עמנואל רינגנבלום (יומן, ע' 198), מספר סיפור כזה:
והנה תמונה: ברחוב לשנו הצפוף הולכים שני שוטרים גרמנים, שוטר יהודי הולך לפניהם ומצווה על הכול להסיר את הכובעים. אלה שלא ישימו אליהם לב, צפויים למלקות.
החומה סביב הגטו
נבנתה על ידי היהודים, ועל חשבון הקהילה . את החומה לאחר שנבנתה, סיידו. הגרמנים הורו לסייד את החומה רק מצידה הפונה לחלק הלא יהודי של ורשה. הצד היהודי - יישאר אפור. חיים קפלן כותב ביומנו, ביום 18.10.40, דברים אלה:
והנה עוד פרח נאצי אחד!
קיר החומה המבדיל בין אריים ליהודים מסויד ומלובן רק מצדו האחד, כמובן, מצדו האריי. מה שאין כן צדו השני, היהודי: הוא נשאר בלתי מסויד, ומראהו שחור. וזאת לדעת: החומות הוקמו על חשבון הקהילה, ומצדה לא הייתה שום מניעה לצבוע את הקירות בצבע לבן משני צדדיהם. אבל הכובש אסר להשוות את שני הצדדים בצבע אחד. הצד האריי - צבעו לבן, והצד היהודי - צבעו אפור. אף בעניין פעוט כזה הבדלה והפלייה.
חיי! אין זה אלא מעשה פסיכופטי.
ביום 20.2.41 כותב חיים קפלן ביומנו, כי פורסמה פקודה חדשה: אסור ליהודים לקנות שום דבר מן ה"אריים". גם מי שיוצא ברשות מחוץ לגטו, אסור לו לקנות כיכר לחם בחנות, והעובר על האיסור, בין מוכר ובין קונה, צפוי לעונש חמור.
חוקים רדפו חוקים, והוראות רדפו הוראות. חוסר ההגיון שבהוראות הפך אותן לסיוט, ואת החיים בגטו לבלתי אפשריים. לכל זאת יש להוסיף את הרעב שהציק בכל רגע: כמות המזון שסופקה הייתה עשירית מן הדרוש, ומעשי הרצח שנעשו ללא סיבה וללא סדר או תוכנית - כל אלה שברו את הרוח ודיכאו את יהודי הגטו.
הגטו תוכנן למטרה אחת: לשבור את הרצון, להכניע את הרוח. את ההשפעה המצטברת של חוקים אלה בשבירת רוחם של יהודי הגטו מסכם הרב יחיאל ויינברג, המסביר מדוע לא מרדו היהודים בכל תקופת הגטו, ומדוע המרד פרץ בשלב כל כך מאוחר, כאשר מתוך חצי מיליון איש נותרו בחיים כששים אלף בלבד.
מדוע לא מרדנו / הרב יחיאל וינברג