אבות, פרק ו
לחץ כאן לתצוגת הדפסה

אבות, פרק ו

אבות, פרק ו

 

משנה א
שָׁנוּ חֲכָמִים בִּלְשׁוֹן הַמִּשְׁנָה.
בָּרוּךְ שֶׁבָּחַר בָּהֶם וּבְמִשְׁנָתָם.
רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר:
כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ
זוֹכֶה לִדְבָרִים הַרְבֵּה;
וְלא עוֹד,
אֶלָּא שֶׁכָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ כְּדַי הוּא לוֹ.
נִקְרָא רֵעַ, אָהוּב,
אוֹהֵב אֶת הַמָּקוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת,
מְשַֹמֵּח אֶת הַמָּקוֹם, מְשַֹמֵּח אֶת הַבְּרִיּוֹת;
וּמַלְבְּשַׁתּוּ עֲנָוָה וְיִרְאָה,
וּמַכְשְׁרַתּוּ לִהְיוֹת צַדִּיק וְחָסִיד וְיָשָׁר וְנֶאֱמָן,
וּמְרַחֲקַתּוּ מִן הַחֵטְא, וּמְקָרְבַתּוּ לִידֵי זְכוּת;
וְנֶהֱנִין מִמֶּנּוּ עֵצָה וְתוּשִׁיָּה, בִּינָה וּגְבוּרָה,
שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ח, יד) "לִי-עֵצָה וְתוּשִׁיָּה, אֲנִי בִינָה לִי גְבוּרָה" ;
וְנוֹתֶנֶת לוֹ מַלְכוּת וּמֶמְשָׁלָה וְחִקּוּר דִּין;
וּמְגַלִּין לוֹ רָזֵי תוֹרָה,
וְנַעֲשֶֹה כְּמַעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר וּכְנָהָר שֶׁאֵינוֹ פּוֹסֵק;
וֶהֱוֵי צָנוּעַ, וְאֶרֶךְ רוּחַ, וּמוֹחֵל עַל עֶלְבּוֹנוֹ;
וּמְגַדְּלַתּוּ וּמְרוֹמְמַתּוּ עַל כָּל הַמַּעֲשִֹים.
 
משנה ב
אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי:
בְּכָל יוֹם וָיוֹם
בַּת קוֹל יוֹצֵאת מֵהַר חוֹרֵב וּמַכְרֶזֶת וְאוֹמֶרֶת:
אוֹי לָהֶם לַבְּרִיּוֹת מֵעֶלְבּוֹנָהּ שֶׁל תּוֹרָה!
שֶׁכָּל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹסֵק בַּתּוֹרָה נִקְרָא נָזוּף,
שֶׁנֶּאֱמַר (משלי יא, כב) "נֶזֶם זָהָב בְּאַף חֲזִיר, אִשָּׁה יָפָה וְסָרַת טָעַם".
וְאוֹמֵר (שמות לב, טז) "וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵֹה אֱל הִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱל הִים הוּא,
חָרוּת עַל-הַלֻּחֹת",
אַל תִּקְרָא "חָרוּת" אֶלָּא "חֵרוּת",
שֶׁאֵין לָךְ בֶּן חֹרִין אֶלָּא מִי שֶׁעוֹסֵק בְּתַלְמוּד תּוֹרָה.
וְכָל מִי שֶׁעוֹסֵק בַּתּוֹרָה תָּדִיר,
הֲרֵי זֶה מִתְעַלֶּה, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר כא, יט) "וּמִמַּתָּנָה נַחֲלִיאֵל, וּמִנַּחֲלִיאֵל בָּמוֹת".
 
משנה ג
הַלּוֹמֵד מֵחֲבֵרוֹ פֶּרֶק אֶחָד, אוֹ הֲלָכָה אַחַת,
אוֹ פָּסוּק אֶחָד, אוֹ דִּבּוּר אֶחָד, אֲפִלּוּ אוֹת אַחַת
צָרִיךְ לִנְהוֹג בּוֹ כָּבוֹד;
שֶׁכֵּן מָצִינוּ בְּדָוִד מֶלֶךְ יִשְֹרָאֵל,
שֶׁלֹּא לָמַד מֵאֲחִיתֹפֶל אֶלָּא שְׁנֵי דְבָרִים בִּלְבַד,
וּקְרָאוֹ רַבּוֹ, אַלּוּפוֹ וּמְיֻדָּעוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים נה, יד)
"וְאַתָּה אֱנוֹשׁ כְּעֶרְכִּי, אַלּוּפִי וּמְיֻדָּעִי".
וַהֲלא דְּבָרִים קַל וָחֹמֶר:
וּמַה דָּוִד מֶלֶךְ יִשְֹרָאֵל,
שֶׁלֹּא לָמַד מֵאֲחִיתֹפֶל אֶלָּא שְׁנֵי דְבָרִים בִּלְבַד,
קְרָאוֹ רַבּוֹ אַלּוּפוֹ וּמְיֻדָּעוֹ
הַלּוֹמֵד מֵחֲבֵרוֹ פֶּרֶק אֶחָד, אוֹ הֲלָכָה אַחַת,
אוֹ פָּסוּק אֶחָד, אוֹ דִּבּוּר אֶחָד, אֲפִלּוּ אוֹת אַחַת;
עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁצָּרִיךְ לִנְהוֹג בּוֹ כָּבוֹד!
וְאֵין כָּבוֹד אֶלָּא תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ג, לה)
"כָּבוֹד חֲכָמִים יִנְחָלוּ" ;
"וּתְמִימִים יִנְחֲלוּ-טוֹב" (משלי כח, י);
וְאֵין טוֹב אֶלָּא תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר (שם ד, ב)
"כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם, תּוֹרָתִי אַל-תַּעֲזֹבוּ".
 
משנה ד
כָּךְ הִיא דַּרְכָּהּ שֶׁל תּוֹרָה:
פַּת בַּמֶּלַח תֹּאכֵל, וּמַיִם בַּמְּשׁוּרָה תִּשְׁתֶּה, וְעַל הָאָרֶץ תִּישָׁן,
וְחַיֵּי צַעַר תִּחְיֶה וּבַתּוֹרָה אַתָּה עָמֵל;
וְאִם אַתָּה עוֹשֶֹה כֵן, "אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ" (תהלים קכח, ב)
אַשְׁרֶיךָ בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְטוֹב לָךְ לָעוֹלָם הַבָּא.
אַל תְּבַקֵּשׁ גְּדֻלָּה לְעַצְמָךְ וְאַל תַּחְמֹד כָּבוֹד.
יוֹתֵר מִלִּמּוּדָךְ עֲשֵֹה;
וְאַל תִּתְאַוֶּה לְשֻׁלְחָנָם שֶׁל מְלָכִים,
שֶׁשֻּׁלְחָנָךְ גָּדוֹל מִשֻּׁלְחָנָם, וְכִתְרָךְ גָּדוֹל מִכִּתְרָם;
וְנֶאֱמָן הוּא בַּעַל מְלַאכְתָּךְ, שֶׁיְּשַׁלֶּם לָךְ שְֹכַר פְּעֻלָּתָךְ.
 
משנה ה
גְּדוֹלָה תּוֹרָה יוֹתֵר מִן הַכְּהֻנָּה וּמִן הַמַּלְכוּת,
שֶׁהַמַּלְכוּת נִקְנֵית בִּשְׁלשִׁים מַעֲלוֹת,
וְהַכְּהֻנָּה בְּעֶשְֹרִים וְאַרְבַּע,
וְהַתּוֹרָה נִקְנֵית בְּאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה דְּבָרִים:
בְּתַלְמוּד, בִּשְׁמִיעַת הָאֹזֶן, בַּעֲרִיכַת שְֹפָתַיִם,
בְּבִינַת הַלֵּב, בְּשִֹכְלוּת הַלֵּב,
בְּאֵימָה, בְּיִרְאָה, בַּעֲנָוָה, בְּשִֹמְחָה,
בְּשִׁמּוּשׁ חֲכָמִים, בְּדִקְדּוּק חֲבֵרִים, וּבְפִלְפּוּל הַתַּלְמִידִים,
בְּיִשּׁוּב, בְּמִקְרָא, בְּמִשְׁנָה,
בְּמִעוּט שֵׁנָה, בְּמִעוּט שִֹיחָה,
בְּמִעוּט תַּעֲנוּג, בְּמִעוּט שְֹחוֹק, בְּמִעוּט דֶּרֶךְ אֶרֶץ,
בְּאֶרֶךְ אַפַּיִם, בְּלֵב טוֹב,
בֶּאֱמוּנַת חֲכָמִים, וּבְקַבָּלַת הַיִּסוּרִין.
 
משנה ו
הַמַּכִּיר אֶת מְקוֹמוֹ, וְהַשָֹּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ,
וְהָעוֹשֶֹה סְיָג לִדְבָרָיו, וְאֵינוֹ מַחֲזִיק טוֹבָה לְעַצְמוֹ,
אָהוּב, אוֹהֵב אֶת הַמָּקוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת,
אוֹהֵב אֶת הַצְּדָקוֹת, אוֹהֵב אֶת הַתּוֹכָחוֹת,
אוֹהֵב אֶת הַמֵּישָׁרִים,
מִתְרַחֵק מִן הַכָּבוֹד,
וְלא מֵגִיס לִבּוֹ בְּתַלְמוּדוֹ, וְאֵינוֹ שָֹמֵחַ בְּהוֹרָאָה,
נוֹשֵֹא בְּעֹל עִם חֲבֵרוֹ, מַכְרִיעוֹ לְכַף זְכוּת,
מַעֲמִידוֹ עַל הָאֱמֶת, מַעֲמִידוֹ עַל הַשָּׁלוֹם,
מִתְיַשֵּׁב לִבּוֹ בְּתַלְמוּדוֹ,
שׁוֹאֵל וּמֵשִׁיב, שׁוֹמֵעַ וּמוֹסִיף,
הַלּוֹמֵד עַל מְנָת לְלַמֵּד, וְהַלּוֹמֵד עַל מְנָת לַעֲשׁוֹת,
הַמַּחְכִּים אֶת רַבּוֹ, וְהַמְכַוֵּן אֶת שְׁמוּעָתוֹ,
וְהָאוֹמֵר דָּבָר בְּשֵׁם אוֹמְרוֹ.
הָא לָמַדְתָּ,
שֶׁכָּל הָאוֹמֵר דָּבָר בְּשֵׁם אוֹמְרוֹ מֵבִיא גְּאֻלָּה לָעוֹלָם,
שֶׁנֶּאֱמַר (אסתר ב, כב) "וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ בְּשֵׁם מָרְדֳּכָי".
 
משנה ז
גְּדוֹלָה תּוֹרָה,
שֶׁהִיא נוֹתֶנֶת חַיִּים לְעוֹשֶֹיהָ בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא,
שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ד, כב) "כִּי-חַיִּים הֵם לְמֹצְאֵיהֶם, וּלְכָל-בְּשָֹרוֹ מַרְפֵּא" ;
וְאוֹמֵר (שם ג, ח) "רִפְאוּת תְּהִי לְשָׁרֶךָ, וְשִׁקּוּי לְעַצְמוֹתֶיךָ" ;
וְאוֹמֵר (שם, ג יח) "עֵץ-חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ, וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר" ;
וְאוֹמֵר (שם א, ט) "כִּי לִוְיַת חֵן הֵם לְרֹאשֶׁךָ, וַעֲנָקִים לְגַרְגְּרֹתֶיךָ" ;
וְאוֹמֵר (שם ד, ט) "תִּתֵּן לְרֹאשְׁךָ לִוְיַת-חֵן, עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת תְּמַגְּנֶךָּ" ;
וְאוֹמֵר (שם ג, טז) "אֹרֶךְ יָמִים בִּימִינָהּ, בִּשְֹמֹאולָהּ עֹשֶׁר וְכָבוֹד" ;
וְאוֹמֵר (שם ג, ב) "כִּי אֹרֶךְ יָמִים וּשְׁנוֹת חַיִּים וְשָׁלוֹם, יוֹסִיפוּ לָךְ".
 
משנה ח
רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן מְנַסְיָא אוֹמֵר מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי:
הַנּוֹי, וְהַכֹּחַ, וְהָעֹשֶׁר, וְהַכָּבוֹד,
וְהַחָכְמָה, וְהַזִּקְנָה, וְהַשֵֹּׂיבָה, וְהַבָּנִים
נָאֶה לַצַּדִּיקִים וְנָאֶה לָעוֹלָם,
שֶׁנֶּאֱמַר (משלי טז, לא) "עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת שֵֹיבָה, בְּדֶרֶךְ צְדָקָה תִּמָּצֵא" ;
וְאוֹמֵר (שם יד, כד) "עֲטֶרֶת חֲכָמִים עָשְׁרָם" ;
וְאוֹמֵר (שם יז, ו) "עֲטֶרֶת זְקֵנִים בְּנֵי בָנִים, וְתִפְאֶרֶת בָּנִים אֲבוֹתָם" ;
וְאוֹמֵר (שם כ, כט) "תִּפְאֶרֶת בַּחוּרִים כֹּחָם, וַהֲדַר זְקֵנִים שֵֹיבָה" ;
וְאוֹמֵר (ישעיה כד, כג) "וְחָפְרָה הַלְּבָנָה וּבוֹשָׁה הַחַמָּה,
כִּי-מָלַךְ ה' צְבָאוֹת בְּהַר צִיּוֹן וּבִירוּשָׁלִַם,
וְנֶגֶד זְקֵנָיו כָּבוֹד".
 
רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן מְנַסְיָא אוֹמֵר:
אֵלּוּ שֶׁבַע מִדּוֹת, שֶׁמָּנוּ חֲכָמִים לַצַּדִּיקִים,
כֻּלָּם נִתְקַיְּמוּ בְּרַבִּי וּבְבָנָיו.
 
משנה ט
אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בֶּן קִסְמָא:
פַּעַם אַחַת הָיִיתִי מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ, וּפָגַע בִּי אָדָם אֶחָד,
וְנָתַן לִי שָׁלוֹם וְהֶחֱזַרְתִּי לוֹ שָׁלוֹם.
אָמַר לִי: רַבִּי, מֵאֵיזֶה מָקוֹם אַתָּה?
אָמַרְתִּי לוֹ:
מֵעִיר גְּדוֹלָה שֶׁל חֲכָמִים וְשֶׁל סוֹפְרִים אֲנִי.
אָמַר לִי: רַבִּי,
רְצוֹנָךְ שֶׁתָּדוּר עִמָּנוּ בִּמְקוֹמֵנוּ?
וַאֲנִי אֶתֶּן לָךְ אֶלֶף אֲלָפִים דִּינְרֵי זָהָב,
וַאֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת.
אָמַרְתִּי לוֹ: בְּנִי,
אִם אַתָּה נוֹתֵן לִי כָּל כֶּסֶף וְזָהָב,
וַאֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת שֶׁבָּעוֹלָם,
אֵינִי דָּר אֶלָּא בִּמְקוֹם תּוֹרָה,
לְפִי שֶׁבְּשָׁעַת פְּטִירָתוֹ שֶׁל אָדָם אֵין מְלַוִּין לוֹ לָאָדָם,
לא כֶּסֶף וְלא זָהָב וְלא אֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת,
אֶלָּא תּוֹרָה וּמַעֲשִֹים טוֹבִים בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ו, כב)
"בְּהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אֹתָךְ, בְּשָׁכְבְּךָ תִּשְׁמֹר עָלֶיךָ,
וַהֲקִיצוֹתָ הִיא תְשִֹיחֶךָ".
"בְּהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אֹתָךְ" בָּעוֹלָם הַזֶּה;
"בְּשָׁכְבְּךָ תִּשְׁמֹר עָלֶיךָ" בַּקֶּבֶר;
"וַהֲקִיצוֹתָ הִיא תְשִֹיחֶךָ" לָעוֹלָם הַבָּא.
וְכֵן כָּתוּב בְּסֵפֶר תִּלִּים עַל יְדֵי דָּוִד מֶלֶךְ יִשְֹרָאֵל:
"טוֹב-לִי תוֹרַת-פִּיךָ, מֵאַלְפֵי זָהָב וָכָסֶף" (תהלים קיט, עב);
וְאוֹמֵר (חגי ב, ח) "לִי הַכֶּסֶף וְלִי הַזָּהָב, נְאֻם ה' צְבָאוֹת".
 
משנה י
חֲמִשָּׁה קִנְיָנִים קָנָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעוֹלָמוֹ, וְאֵלּוּ הֵן:
תּוֹרָה קִנְיָן אֶחָד,
שָׁמַיִם וָאָרֶץ קִנְיָן אֶחָד,
אַבְרָהָם קִנְיָן אֶחָד,
יִשְֹרָאֵל קִנְיָן אֶחָד,
בֵּית הַמִּקְדָּשׁ קִנְיָן אֶחָד.
 
תּוֹרָה קִנְיָן אֶחָד מִנַּיִן?
דִּכְתִיב (משלי ח, כב) "ה' קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ, קֶדֶם מִפְעָלָיו מֵאָז".
 
שָׁמַיִם וָאָרֶץ קִנְיָן אֶחָד מִנַּיִן?
שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה סו, א) "כֹּה אָמַר ה' הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי,
אֵי-זֶה בַיִת אֲשֶׁר תִּבְנוּ-לִי וְאֵי-זֶה מָקוֹם מְנוּחָתִי" ;
וְאוֹמֵר (תהלים קד, כד) "מָה-רַבּוּ מַעֲשֶֹיךָ ה',
כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִֹיתָ, מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ".
 
אַבְרָהָם קִנְיָן אֶחָד מִנַּיִן?
דִּכְתִיב (בראשית יד, יט)
"וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר,
בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ".
 
יִשְֹרָאֵל קִנְיָן אֶחָד מִנַּיִן?
דִּכְתִיב (שמות טו, טז)
"עַד-יַעֲבֹר עַמְּךָ ה', עַד-יַעֲבֹר עַם-זוּ קָנִיתָ" ;
וְאוֹמֵר (תהלים טז, ג)
"לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר-בָּאָרֶץ הֵמָּה, וְאַדִּירֵי כָּל-חֶפְצִי-בָם".
 
בֵּית הַמִּקְדָּשׁ קִנְיָן אֶחָד מִנַּיִן?
שֶׁנֶּאֱמַר (שמות טו, יז)
"מִקְּדָשׁ אֲדֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ" ;
וְאוֹמֵר (תהלים עח, נד)
"וַיְבִיאֵם אֶל-גְּבוּל קָדְשׁוֹ, הַר-זֶה קָנְתָה יְמִינוֹ".
 
משנה יא
כָּל מַה שֶּׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעוֹלָמוֹ,
לא בָּרָא אֶלָּא לִכְבוֹדוֹ,
שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה מג, ז) "כֹּל הַנִּקְרָא בִשְׁמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו,
יְצַרְתִּיו אַף-עֲשִֹיתִיו" ;
וְאוֹמֵר (שמות טו, יח) "ה' יִמְלךְ לְעֹלָם וָעֶד".
 
רַבִּי חֲנַנְיָא בֶּן עֲקַשְׁיָא אוֹמֵר:
רָצָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְזַכּוֹת אֶת יִשְֹרָאֵל,
לְפִיכָךְ הִרְבָּה לָהֶם תּוֹרָה וּמִצְוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה מב, כא)
"ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ, יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר".

הערות:

הערות

null