מ. שלא לבנות אבני גזית - ספר החינוך
שלא נבנה מזבח אבנים שיגע בהן ברזל. שנאמר
(שמות כ כב) לא תבנה אתהן גזית, פירוש גזית הוא כשפוסלין מן האבן בכלי ברזל. ואם נבנה באבני גזית, פסול.
שנקבע בנפשותינו מיום עשותו שבסיבתו תבוא לנו מחילת העון והברכה והשלום אחרי כן, ועל כן לזכור זה הדבר נצטוינו שלא לעשות בו דבר בכלים המוכנים להשחתה, וזהו הברזל שכורת ומוכן תמיד לשפוך דם.
[האדם נפעל כפי פעולותיו]
וכבר הקדמתי לך בתחילה כי האדם נפעל כפי פעולותיו, ומחשבותיו הולכות לעולם אחרי מעשיו, על כן ראוי לנו לעשות דמיונות הפעולות כפי כונת הדברים. והסכל המבהיל השומע דברים אלה לא ידע ולא יבין.
כגון מהיכן היו מביאין אותן האבנים שבונין בהן המזבח, שאמרו ז''ל
(מדות ג ד) כי מן בתולת קרקע או מן הים הגדול היו מביאין אותן,
ודין אם נגע ברזל באבן אחר שנבנית במזבח אם פוסלת הכל או היא לבדה פסלה.
ומה שאמרו ז''ל כשמלבנין את המזבח פעמים בשנה, שלא ילבנוהו בכלי שיהא בו ברזל כדי שלא יגע הברזל באבן.
ויתר פרטיה מבוארים במסכת מידות.
(ה' בית הבחירה פ''א).
והעובר עליה, ובנה אבן שנגע בה ברזל במזבח או בכבש, לוקה.
מצווה מ: מצוות לא תעשה, שלא לבנות מזבח מאבני גזית - ספר מצוות ה'
[לא תעשה כו] מצוות לא תעשה, שלא לבנות מזבח אבנים שנגע בהם ברזל.
שנאמר: "ואם מזבח אבנים תעשה לי לא תבנה אתהן גזית"
שמות כ, כב.
מראי מקומות:
מידות פרק ג';
רמב"ם הלכות בית הבחירה פרק א' הלכות יד-טז;
רמב"ם, ספר המצוות לא תעשה ע"ט;
רבי משה מקוצי, ספר מצוות גדול לאוין ר"צ.
המצווה הע"ט ממצוות לא עשה - ספר המצוות לרמב"ם
האזהרה שהוזהרנו מלבנות מזבח מאבנים שנגע בהן ברזל.
והוא אומרו יתעלה:
"לא תבנה אתהן גזית כי חרבך וכו' " (שמות כ, כה),
ואם בנה מהן מזבח הרי הוא פסול ואין מקריבין עליו.
וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ג' ממדות.