתי הספר הכלליים.
"בבית הספר התיכון הכללי, כמעט אי אפשר בלי ספר לימוד מיוחד, שכן שם קובעת התוכנית ללמד לקט של קטעים וסוגיות שונות ממסכתות רבות. אין אפוא להימנע מהדפסת ספרי לימוד שיכילו את הלקט הזה. ילקוטים כאלה פורסמו על ידי עורכים ומולי"ם שונים"39.למשל, ישראל הרלינג חיבר "פרקי תלמוד"40 - ספר המיועד לבתי ספר תיכוניים ומשקף את ניסיונו של המחבר בהוראה, ובו מביא הוא את גוף התלמוד בשלמותו עם פיסוק חלקי ועם ניקוד (כולל התייחסות לנוסח התלמוד על פי כתבי יד). בשולי הדף יש ביאור מודרני המבוסס הן על הפרשנות המסורתית והן על המחקר התלמודי החדש, ומשולבים בו מבואות ומילון, פרקי דקדוק ועוד, וכן שאלון שהוא כעין מבחן או עבודה עצמית על הפרק. הספר יכול לסייע למורה להכין את הפרק היטב, וכן יכול הוא לסייע לתלמיד לחזור על לימודו. כמו כן יחזקאל קויפמן הציע לקט קטעי גמרא מתוך מסכת "סנהדרין" ו"בבא קמא"41 . הטקסט מפוסק ומפורש על ידי המחבר, והוא כולל מבוא על בעיות הוראת גמרא וכן פסקי הלכה של הרמב"ם. ספר זה מקדים בדור את ההצעות המודרניות של ספרי הלימוד שנכתבו בשנות השבעים.
"מטרת לימוד התורה שבעל פה בבית הספר הממלכתי היסודי היא לפתוח לפני הילדים שער להיכל היצירה הכבירה הזאת של רוח עמינו.... היא תלווה את הילד במשך כל שנות לימודיו, החל מכתה א' של בית הספר היסודי, תסייע להכרת דמותם וערכיהם של החיים היהודיים ותזרע בו בהתמדה זרעים של אהבת הבריות, אהבת ישראל, אהבת התורה, אהבת ארץ ישראל, ואהבת החיים והעולם. פרקי האגדה והמשנה יוגשו לילדים בצורה חיה ומלבבת המשקפת את ההווי בישראל במאות האחרונות של חיי העם בארץ, חיי טבע וחקלאות, מתוך דימוי והקבלה לתופעות דומות בחיים החדשים במולדת. מאורעות ועניינים בחיי הילדים וחברתם ישמשו חומר לקרב על ידו את תוכנם ומשמעותם של דברי האגדה והמשנה. המורה יטפח בלב התלמידים חיבה לתורה שבעל פה"44.תוכנית זאת מתייחסת באמפטיה להוראת תורה שבעל פה ויש בה ביטוי לתפיסה של היהדות כתרבות. התוכנית משקפת את התפיסה של חלק ניכר מהחברה הישראלית, אשר ביקש לעצב חיים יהודיים שסמלים מסורתיים יתקיימו בהם בכפיפה אחת עם אורח חיים חילוני.
"התורה שבעל פה היא חטיבה תרבותית-לאומית שהקיפה את כל חיי העם. יש ללמד תורה שבעל פה בכתות בית הספר היסודי והעל יסודי ולהקדים את ההוראה ככל האפשר. המורה ישקוד על כך שהלימוד ילווה בפרספקטיבה היסטורית... בהוראת תורה שבעל פה הכוונה היא לפרקים נבחרים באגדה במדרשי הלכה במשנה ובתלמוד"48.התוכנית אמורה להביא את התלמידים בין השאר להישגים הבאים:
"הכרת ערכי היסוד של התורה שבעל פה והתוודעות לדמותם ולפועלם של חז"ל, הכרת אורחות חיים יהודיים.... הכרת מושגים ראשונים בהתפתחות ההלכה.... הפנמת ערכים יהודיים וכלל אנושיים המצויים בתורה שבעל פה"49.התוכנית קובעת חובה של הוראת שעתיים שבועיות לכל כיתה והיא כוללת נושאים בתורה שבעל פה: חגים, תפילה, משנה וחכמיה, דיני בית דין, השבת אבדה, שומרים, יחסי עבודה, ארץ ישראל, ועשית הישר והטוב, המשפחה, רשות הרבים, שבת וגרות. תוכנית אינטגרטיבית זאת עשויה בגישה ערכית תרבותית, והיא איננה מכוונת להקניית מחויבות נורמטיבית. התוכנית מקנה היכרות עם ספרות חז"ל אבל לא מיומנות ללימוד עצמאי בגמרא.