הערות לנושא עידוד הקריאה
לחץ כאן לתצוגת הדפסה

הערות לנושא עידוד הקריאה

הערות לנושא עידוד הקריאה

 

על פי הספר "כמו רומן" מאת ד' פנק

הוצאת שוקן 1997, מצרפתית: חגית בת עדה.

 

בספרו כמו רומן ד' פנק מייצג גישה פתוחה לעידוד קריאה, גישה חדשנית ושונה שכדאי להכיר גם אותה. הוא מבסס את גישתו על כמה הנחות יסוד:

 

א. הגורם העיקרי המעודד ילדים לקרוא ספרים הוא מורה הקורא באוזניהם ספרים מעולים בהמשכים ללא שום דרישה מהם, בבחינת "שלח לחמך על פני המים". פנק מציע קריאה בלבד בפני הילדים (בני כל הגילים). הוא אינו מתכוון לפיתוח שיחה או לדיון על הספר ולא לבקשות המופנות לילדים לקרוא קריאה נוספת, ובוודאי שאינו מתכוון לערוך ניתוח ספרותי מכל סוג שהוא.

 

ב. לדעתו, למורים ולהורים קוראים המכירים ספרים רבים ומתלהבים מקריאה, יהיו תלמידים וילדים הקוראים בהתלהבות.

 

ג. הוא טוען שאין לדחוק בילדים לקרוא, ויש להמתין עד שיחפצו.

 

ד. יש לכבד את סגנון הקריאה האישי של הילד: זכותו לדפדף, לדלג, לקרוא בתחילה את הסוף, לא לגמור לקרוא ספר, לא לקרוא בכלל ספר זה או אחר ולהפך, לקרוא ספר מסוים שוב ושוב, לקרוא בקול, לקרוא בשקט, לקרוא בכל מקום, ללא כל ביקורת מצד ההורים או המורים.