תלד. להדבק בחכמי התורה - ספר החינוך
המצווה בכל הספרים
שנצטוינו להתחבר ולהתדבק עם חכמי התורה, כדי שנלמד מהם מצותיה הנכבדות, ויורונו הדעות האמתיות בה שהם מקבלים מהם, ועל זה נאמר
(דברים י, כ) ובו תדבק, ונכפל הצווי במקום אחר, שנאמר ולדבקה בו.
(שם יא, כב) ואמרו זיכרונם לברכה, וכי אפשר לו לאדם להידבק בשכינה, והא כתיב כי ה’ אלהיך אש אוכלה הוא
(דברים ד, כד)? אלא הדבק לתלמידי חכמים ולתלמידיהם כאלו נדבק בו ברוך הוא.
ומזה למדו רבותינו זכרונם לברכה לומר, שכל הנושא בת תלמיד חכם, והמשיא בתו לתלמיד חכם ומהנהו מנכסיו, כאלו נדבק בשכינה. ועוד דרשו בספרי, 'ולדבקה בו' - למוד דברי אגדה שמתוך כך אתה מכיר מי שאמר והיה העולם.
נגלה הוא, כדי שנלמד לדעת דרכי ה’ יתברך.
כבר כתבתי קצתן
[הלכות דעות פ''ו].
בזכרים, וגם הנקבות מצוה עליהן גם כן לשמוע דברי חכמים, כדי שילמדו לדעת את השם. והעובר על זה ואינו מתחבר עמהם וקובע בלבו אהבתם ומשתדל בטובם ותועלתם בעתים שיש ספק בידו לעשות כן מבטל עשה זה, ועונשו גדול מאוד, כי הם קיום התורה ויסוד חזק לתשועת הנפשות, שכל הרגיל עמהם, לא במהרה הוא חוטא.
והמלך שלמה אמר
(משלי יג, כ) הולך את חכמים יחכם. ורבותינו זכרונם לברכה אמרו
(אבות פ''א מ''ד), הוי מתאבק בעפר רגליהם.
ו
הרמב’’ן זכרונו לברכה כתב כי עיקר מצוה זו, היא להישבע בשמו ברוך הוא לקיים מצוה, והראיה ממה שאמרו בתמורה
(ג, ב) מנין שנשבעים לקיים המצוה
? שנאמר
(תהלים קיט קו) נשבעתי ואקימה לשמור משפטי צדקך. והשיבו שם ההוא מ'ובו תדבק' נפקא וכו' כמו שבא שם.
המצווה בכל הספרים