תשובות מתוך "אבקת רוכל"


1. השאלה: מה דין מעשרות בגידולי שנת השמיטה באדמת גוי, אם ישראל קנה את הפירות וגמר מלאכתן.
2. תשובה: אין מעשרות בגידולי גוי בשנת שמיטה.

ראיות
3. מהתורה אין מעשרות בשביעית - הכל הפקר
4. מירוח גידולי גוי ביד ישראל אינו מחייב במעשרות, כי גם מירוח גידולי ישראל אינו מחייב.
5. הפוסקים [רמב"ם] פסקו ששנת השמיטה הפקר
6. אין לומר כי ההפקר הוא הפוטר ממעשרות, והגוי שלא הפקיר פירותיו, השאירן בקדושתן, כי פירות ישראל שלא הופקרו פטורים ממעשרות.
8. במשנה מסכת ידים, למדו חובת מעשר בעמון ומואב ממצרים או מבבל. ואם בארץ ישראל חייבים - ילמדו מארץ ישראל. מכאן שאין מעשר בפירות ארץ ישראל.
9. אין להשיב - על 8 - כי לומדים קרקע ישראל בעמון ומואב מקרקע ישראל במצרים ובבל, כי מוטב היה להביא ראיה קלושה לגבי סוג המעשר בשביעית מארץ ישראל, אם היה מעשר כזה.
10-14. בברייתא בסוף יבמות יש דיון אם גוי שאמר על פירות שהן של עזיקה נאמן.
מחלוקת מה כוונתו, ומדוע לא יהא נאמן. לפי רש"י עזקה - פירות שלא הופקרו. הדיון בברייתא מעלה אפשרות שמדובר בפירות גוי, והן אסורים בשביעית.
15-16. בתוספתא אהלות, התירו שלא במניין את קסרין. משמע שמעיקר הדין פירותיה, שהם של גויים, אסורים.
17. בירושלמי שביעית נאמר שאסור לטחון עם הגוי בשביעית. מכאן שיש קדושה בפירותיו.
18. רמב"ן בפרשת בהר אומר: שמא אין קניין לגוי בארץ ישראל להפקיע דיני שביעית.
19-20. כפתור ופרח אומר שפירות גוי חייבים במעשר, ובהגהה עליו אומר שיש קדושת שביעית.
21. יש קדושה בפירות גוי
22. הפירות חייבים גם בביעור

ראיות רבי שלמה סיריליו ודיון בהן
24. קדושת עזרא לא בטלה.
25. ספר יוסיפון כותב כי הגליל העליון היה חלק מכיבוש בבל.
26-28. רמב"ם והגאונים כתבו שארץ ישראל שנלקחה בידי גויים נשארת בקדושתה. וכך עולה מהגמרא.
29. בתוספתא נאמר שאין מוכרים או קונים מן הגוי פירות שביעית, מכאן שחייבים בביעור.
30. בירושלמי משמע שפירות שגדלו בקרקע גוי חייבים בביעור.
31. רבי יוסף בר חנינא ביקש לצבור פירות שלש שנים - משמע שפרי גוי חייב בביעור.
32. ר"י בן לוי הלך ללוד לרחוץ, כדי שלא לרחוץ במרחץ שהוסק בקש של שביעית.
33. אם גידולי גויים קדושים למעשר, גם לשביעית הם קדושים.

ראיות רבי משה מטראני
35. אין בתורה חיוב במעשרות בשנת השמיטה, כי בתורה השוו עניים לחיות השדה באכילה פירות, מכאן שהפירות מותרות באכילה בלא כל פעולה נוספת. ראה 60.
36. דיון במשנה מסכת ידים, שלמדו מעשרות בעמון ומואב ממצרים או מבבל. ראה 8-9, 61-62.
37. תוספתא אהלות, התירו שלא במניין את קיסרין. ראה 15-16 65.
38-40. ברייתא בסוף יבמות, גוי שאמר "של עזיקה הן". ראה 10-14 63-64.
41. רמב"ם בהלכות תרומות כתב שגוי לא הפקיעה אדמת ארץ ישראל ממצוות. ודיון בעל "כפתור ופרח" בדבריו.
42-44. רמב"ן בפרשת בהר, שאמר "שמא אין קניין לגוי בארץ ישראל להפקיע דיני שביעית". ראה 18, 67-69.
45-48. דברי כפתור ופרח, וההגהה שבספרו. ראה 19-20, 41, 74-76.
49. רבי שמשון כתב שפירות הגוי צריכים ביעור, אך לא מעשרות.
תשובות לרבי שלמה סיריליו
51-52. רמב"ם כתב גוי שקנה קרקע בא"י .. פירותיה מותרים משום ספיחים - משמע שקדושה יש. ייתכן שכוונתו: אפילו ספיחין אין.
53-56. דיון בדברי הגמרא בפרק בנות שוח, שאין לבור ולטחון עם הגוי. ראה גם 17.
57-58. ראה 32: ר"י בן לוי הלך ללוד לרחוץ, כדי שלא לרחוץ במרחץ שהוסק בקש של שביעית
59. תשובה ל- 33, לטענה שאם גידולי גויים קדושים למעשר, גם לשביעית הם קדושים

תשובות לרבי משה מטראני
60. תשובה ל- 35: אין בתורה חיוב במעשרות בשנת השמיטה
61-62. דיון במשנה מסכת ידים, שלמדו מעשרות בעמון ומואב ממצרים או מבבל. ראה 8-9, 36
63-64. גוי שאמר על פירות שהן של עזיקה. ראה 10-14, 38-40
65. תוספתא אהלות, התירו שלא במניין את קסרין. ראה 15-16, 37
66. בירושלמי שביעית נאמר שאסור לטחון עם הגוי בשביעית. ראה 17
67-69. רמב"ן בפרשת בהר אומר: שמא אין קניין לגוי בארץ ישראל להפקיע דיני שביעית. ראה 18, 42-44
70-72. כפתור ופרח אומר שפירות גוי חייבים במעשר, ובהגהה עליו אומר שיש קדושת שביעית ראה 19-20, 45-48
73. תשובה ל- 26-28: רמב"ם והגאונים שכתבו שארץ ישראל שנלקחה בידי גויים נשארת בקדושתה
74-76. דיון בהגהה שבכפתור ופרח. ראה 19-20 45-48
77-81. דברי הרמב"ם "לא נאכל ולא נעבד"
82. בפרק חלק ברור שאפשר לאכול מה שזרעו גויים.
83-85. סיכום הדחיות
86. מירושלים כתבו כי המנהג הוא לעשר פירות שביעית

סימן כה

תשובת רבי משה מטראני

ראיות של רבי משה מטראני נגד רבי יוסף קארו
89-90. גוי שאמר על פירות שהן של עזיקה. ראה 10-14 38-40, 63-64
91. תוספתא אהלות, התירו שלא במניין את קיסרין. ראה 15-16, 37
92. משנה שביעית "לא נאכל ולא נעבד" ופירוש רמב"ם למשנה. ראה 77-81
93. רמב"ם: גוי שקנה קרקע.. פירותיו מותרין שלא גזרו על הספיחים אלא משום עוברי עבירה...". ראה 51-52.
94. דברי כפתור ופרח והדיון בהגהה - ראה 19-20, 45-48
96-100. סיכום השיטה שפירות שביעית פטורים ממעשר.

תשובת רבי יוסף קארו
101. כל חכמי העיר [צפת] קמנו נגדו, והכריזו בגזירת נידוי שיפרישו מעשרות בשביעית.
102. אישור חתימתו של רבי יוסף קארו על מסמך 101

תשובת רבי שם טוב עטייא
103-105. דיון במשנה מסכת ידים, שלמדו מעשרות בעמון ומואב ממצרים או מבבל. ראה 8, 36, 61-62
106-109. גוי שאמר על פירות שהן של עזיקה. ראה 10-14, 38-40, 63-64
110. דברי כפתור ופרח, וההגהה שבספרו. ראה 19-20, 41, 45-48
111. המשך 93: רמב"ם: גוי שקנה קרקע.. פירותיו מותרין שלא גזרו על הספיחים אלא משום עוברי עבירה..." ראה 51-52.