מיקום המאמר: 1. חסידות > מאמרים ומחקרים <-- ביצוע ע"י ענת 14.03.04 -->
תוכן המאמר: מבוא פרק ראשון - הסיפור החסידי מהו? אפיון הסיפורת החסידית בכתבי חוקרים בני דורנו האפיונים והגבולות של ז'אנר הסיפור החסידי על-פי יוסף דן האפיונים והגבולות של ז'אנר הסיפור החסידי על-פי גדליה נגאל האפיונים והגבולות של ז'אנר הסיפור החסידי על-פי יואב אלשטיין לסיכום הפרק פרק שני - שימוש חינוכי בספרות הסיפור ככלי חינוכי ניתוח חינוכי של הסיפור 'המלך מתיא הראשון' מאת יאנוש קורצ'אק ניתוח חינוכי של הסיפור 'כשהנחש והעכבר נפגשו לראשונה' מאת שלי אלקיים ניתוח חינוכי של הסיפור 'בגדי המלך החדשים' מאת הנס כריסטיאן אנדרסן לסיכום הפרק פרק שלישי - מטרות הסיפור החסידי ותפקידיו תופעת קידוש הסיפור בחסידות תפקידי הסיפור וסגולותיו בעיני החסידים לסיכום הפרק פרק רביעי - שימוש חינוכי בסיפורי חסידים ניתוח חינוכי של הסיפור 'אוהב ישראל' אוהב ישראל דמות הצדיק אהבת ישראל הדרשה ולקחה ניתוח חינוכי של הסיפור 'החליל' החליל עיקרים בתורת החסידות הבאים לידי ביטוי בסיפור זה סדר התפילות של יום הכיפורים כמסגרת לסיפור 'רחמנא ליבא בעי' ניתוח חינוכי של הסיפור 'תשובה חמורה' תשובה חמורה רבי יחיאל מיכל מזלוטשוב עימות בעלי דעות בחסידות עיון בלקח האגדה ופירושו רעיון התשובה ביהדות ובחסידות לסיכום הפרק סיכום ביבליוגרפיה תקציר: ניתוח אפיוניו של הסיפור החסידי על פי גישות חוקרים, והדגמה על פי ניתוח סיפור חסידי. מילות מפתח: חסידות, סיפור חסידי, יוסף דן, גדליה נגאל, יואב אלשטיין, קורצ'ק. |
"הפנתה קבלת הארי את פני המחשבה היהודית מן ההתחלות האינדיווידואלית של היחיד אל הפעילות הקיבוצית שמטרתה לקרב את הקץ"5.
המיתוס הלוריאני (קבלת האר"י) הניח את היסוד לתיאור ההיסטוריה כולה כסיפור מיתולוגי אחד כתהליך חוזר ונשנה של התיקון והשבירה, שבו האלוקות נעזרת באדם לצורך תיקון המשבר הפנימי שלה6.השלב השני בהתפתחות רעיון 'קידוש הסיפור' הינו התפוצה העממית של המיתוס הלוריאני באמצעות ספרות המוסר הקבלית. בספרות זו ישנם שלושה פועלים: האלוקות, הסיטרא-אחרא והאדם. בתפקיד האדם יכול לשמש כל אדם מישראל או לחלופין מהווה הדבר שם כולל לעם-ישראל.
הסיפור הקבלי: מבחינת הנושא נבנה על מציאות בדויה (שגב המנותק מהעולם) ויועבר בהקשר עיוני (משובץ בדרשה עיונית).
הסיפור החסידי: מעורה בחיים (שגב בתוך העולם), מבחינת הנושא ומבחינת הופעתו. ראשיתו כהיגד שבעל-פה אך גם כשנוסח בכתב נשתמרו בתוכו הן החיוניות והן הגמישות של לשון החיים.