הקדמה כללית
[לספר "משנה תורה"]
הספר לא יכלול שמות חכמים
החיבור בלשון המשנה - ויכלול כל התורה
מבנה הספר
מניין המצוות
שיטת חלוקת המצוות
מחברי "אזהרות" השתבשו בעקבות "הלכות גדולות"
הכלל השביעי: שאין למנות פרטי הלכות המצווה דוגמה ממצוות חליצה
דוגמה ממטמא מקדש וקודשיו
דוגמה משגגת מצווה
דוגמה מדין אשת איש שזנתה
דוגמה מדין מכה נפש בשגגה
טעותו של בעל הלכות גדולות
הכלל השמיני: שאין למנות השלילה עם הלא-תעשה "לא תעשה" הוא ציווי
השלילה אינה ציווי אלא עובדה
בין אזהרה ושלילה
דוגמה: לא תצא כצאת העבדים
"לא יומתו כי לא חופשה"
"ולא יהיה כקרח וכעדתו"
רק התוכן קובע אם הפסוק שלילה או אזהרה
"השמר" "פן" ו"אל"
ציווי להכריז שלא עשינו דבר - הוא מצווה ולא אזהרה
הכלל התשיעי: שאין למנות את [עצם] הלאווין והעשה, אלא את העניינים שמוזהרים ושמצווים עליהם חזרה על ציווי היא לחיזוק ולא להוספת מצווה
דוגמה: מצוות השבת
הניסוח "עבר על כמה לאווין" אינו מכפיל את הלאווין
דוגמאות: ציצית, תפילין ואונאת הגר
מניין המצוות הוא מניין העניינים
לאו שבכללות (א): נושאים שונים
לאו שבכללות (ב)
1. "לאו שבכללות" שאין לוקים עליו
2. לאו שבכללות שלוקים עליו
טעות המונה איסורי כהן כמצווה אחת