הלכות שבת פרק כא
לחץ כאן לתצוגת הדפסה

הלכות שבת פרק כא

הלכות שבת פרק כא

הלכה א

נאמר בתורה תשבות אפילו מדברים שאינן מלאכה חייב לשבות מהן. ודברים הרבה הן שאסרו חכמים משום שבות. מהן דברים אסורים מפני שהן דומים למלאכות, ומהן דברים אסורים, גזרה שמא יבוא מהן איסור סקילה ואלו הן.

 

הלכה ב

כל המשוה גומות הרי זה חייב משום חורש, לפיכך אסור להפנות בשדה הנירה בשבת, גזירה שמא ישוה גומות, המפנה את האוצר בשבת מפני שהוא צריך לו לדבר מצוה, כגון: שיכניס בו אורחים או יקבע בו מדרש, לא יגמור את כל האוצר, שמא יבוא להשוות גומות. טיט שעל גבי רגלו מקנחו בכותל או בקורה, אבל לא בקרקע, שמא יבא להשוות גומות. לא ירוק בקרקע וישוף ברגלו שמא ישוה גומות. ומותר לדרוס הרוק שעל גבי קרקע והולך לפי תומו.

 

הלכה ג

נשים המשחקות באגוזים ושקדים וכיוצא בהן, אסורות לשחק בהן בשבת שמא יבאו להשוות גומות ואסור לכבד את הקרקע שמא ישוה גומות, אלא א"כ היה רצוף באבנים ומותר לזלף מים על גבי הקרקע ואינו חושש שמא ישוה גומות שהרי אינו מתכוון לכך. אין סכין את הקרקע ואפילו היה רצוף באבנים, ואין נופחין אותו, ואין מדיחין אותו אפילו ביום טוב כל שכן בשבת, שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול, ויבא להשוות גומות בזמן שהוא עושה כן במקום שאינו רצוף.

 

הלכה ד

חצר שנתקלקלה במימי הגשמים, מביא תבן ומרדה בה, וכשהוא מרדה לא ירדה לא בסל ולא בקופה, אלא בשולי הקופה, שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול ויבא להשוות גומות.

 

הלכה ה

המשקה את הזרעים חייב משום זורע, לפיכך אסור לשאוב מן הבור בגלגל, גזרה שמא ימלא לגינתו ולחורבתו. ומפני זה אם היה הבור של גלגל בחצר, מותר למלאות ממנו בגלגל.

 

הלכה ו

התולש חייב משום קוצר, לפיכך אסור לרדות דבש מכוורת בשבת, מפני שהוא כתולש. אין עולין באילן בין לח בין יבש ואין נתלין באילן ואין נסמכין באילן, ולא יעלה מבעוד יום לישב שם כל היום כולו ואין משתמשין במחובר לקרקע כלל גזרה שמא יתלוש.

 

הלכה ז

פירות שנשרו בשבת אסור לאכלן עד מוצאי שבת, גזרה שמא יתלוש. הדס המחובר מותר להריח בו, שאין הנייתו אלא להריח בו, והרי ריחו מצוי, אבל אתרוג ותפוח וכל הראוי לאכילה אסור להריח בו במחובר, גזרה שמא יקוץ אותו לאכלו.

 

הלכה ח

אילן שהיו שרשיו גבוהין מן הארץ שלשה טפחים, אסור לישב עליהן, ואם אינן גבוהין שלשה, הרי הן כארץ. היו באין מלמעלה משלשה לתוך שלשה מותר להשתמש בהן, היו גבוהין שלשה, אף על פי שצדן אחד שוה לארץ או שיש חלל תחתיהן שלשה אסור לישב עליהן.

 

הלכה ט

אין רוכבין על גבי בהמה בשבת, גזרה שמא יחתוך זמורה להנהיגה. ואין נתלין בבהמה ולא יעלה מבעוד יום לישב עליה בשבת. ואין נסמכין לצדי בהמה. וצדי צדדין מותרין. עלה באילן בשבת בשוגג מותר לירד, במזיד אסור לירד. ובבהמה אפילו במזיד ירד, משום צער בעלי חיים וכן פורקין המשאוי מעל הבהמה בשבת, משום צער בעלי חיים.

 

הלכה י

כיצד?

היתה בהמתו טעונה שליף של תבואה מכניס ראשו תחתיו ומסלקו לצד אחר והוא נופל מאליו. היה בא מן הדרך בליל שבת ובהמתו טעונה כשיגיע לחצר החיצונה נוטל את הכלים הניטלין בשבת, ושאינן ניטלין מתיר החבלים והשקין נופלין. היו בשקין דברים המשתברין, אם היו שקין קטנים, מביא כרים וכסתות ומניח תחתיהן והשקין נופלין על הכרים, שהרי אם ירצה לשלוף הכר שולף, מפני שהשקים קטנים וקלים, ונמצא שלא בטל הכלי מהיכנו. היתה טעונה עששיות של זכוכית מתיר השקים והן נופלין, שאף על פי שישברו אין בכך הפסד גדול, שהרי הכל להתכה עומד ולהפסד מועט לא חששו היו השקים גדולים ומלאים כלי זכוכית וכיוצא בהם, פורק בנחת ומכל מקום לא יניחן שם על גבי בהמה, משום צער בעלי חיים.

 

הלכה יא

המדבק פירות עד שיעשו גוף אחד, חייב משום מעמר. לפיכך מי שנתפזרו לו פירות בחצרו מלקט על יד על יד ואוכל, אבל לא יתן לא לתוך הסל ולא לתוך הקופה כדרך שהוא עושה בחול, שאם יעשה כדרך שהוא עושה בחול, שמא יכבשם בידו בתוך הקופה ויבא לידי עימור, וכן אין מקבצין את המלח וכיוצא בו, מפני שנראה כמעמר.

 

הלכה יב

מפרק חייב משום דש, והסוחט זיתים וענבים חייב משום מפרק, לפיכך אסור לסחוט תותים ורמונים הואיל ומקצת בני אדם סוחטים אותם כזיתים וענבים, שמא יבוא לסחוט זיתים וענבים, אבל שאר פירות, כגון פרישין ותפוחים ועוזרדין מותר לסוחטן בשבת מפני שאינן בני סחיטה.

הלכה יג

כבשין ושלקות שסחטן, אם לרכך גופן – מותר, ואם להוציא מימיהן אסור ואין מרסקין את השלג שיזובו מימיו, אבל מרסק הוא לתוך הקערה או לתוך הכוס. השום והבוסר והמלילות שריסקן מבעוד יום, אם מחוסרין דיכה אסור לו לגמור דיכתן בשבת, ואם מחוסרין שחיקה ביד מותר לו לגמור שחיקתן בשבת. לפיכך מותר לגמור שחיקת הריפות בעץ הפרור בתוך הקדירה בשבת אחר שמורידין אותה מעל האש.

 

הלכה יד

המולל מלילות מולל בשנוי, כדי שלא יראה כדש. היונק בפיו – פטור, ואם היה גונח מותר לו לינק בפיו, מפני שהוא מפרק כלאחר יד ומשום צערו לא גזרו, ואף על פי שאין שם סכנה.

הלכה טו

פירות שזבו מהן משקין בשבת, אם זיתים וענבים הן אסור לשתות אותן המשקין עד מוצאי שבת, גזרה שמא יתכוון  ויסחוט אותן בשבת. ואם תותים ורמונים הן, אם הכניסן לאכילה משקין שזבו מהן מותרין, ואם הכניסן לדורכן, משקין שזבו מהן אסורין עד מוצאי שבת.

 

הלכה טז

זיתים וענבים שריסקן מערב שבת ויצאו מהן משקין מעצמן – מותרין. וכן חלות דבש שריסקן מערב שבת, משקין היוצאין מהן בשבת מותרין, שאין כאן מקום לגזרה שכבר ריסקן מבערב.

 

הלכה יז

זורה ובורר מאבות מלאכות הן. לפיכך אף על פי שמותר למלול מלילות בראשי אצבעותיו, כשהוא מנפח מנפח בידו אחת בכל כחו, אבל לא בקנון ולא בתמחוי, גזרה שמא ינפה בנפה ובכברה שהוא חייב. והמשמר שמרים תולדת בורר או מרקד הוא, לפיכך אף על פי שמותר לסנן יין צלול או מים צלולין בסודרין, או בכפיפה מצרית, לא יעשה גומא בסודר, שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול ויבא לשמר במשמרת. וכן אסור לתלות את המשמרת כדרך שהוא עושה בחול, שמא יבא לשמר. וכן המחבץ תולדת בורר הוא. לפיכך אע"פ שנותנין שומשמין ואגוזים לדבש, לא יחבצם בידו.

 

הלכה יח

המחתך את הירק דק דק כדי לבשלו, הרי זה תולדת טוחן וחייב. לפיכך אין מרסקין לא את השחת ולא את החרובין לפני בהמה בין דקה בין , מפני שנראה כטוחן אבל מחתכין את הדלועין לפני הבהמה ואת הנבלה לפני הכלבים, שאין טחינה בפירות, ומתירין אלומות של עמיר לפני בהמה ומפספס בידו אלומות קטנות, אבל לא אלומות גדולות מפני הטורח שבהן.

 

הלכה יט

חבילי פיאה ואזוב וקורנית וכיוצא בהן שהכניסן למאכל בהמה מסתפק מהן וקוטם ואוכל בראשי אצבעותיו, אבל לא בידו הרבה, שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול ויבא לדוק.

 

הלכה כ

הצריך לדוק פלפלים וכיוצא בהן ליתן לתוך המאכל בשבת הרי זה כותש ביד הסכין ובקערה אבל לא במכתשת, מפני שהוא טוחן. לפיכך אסור לבריא להתרפאות בשבת גזרה שמא ישחוק הסממנין.

 

הלכה כא

כיצד?

לא יאכל דברים שאינן מאכל בריאים, כגון אזוביון ופיאה ולא דברים המשלשלים, כגון לענה וכיוצא בהם. וכן לא ישתה דברים שאין דרך הבריאים לשתותן, כגון: מים שבשלו בהן סממנין ועשבים.

 

הלכה כב

אוכל אדם אוכלין ומשקין שדרך הבריאים לאוכלן ולשתותן, כגון: הכסברא והכשות והאזוב אף על פי שהן מרפאין ואכלן כדי להתרפאות בהם – מותר, הואיל והם מאכל בריאים. שתה חלתית מקודם השבת והרי הוא שותה והולך מותר לשתותו בשבת, [אפילו] במקומות [שלא] נהגו הבריאים לשתות החלתית. ושותין זיתום המצרי בכל מקום.

 

הלכה כג

וכן שמנים שדרך הבריאים לסוך בהן מותר לסוך בהן בשבת, ואף על פי שנתכוון לרפואה, ושאין הבריאים סכין בהן – אסורין. החושש במתניו לא יסוך יין וחומץ, אבל סך הוא את השמן, ולא שמן ורד אלא במקום שהבריאים סכין אותו. ומותר לסוך שמן ומלח בכל מקום. נגפה ידו או רגלו צומתה ביין ואינו צומתה בחומץ, ואם היה ענוג אף ביין אסור.

 

הלכה כד

החושש בשיניו לא יגמע בהן את החומץ ויפלוט, אבל מגמע הוא ובולע. החושש בגרונו לא יערענו בשמן, אבל בולע הוא שמן הרבה ואם נתרפא נתרפא. אין לועסין את המסטכי, ואין שפין את השנים בסם בשבת בזמן שמתכוון לרפואה, ואם נתכוון לריח הפה מותר.

 

הלכה כה

אין נותנין יין לתוך העין, אבל נותן הוא על גב העין, ורוק תפל אפילו על גב העין אסור. קילור ששרה אותו מערב שבת, מעבירו על גב עינו בשבת ואינו חושש. מי שלקה באצבעו לא יכרוך עליו גמי כדי לרפאותו, ולא ידחקנו בידו כדי להוציא ממנו דם.

 

הלכה כו

אין נותנין חמין ושמן על גבי המכה, ולא על גבי מוך שעל גבי המכה, ולא על גבי מוך ליתנו על המכה בשבת. אבל נותן הוא חוץ למכה ושותת ויורד למכה, ונותנין מוך יבש על גבי המכה, ואם היה עתיק אסור מפני שהוא כרטיה.

 

הלכה כז

רטיה שפרשה על גבי כלי מחזירין אותה, ואם פרשה על גבי קרקע אסור להחזירה, ומניחין רטיה על גבי המכה לכתחלה במקדש, שאין איסור שבות במקדש. ובכל מקום מקנחין פי המכה, ואין מקנחין את הרטיה שמא ימרח.

 

[השגת הראב”ד]: רטיה שפרשה וכו' עד ומניחין רטיה וכו'

כתב הראב"ד ז"ל כל זה שבוש אלא מחזירין אותו אפילו מעל גבי קרקע, עד כאן לשונו.

 

הלכה כח

סכין וממשמשין בבני מעים בשבת, והוא שיסוך וימשמש בבת אחת, כדי שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול. ואין מתעמלין בשבת. אי זה הוא מתעמל?

זה שדורסים על גופו בכח עד שייגע ויזיע, או שיהלך עד שייגע ויזיע שאסור ליגע את עצמו כדי שיזיע בשבת, מפני שהיא רפואה וכן אסור לעמוד בקרקע דימוסית שבארץ ישראל מפני שמעמלת ומרפאה.

 

הלכה כט

אין רוחצין במים שמשלשלין, ולא בטיט שטובעין בו ולא במי משרה הבאושים ולא בים סדום ולא במים הרעים שבים הגדול, מפני שכל אלו צער הן, וכתוב וקראת לשבת עונג לפיכך אם לא נשתהה בהם אלא עלה מיד, אע"פ שיש לו חטטין בראשו מותר.

 

הלכה ל

אין מתגרדין במגרדת, ואם היו ידיו מלוכלכות בצואה או בטיט גורד כדרכו ואינו חושש. סכין ומפרכין לאדם לענג, אבל לא לבהמה ואם היה לה צער מותר להסיר צערה בסיכה ופירוך. בהמה שאכלה כרשינין הרבה מריצין אותה בחצר בשביל שתתרפא, ואם אחזה דם מעמידין אותה במים בשביל שתצטנן, ואין חוששין שמא ישחק לה סמנין.

 

הלכה לא

אין מקיאין את האוכל בשבת. במה דברים אמורים?

בסם שמא ישחק סמנין, אבל להכניס ידו לתוך פיו ולהקיא – מותר, ואסור לדחוק כריסו של תינוק כדי להוציא הרעי שלו, שמא יבא להשקותו סמנין המשלשלין, ומותר לכפות כוס על הטבור בשבת כדי להעלותו. וכן מותר ליחנק וללפף את הקטן ולהעלות אזנים בין ביד בין בכלי, ולהעלות אנקלי שכל אלו וכיוצא בהן אין עושין אותן בסמנין כדי לחוש לשחיקה, ויש לו צער מהן.

 

הלכה לב

המרקד מאבות מלאכות. לפיכך אין כוברין את התבן בכברה ולא יניח הכברה שיש בה תבן במקום גבוה בשביל שירד המוץ, מפני שהוא כמרקד, אבל נוטל התבן בכברה ומוליך לאבוס, אע"פ שירד המוץ בשעת הולכה שהרי אינו מתכוון לכך.

 

הלכה לג

מגבל חייב משום לש. לפיכך אין מגבלין קמח קלי הרבה, שמא יבוא ללוש קמח שאינו קלי, ומותר לגבל את הקלי מעט מעט אבל תבואה שלא הביאה שליש שקלו אותה ואחר כך טחנו אותה טחינה גסה, שהרי הוא כחול, והיא הנקראת שתית מותר לגבל ממנה בחומץ וכיוצא בו הרבה בבת אחת, והוא: שיהיה רך, אבל קשה – אסור, מפני שנראה כלש וצריך לשנות. כיצד?

נותן את השתית ואחר כך נותן את החומץ.

 

הלכה לד

המורסן אע"פ שאינו ראוי לגבול אין גובלין אותו, שמא יבוא לגבול העפר וכיוצא בו. ונותנין מים על גבי מורסן, ומוליך בו התרווד שתי וערב, אבל אינו ממרס בידו, שלא יראה כלש. אם לא נתערב מנערו מכלי לכלי עד שיתערב ונותן לפני התרנגולין או לפני השוורים. ומותר לערב המורסן על דרך זו בכלי אחד, ומחלק אותו בכלים הרבה ונותן לפני כל בהמה ובהמה, ומערב בכלי אחד אפילו כור ואפילו כוריים.

 

הלכה לה

אין מאכילין בהמה חיה ועוף בשבת כדרך שהוא מאכיל בחול, שמא יבוא לידי כתישת קטניות או לידי לישת קמח וכיוצא בו. כיצד?

לא יאכיל הגמל בשבת מאכל שלשה או ארבעה ימים, ולא ירביץ עגל וכיוצא בו ויפתח פיו ויתן לתוכו כרשינין ומים בבת אחת, וכן לא יתן לתוך פי יונים ותרנגולים למקום שאינן יכולין להחזיר. אבל מאכיל הוא את הבהמה מעומד ומשקה אותה מעומד, או נותן לתוך פיה מים בפני עצמן וכרשינין בפני עצמן במקום שיכולה להחזיר, וכן מאכיל העוף בידו במקום שיכול להחזיר, ואין צריך לומר שיתן לפניהן והן אוכלין.

 

הלכה לו

במה דברים אמורים?

 

במי שמזונותיו עליו, כגון בהמתו וחייתו ויוני הבית ואווזין ותרנגולין, אבל מי שאין מזונותיו עליו כגון חזיר ויוני שובך ודבורים לא יתן לפניהם לא מזון ולא מים ומותר לאדם להעמיד בהמתו על גבי עשבים [מחוברים] והיא אוכלת, אבל לא יעמיד אותה על גבי דבר שהוקצה, אבל עומד בפניה כדי שתחזיר פניה לדבר המוקצה ותאכל ממנו. וכן ביום טוב.