הקדמה
פרק א [הסכנה שבחקירת העיקרים] [ביאת המשיח] [חידוש העולם] פרק ב [ההבדל בין כופר לטועה] [קדמות העולם בדברי ר' אלעזר] [הרמב"ם על החידוש] [התורה לא תחייב להאמין בנמנעות] [הגשמה] [תחיית המתים] פרק ג [הגדרת "עיקרים"] [שלושה עשר עיקרי הרמב"ם] [ביקורת הרמב"ם] [עשרים ושישה עיקרים] [שישה עיקרים] [ביקורת השיטה של ששה עיקרים] סיכום פרק ד [העיקרים הם שלושה] [הוכחה לשיטה] [יישוב שיטת הרמב"ם עם שיטת ר"י אלבו] פרק ה [הצרכים החברתיים של בעלי חיים] [האדם וחייו החברתיים] פרק ו [הסדר שבבעלי חיים] [השלמת האדם בשפע האלוהי] [המצטיינים שבכל מין מוליכים לשלמות] [בני אדם מקבלים השפע מחבריהם] [השפע באמצעות איש המוכן לכך] פרק ז [הגדרת דת] [סוגי הדתות] [מטרות הדתות השונות] פרק ח [חסרונות הדת הנימוסית] [האדם עלול תמיד לטעות] [אפלטון] [מגבלות הדעת] [אריסטו] [הדת הנימוסית ארעית] [הנימוסית אינה אינדיבידואליסטית] [סיכום: הנימוס האנושי מוגבל] פרק ט [הבחירה והתכלית - יסודות הדת הנימוסית] [מדוע הבחירה אינה ביטול העיקרים?] [התכלית אינה עיקר אמונה] פרק י [יסודות הדת האלוהית בכלל] [השכר הגופי הוא ראיה לשכר הנפשי] ואלו הן שאין להן חלק לעולם הבא: פרק יא [דת ישראל בבחינת שלושת העיקרים] [פרשת בראשית לפי שלושת העיקרים] [מציאות ה'] [האדם הוא מבחר הבריאה] [פרשה שניה - נבואה ותורה משמים] [שמות האל במתן תורה] [פרשה שלישית: שכר ועונש] [פרשת קין והבל - השגחה] [במה עוסק ספר בראשית] [עניין נעשה אדם] [סכנת הטעות בפירוש "נעשה אדם"] [האדם הוא התחברות הנפש והחומר] [ידיעת ה' - בעניינים האישיים והכלליים] [אמונת הייחוד] פרק יב [האמונה בחידוש העולם] [האמונה בחומר קדמון אינה סותרת מציאות ניסים] פרק יג [האמונה בעיקרים תושלם באמונה בפרטים] פרק יד [השורשים המסתעפים מן העיקרים - אין הם מצוות] [עבודה זרה אינה כפירה בעיקר] [קבלת אבות אינה שורש או עיקר] [האחדות] [אנוכי ה' אלוהיך] פרק טו [מציאות ה'] [שורשים לעיקר תורה מן השמים] [השגחה - שורש לעיקר שכר ועונש] [סיכום: העיקרים והשורשים - אחד עשר] [אמונות שאינן שורשים] פרק טז [הפילוסופים טוענים שאין לאדם ידיעה] [סתירת טענתם] [דיון על מושכלות ראשונות בספר איוב] [ברכת אתה חונן] פרק יז [מהן ההנחות בבסיס היהדות?] [מקורות הדעת] [מקורות הדעת הן מקור למופת] [התורה מבוססת על ניסיון החושים] פרק יח [ההבחנה בין דת אלוהית אמיתית ומזויפת] [ראיה מצד הדת] [ראיה מצד השליח - הנביא] [מופת עצמי ומופת מקרי לנבואה] [המופתים שעשה משה לא אימתו את נבואתו] [מתן תורה] [ההבדל שבין נביא לשליח] [המופתים כהוכחה לנבואה] [משה - מדוע האמינו בו?] פרק יט [אמונה - הגדרה ותחומים] [האמונה בגלל הקבלה] [חשיבות הקבלה] פרק כ [הפרסום שהיה בשעת מתן תורה] [נגד הנוצרים והמוסלמים] פרק כא [האמונה בה' מביאה לנבואה, הפילוסופים לא הגיעו לנבואה] [הנבואה ראיה לדבקות הנפש ברוחניות לאחר המוות] [הטבע נכנע למאמין] פרק כב [אמונת אמת ואמונת שקר] [הנמנעות] [האמונה חלה על הנמנעות מהסוג השני] פרק כג [האמונות שראוי להאמינן] [א. חידוש העולם] [ב. דרגת משה בנבואה] [ג. נצחיות התורה] [ד. שמירת מצווה אחת מביאה שלמות] [עולם הבא - שלמות האנושית] [ה. תחיית המתים] [ו. משיח] [מה לא נכלל באמונות הרצויות?] [הכופר בשש אלו אינו כופר בתורה אבל הוא "מין"] פרק כד [על החקירה באמיתות הדתות] [התוצאות של רשות לחקור] [התוצאות של חוסר רשות לחקור] [כל הדתות מסכימות שהיהדות אלוהית] [נצרות] [בחינת מניח דת האיסלאם] פרק כה [האם יתכנו דתות רבות?] [בחינה מצד המקבל] [תורת נח בצד תורת ישראל] [בחינה מצד השליח] פרק כו [סיכום - מהות שלושת העיקרים] [שורשים בנצרות ובאיסלם] [סיכום העיקרים והשורשים] |
[הקדמה]
הערה: [כיצד לקרוא ספר?] פרק א [כיצד מציאות ה', שהיא דבר נעלם, היא עיקר?] [מציאות ה' - היותו עילה לנמצאות] [אריסטו: החכמה בב"ח נחותים גדולה מצד הכוח האלוקי שבהם] [דוד משבח ה' מצד יצירותיו] [בעלי חיים הנוצרים מהעיפוש] [חז"ל בפרקי שירה] פרק ב [סוגי פעולות: מוכרחת=טבעית; מרצון=בחירית] [פועל ה' - לא בבחירה ולא ברצון!] [רצון קדום הוא פיקציה] פרק ג [דעת הפילוסופים על רצון ה'] [הפעולה נזקפת לעושה בבחירה ולא לכלי המבצע] [רצון ה' שונה מרצוננו] [רצון ה' פירושו שלילת ההכרח] [ישעיהו על בעיה זו] פרק ד [התורה התחילה בבראשית כדי להראות את מציאות הפועל] [מופת למציאות ה' - יציאת דברים מכוח לפועל] פרק ה [מופתים למציאות ה' מתוך מורה נבוכים חלק ב] [א. תנועה נצחית] [ב. דבר מורכב] [דחיית הראיה] [מופת ג - מצד הווית הנמצאות] פרק ו [הגדרת האמונה במציאות ה'] [השורשים המסתעפים ממציאות ה'] [אחדות] [אינו גוף] [אינו נתלה בזמן] [מסולק מהחסרונות] פרק ז [ענפים המסתעפים מהשורשים] [שורש האחדות - מסלק תארים] [אינו בעל תכונות אנושיות] [כוחו ללא תכלית] [מסולק מן החסרונות] פרק ח [תארים רבים אינם מחייבים ריבוי בפועל] [רמב"ם בשמונה פרקים על ריבוי הפעולות] [ריבוי תארים ופעולות אינו ריבוי בה'] פרק ט [מה כולל התואר של דבר?] [תארי ה' בלתי אפשריים] [מה פירוש ה' אחד?] פרק י [ביאור הכינוי "אחד"] פרק יא [דרך התרבות הנמצאים מה' האחד] [כיצד נובע הריבוי מן האחד?] [השכל הפועל = הספירה העשירית = שבת] [השבת - בת זוג של ישראל] פרק יב [מהם המלאכים?] [דעת פילוסופים] [דעת חלק מבעלי התורה] [דעת התורה] פרק יג [איך יתכנו פעולות שונות מאל אחד?] [דעת אבן סינא] [דעת אבוחמד] [דחייה] [דחיית שיטת השניות] [יתכן שדבר יהיה טוב ורע] [יש רע שהוא טוב נסתר] [ה' האחד בורא את הריבוי] [סיכום] פרק יד [דברי הנביאים על תכונות ה'] [דיבור בלשון בני אדם] [גאווה אצל ה'] פרק טו [השמחה אצל ה'] [ביאור שהשמחה במעונו] [שמחת האדם מול שמחת ה'] [השגת ה'] פרק טז [שחוק ולעג אצל ה'] פרק יז [מקום ביחס לה'] [צד ביחס אל ה'] [דעת אריסטו: צד מתייחס למקום] [תשובה] פרק יח [הזמן ביחס לה'] [קדמון] [נצחי] [מדידת הזמן ומהות הזמן] [הזמן עד ליום הרביעי] [קדמות] פרק יט [תארי ה' - גם הם מעל הזמן] [השכל הנבדל כפוף לזמן] פרק כ [שימושי המילה "כל"] [כל הפרטים של כלל] [רוב הדבר] [חלק מהכלל] [כל = מכל] פרק כא [ה' מסולק מן החסרונות] [ריבוי תארים] פרק כב [תארי ה' מצד פעולותיו ולא מצד עצמו] [תארים מצד עצמו - אסורים] פרק כג [תארי ה' על דרך השלילה] [שני סוגי תארים: מצד עצמו ומצד פעולותיו] פרק כד [תארים שאינם מעשיו ואינם תארים שוללים] [החומר מונע מהשיג מוחשות ומושכלות] [רוצה] פרק כה [תארי ה' הם "בלתי בעלי תכלית"] [בלתי בעל תכלית בזמן] [בלתי בעל תכלית בחשיבות] [בלתי בעל תכלית במספר] [ביאור תהלים קל"ט כהסבר ידיעת ה'] פרק כו [התואר "ברוך" ביחס לה'] ["ברכה" - הוספת טוב ושפע] [ברכה - הצלחת הבנים] [לשון ברוך כטופס ברכות] [ביאור תהלים קמ"ה כסיכום השבח לה'] פרק כז [אמת - הגדרתה והסברתה כתואר ה'] [משה ליד הסנה] [הביטוי "הוא"] פרק כח [שם הוי"ה ושמות ה'] [השאלה בשם הוי"ה] [שם הוי"ה על המלאכים] [דיבור מלאכים כאילו הם ה'] [השתחוואה למלאך ותפילה אליו] [שמות מלאכים בתפילה] [השמות בתפילות ביאורם] [לימוד קבלה רק מפי רב] פרק כט ["אור"] [השוואת האור להכרת ה'] [משל: יחס העטלף והנשר אל האור] [אור השכל] [הקשת - הגוונים] [מגבלות החושים בראיית הרוחני] פרק ל [דרגות בהשגת האור השכלי] [במה יש הבדלי דרגות בהבנת ה'] [הבנת ה' בדרך שלילת התארים] פרק לא [חלקי העולם: תחתון, גלגלים, מלאכים] [קשר בין עולם הגלגלים לעולם התחתון] [המניעים את הגלגלים - שכלים נבדלים] [הכוח הקושר את חלקי המציאות] [חלוקת המציאות לשלושה בהתגלות לאליהו בהר חורב] [המלאכים - אש] [שלושת העולמות מונהגות ע"י ה'] |
הקדמה
פרק א [האדם נזר הבריאה] [מי עדיף - אדם או בעלי חיים?] [הצורות מתפתחות מהחסר אל השלם] [לאדם כלים כלליים] [האדם יכול ללמוד בשכלו את המידות הפרטיות מבע"ח] [פרקי שירה] פרק ב [תכלית האדם נובעת משלמותו] [תכלית השכל - עיון ולא מעשה] [יתרון חוש השמע על חוש הראייה] [שלמות המציאות ושלמות התכלית] פרק ג [הפילוסופים: תכלית האדם - השגת המושכלות] [דחיית שיטת הפילוסופים] [המדעים המדויקים לא יביאו שלמות] [תהלים י"ח: מהי הדרך מחקר להשגת ה'?] [השלמות - בדברים האלוהיים שאין בם טעות] [הוכחה שאין המושכלות עיקר] [דוד המלך שנא פילוסופיה ואהב תורה] פרק ד [הבדלים בין בני אדם בקניין השלמות] [קניין השלמות לשכלים הנבדלים ולגלגלים] [השלמת בע"ח] [שלמות האדם] פרק ה [השלמות מושגת במעשים וכוונה] [שלמות הגלגלים - תנועתם לעשות רצות ה'] [ברכת הלבנה] [השלמות תושג בעשייה מעשה בכוונה] [שלמה המלך על השגת השלמות] [ירמיהו על השגת השלמות] [ראוי שיתכוון האדם לעשות רצון ה' בלבד] [תכלית האדם - קיום הנפש בעולם הבא] פרק ו [הפעולות האנושיות המביאות לשלמות] [הגבלת הפעולות מביאות השלמות] [דרך להבחין במעשה טוב - היותו משמח] פרק ז [קושי בקביעת הטוב לפי השמחה בעשייתו] [אי אפשר לדעת את הרצוי לה' בדרך המחקר] [הנבואה - הדרכה להשגת השלמות] [יש פעולות שאדם מכירם מטבעו] [קורבן קין] [גם הדברים השכליים צריכים השלמה בנבואה] פרק ח [השפע האלוהי אינו טבעי] [מעשי קסמים] [שדים] [התחברות למתים, אוב] [מנהגי אלילות בנצרות] [עבודה זרה וטומאת המקדש] [הרצון לדעת עתידות יתממש על ידי נביא] [מטרת הנבואה - הדרכת האדם ולא אמירת עתידות] [הנבואה אינה עניין טבעי] [הסיבות לטעויות החוזים בכוכבים] [אמיתת הנביא] [סיכום: רק הנבואה מדריכה את המעשים האלוהיים] [דרגות בנבואה] [מדרגת משה בנבואה] פרק ט [מדוע גוונים שונים בנבואה?] [ויכוח כותי עם רבי מאיר על השינויים בנבואות] [איך מתאר מראה הנבואה את המציאות?] [חלום כהדגמה לנבואה] פרק י [מציאות נבואה וחילוף מדרגותיה] [סדר התפתחותו של האדם] [חמש דרגות התפתחות ראשונות השגת המוחשות] [שלוש דרגות נוספות על המוחשות] [מדרגה עליונה: רוח הקודש] ["מתנבאים" חושבים שהם נביאים ולעתים יצדקו] [דרגה 1 בנבואה: התגברות הכוח הדברי: חלומות אמת] [נבואה על ידי כוח דברי ודמיוני גורמת לנבואה מתוך פחד וחרדה] [דרגה 2. "מחזה"] [דרגה 3. ראיית צורות נכונות] [דרגה 4. מדרגת משה] [תכונות הקודמות לנבואה] [נביאים צדיקים וחסידים] [ההבדל בין הנסים שעשה משה לנסי נביאים אחרים] פרק יא [תתכן נבואה בלא הכנה] [נבואת אלישע] [נבואת יהושע] [נבואת שבעים הזקנים] [נבואה למי שאינו מוכן לה, באמצעות נביא או בלעדיו] [השפע בא באמצעות רק הארון] פרק יב [תכלית הנבואה - הכוונת העם] [הנבואה שורש מסתעף מתורה משמים] [השגחה שורש מסתעף משכר ועונש] פרק יג [האם יכולה דת אלוהית להשתנות?] [בחינה מצד הנותן] [בחינה מצד המקבל] [בחינה מצד הדת] [אולי התורה ניתנה לפי מצב התחלתי של העם?] פרק יד [יתכנו בתורה שינויים מהיתר לאיסור ולהפך] [דעת הרמב"ם: התורה לא תשתנה לעולם] [דחיית פירוש הרמב"ם] [איך בית-דין עוקרים דבר מהתורה לשיטת רמב"ם?] [יתכן שינוי בתורה מצד הבורא] פרק טו [מדוע ישתנו מצוות מאדם לנח ולישראל?] [מה חטאו קין והבל?] [הנזק באכילת בשר] [דעת קין] [דעת הבל] [טעותו של קין] [דעתו של שת] [דעות קין הבל ושת - שלוש דעות בבני אדם] [מדוע הותרו קורבנות לנח] [איסור הריגה] [הגבלת התורה לאכילת חלק מן החיות] [מסקנה: ייתכן שדבר אסור יהפוך למותר ולהפך] פרק טז [האם הלשונות חוקת עולם ודומיהם מביעים נצח? ] [מניין החודשים מתשרי במקום ניסן] [שינוי הכתב העברי לאשורי] [מניין חדש של החודשים] [יש אפשרויות להתיר איסורים] פרק יז [דרגות בנבואה ובנביאים] [בין משה לישעיהו] [טעותו של ישעיהו] פרק יח [ההבדל שבין דבר ה' לדבר נביא] ["אנכי" ו"לא יהיה"] [שאלות על רמב"ם] [הטעויות של עובדי עבודה זרה] [שתי הדברות לתקן את טעויות הדור] ["אנכי" - הוכחה לנבואה והשגחה] ["לא יהיה" - שלילת עבודת מלאכים או כוכבים] [מדוע חזר להזהיר על עבודה זרה אחרי עשרת הדברות?] [הדברות הבאות - להורות השגחה פרטית ותורה משמים] [ההבדל בין שתי הדברות הראשונות ליתר הדברות] [נביא אינו יכול לבטל את "אנכי" ו"לא יהיה"] פרק יט [שלוש המצוות הבסיסיות אינן יכולות להשתנות] [האם שאר המצוות יכולות להשתנות?] [שינויי משה ממצוות בני נוח] [יש לעזוב עניין רק כשמתברר שרצון ה' לבטלו] [דרך הבירור] [הסיבה שהאמינו במשה] [לא יתכן שנביא אחר יסתור את דברי משה] [מה צריך נביא לעשות כדי שייאמן?] [מדוע שמעו לירמיהו לשנות את החודשים והכתב?] [נביא שיבוא לבטל מצווה - לא ייאמן] [התנאים בם נאמין לנביא נגיד משה] [אין הכרח לחשוב שתשתנה תורה] [תשובה לנוצרים הטוענים שיש תורה חדשה] פרק כ [האם ייתכן שיקום נביא כמשה?] [בלעם] [משה ביקש שהנבואה תחול רק ברצון ה' ובאופן נסי] [הראני נא את כבודך] [מדוע נבואת משה אינה שורש?] [האם יתכן שתשתנה התורה?] [מדוע מנה רמב"ם שלא תשתנה התורה עיקר?] פרק כא [מצוות התורה - כפשוטן] [נגד הניסיון הנוצרי לפרש המצוות כזמניות] [פרשות שהובנו כרמזים] פרק כב [התורה שבידינו היא שנתנה בסיני] [ספר התורה שמצא יאשיהו] [תקופת עזרא] [הבדלי נוסח בתרגומי התורה] [תיקון סופרים] פרק כג [תורה שבעל-פה נחוצה להבנת התורה] [י"ג מידות] [אחרי רבים להטות] [מחלוקת ר' יהושע ור' אליעזר בתנור של עכנאי] [הסכמת ההמון אינה מחייבת] פרק כד [חלקי התורה] [1. דעות] [2. חוקים] [3. משפטים - מוסר] [בדת נימוסית - משפטים] [טיפול הדת הנימוסית במשפטים - פגום] [דוגמה: עונשו של גנב] [תהלים קמ"ז מתאר את היות ה' חכם, רוצה ויכול] פרק כה [טענות הנוצרים נגד שלמות התורה] [תשובה לנוצרים] [הצעה: באלו דברים תתכן אמונה?] [שלמות התורה מצד החומר] [שלמות התורה מצד הפועל] [שלמות התורה מצד התכלית] [הצלחת אמונה אינה ראייה לצדקתה] [שלמות התורה מצד הצורה] [שלמות התורה בחלק המצוות שבין אדם למקום] [קרבנות] [קרבן הלחם והיין] [האמונה בקרבן הלחם והיין נוגדת את המושכלות] [טענת הנוצרים שישו היה משיח בן דוד] [ראיות הנוצרים מהתנ"ך] [שלמות התורה במצוות שבין אדם לחברו] [גלות רוצח בשוגג] [שיטות המשפט של הנוצרים] [חוסר הידע של השליחים בתורת משה] [העברת השבת ליום ראשון] [שלמות התורה בחלק המידות] [תהלים י"ט בשבח התורה ושלמותה] פרק כו [עשרת הדברות] [הלוח הראשון] [אנכי] [לא יהיה] [לא תשא] [זכור את יום השבת] [כיבוד אב] [הלוח השני] [לא תרצח] [לא תגנוב] [לא תנאף] [לא תענה] [לא תחמוד] פרק כז [עיקר המצוות כוונת הלב] [מטרת המצוות - קניין השלמות] [הימנעות מעשות רע - גם היא מוליכה לשלמות] [איך קונים שלמות במצוות לא תעשה?] פרק כח [בכל חלקי התורה מצוות עשה ולא תעשה] [דעות] [חוקים] [משפטים] [איך מביא העיסוק במשפטים שלמות?] [הבחינות במצווה: המעשה והכוונה] [כוונה בלבד - אינה כלום] [שילוב מעשה וכוונה] [למשפטים בתורה תכלית נוספת מתיקון החברה] [התועלת במצוות - הכניעה לה'] פרק כט [האם התורה תיתן שלמות גם בחלקיה?] [ריבוי המצוות נותן סיכוי לכל אחד] [ריבוי המצוות כדי לתת אפשרות לקיים חלק מהם] [השגחה פרטית למקיימי מצוות רבות] [השכר בעולם הבא לפי רוב המצוות והכוונה] פרק ל [קיום המצוות גורם להשגת מדרגות שונות] [1. לכל מצווה דרגה המושגת על ידה] [2. הבדלים בכוונה] [3. ריבוי פעולות בעשיית המצווה] [4. ההבדל במספר המצוות שעושה האדם] [ההבדלים בין בני אדם גורמים לדרגות שכר שונות] [תרי"ג מצוות מסיני] [דוד העמידן על י"א - תהלים ט"ו] [ישעיה העמידן על שש] [מיכה העמידן על ג'] [חבקוק העמידן על אחת] פרק לא [תכלית קיום המצוות - יראת ה'] [העשייה בעולם הזה - יפה לשעתה] [הנצח - בעשייה האלוהית] [יראת ה' - כוללת כל המצוות] [שמירת מצוות שוות ערך ליראת ה'] פרק לב [מהי יראת ה'?] [יראת העונש] [יראת הרוממות] [יש צורך בשני סוגי יראה] [איוב על שני סוגי היראה] פרק לג [השמחה - מציאת השלמות] [העונש הגדול לעובד מתוך עצבות] [איך אפשר לשלב שמחה ויראה?] [היראה הטובה - עדות לבריאות הנפש] [השמחה - שלמות וקיום דבר] [המשפטים מתקבלים בשמחה] [החוקים - צריך כניעת השכל שיתקבלו בשמחה] [השמחה בעדות] פרק לד [איך אפשר לשלב יראה ושמחה?] [עובד מאהבה] [יראת ה' אינה סיבה למורך לב] פרק לה [אהבת ה'] [שלוש סיבות לאהבה] [סיבות לאהבת ה'] [אהבה שלמה ואהבה מחולקת] [האהבות לה' לפי גיל האדם] [שכל, נפש ורוח באהבת ה'] [ואהבת את ה' אלוהיך] פרק לו [אהבת ה' - עינוג הנפש] [סוגי אהבה] [אהבת ה' אצל אברהם] [עקדת יצחק] [דבר שאינו בבחירה - אין לו ערך] פרק לז [האם תתכן אהבת ה' אותנו] [סוגי אהבה: 1. אהבה בין שווים] [2. אהבה טבעית] [3. אהבה יחסית] [אהבת המלך לעמו] [אהבת אב לבנו] [אהבת איש לאשה] [טיבה של אהבת ה' אותנו] [אהבת ה' אותנו אינה אהבת הדומים] [אהבת ה' אותנו - אהבה יחסית] [אהבת ה' את ישראל - "חשק"; "סגולה"] [טיבה של אהבת ה' את ישראל] |
הקדמה
[סדר הדיון] פרק א [ה' יודע כל המעשים] [האם ידיעת ה' מונעת הבחירה?] [הבחירה של האדם קובעת מעשיו] [א. כוזרי ורס"ג: ידיעת ה' אינה סיבה למעשים] [ב. ה' יודע את הסיבתיות של הדבר האפשרי] פרק ב [יתכנו גישות נוגדות המביאות למסקנות זהות] [התורני מחבר את שיטת הפילוסוף ובעל חכמת המשפטים] פרק ג [החוש מעידים כי יש בחירה] [מגבלות השכל] [דוגמה: אין להבין את התנועה היומית] [הרמב"ם על בחירה וידיעה] [מגבלות השכל האנושי] [ידיעת ה' בלתי בעלת תכלית, ולכן אינה כידיעתנו] [המונח "ידיעה" - שיתוף שם בינינו לבין ה'] [הכל צפוי והרשות נתונה] פרק ד [דעות בהשפעת הכוכבים על האדם] [א' - הכוכבים מכוונים את האקלים ודומיו] [ב' - הכוכבים קובעים את גורל האדם] [הכוכבים מכוונים גם במה שאין בם] [דחיית דעה ב] [לדעת הפילוסופים הנחות שגויות] [בקורת ההנחות של הפילוסופים] [אמונות טפלות] [גזרת הכלל תופסת את הפרט] [הוראות הכוכבים ניתנות לביטול] פרק ה [שלוש אפשרויות בבחירה] [ביקורת הדעה שהכל הכרח] [ביקורת הדעה שהכל בחירה] [ביקורת הדעה שהכל שילוב בין הכרח ובחירה] [מסקנה: יש פעולות בחירה ופעולות הכרח] [פעולות בחירה] [פעולות הכרח נגזרות מהמערכת את מהשגחה] [זכות או חטא קודמים מונעים את הבחירה] [פעולות מעורבות מגזירה ובחירה] [הבלבול אצל הבריות] [ספר איוב על בעיית הגזרה וההשתדלות] [הרע והטוב הם בדרך שכר ועונש] פרק ו [בחירה והשתדלות] [השתדלות בדברים אפשריים או מעורבים] [השתדלות בפעולות ההכרח] [ההשתדלות נחוצה גם שהגזרה העליונה מחיבת!] [החריצות נחוצה בכל תחום] פרק ז [השגחה פרטית] [בגנות הפילוסופים השוללים ההשגחה] [מה טיבה של ההשגחה הפרטית?] [צדיק ורע לו - סיבה לפקפוק בהשגחה] [טענת איוב: תם ישר הוא מכלה] [טענת רשע וטוב לו חריפה יותר] [ניתוח ספר איוב בשאלת ההשגחה] [חטאם של חברי איוב] [תשובת אליהוא] פרק ח [א. ראיות להשגחה בספר איוב מעניינים כוללים] [1. הִגָּלוּת היבשה ראיה לרצון הבורא] בראיות הלקוחות מהעניינים הכוללים. [בריאת העולם בדברי ירמיהו] [בריאת העולם בתהלים ל"ג] [2. המטר] [דבר ה' לאיוב: המטר אינו טבעי] [דברי הנביאים על היות המטר סימן להשגחה] פרק ט [ב. ראיות להשגחה בספר איוב מענייני האדם] [1. ההשגחה: השתדלות שאינה מועילה] [2. מידה כנגד מידה - ראיה שיש שופט צדק] [3. התגלות בחלום] פרק י [ג. ראיות להשגחה בספר איוב: מצד השכל] [1. מצד המקבל: השכל המייחד את האדם - ראיה להשגחה] [איוב על השגחה פרטית הנובעת מהכוח השכלי שבאדם] [תהלים ח' על השגחה פרטית הנובעת מהכוח השכלי שבאדם] [2. ראיה להשגחה מצד הנותן] [2.1 ה' בגדולתו לא יניח עוול בעולם] [2.2 מענה אליהוא הרביעי: האדם הוא יציר ה' - ולא ייעזב] [המטר והרעם מוכיחים חכמה ויכולת] פרק יא [השגחה על בעלי החיים] [דרכים בהשגחה על בני-אדם] [1. נבואה וחלום] [2. שליח] [3. הארה אלוהית] [4. מחלות - דברי אליהוא באיוב ל"ג] [5. מאסר] פרק יב בהסרת תלונות רשע וטוב לו [1. מצד הטוב לאומה או מזל] [2. גמול על מעשה טוב] [3. בגלל השגחה על אחרים או להיפרע מהם] [4. חיזוק לב הרשע] [4.1 חיזוק לב שלא ישובו, או ארכה שישובו] [4.2 ניסיון לצדיקים] [5. יתכן ואין הטוב טוב] פרק יג בהסרת תלונת צדיק ורע לו [בני אדם טוענים שרע להם משלוש סיבות] [1. בגלל אשמתו] [2. החוטא שכח את החטא] [3. אדם רוצה דברים שאינו זקוק להם] [תשובת רמב"ם: הצדיק אינו צדיק, הרע אינו רע] [ארבעה הסברים לצדיק ורע לו] [1. בגלל טבע ההוויה] [1.2 בגלל שלא בקשו רחמים על האומה] [1.3 כפרה על כלל האומה] [2. כפרה על קל שחטא] [שלא יחטא] [3. הצדיק סובל בגלל הרשע] [בגלל חטא אבותיו] [חטא אבות על בנים] [4. ייסורים של אהבה] [4.1 מירוק עוונות קלים ביותר] [4.2 ניסיון] [ייסורים] [4.3 ייסורין של אהבה] [ניסיון - להרגיל את הצדיק לממש את מחשבותיו] [ניסיון מתן תורה] [ניסיון נביא השקר] [ניסיון העקדה] [ייסורים של אהבה בדברי הגאונים] פרק יד [צדיק ורע לו בדברי הנביאים (א)] [למה הנביאים והחכמים מתרעמים על בעיית הצדק?] [תהלים ע"ג: תשובת לשאלת הצדק האלוהי] פרק טו [צדיק ורע לו בדברי הנביאים (ב)] [מדוע שואלים הנביאים את השאלה שאסף ענה עליה?] [ראיית אי צדק מצערת גם אם יודעים תשובה] [שאלת הנביאים: מדוע הרשע מביא רעה לצדיק?] פרק טז תפילה [א] [התפילה - עדות לאמונה בהשגחה] [התפילה כגורם להשפעת חסד] [השפע מתקבל מן הכוכבים לפי מידת ההכנה של האדם] [טעות עבודה זרה] [לכוכבים אין יכולת ואין רצון] [תפילת השבים] פרק יז תפילה [ב] [תנאי המשפיע "חסד גמור"] [1. בלתי משתנה] [2. עצמאי] [3. בידו לעשות דבר והיפוכו] [4. אין מעכב בידו] [תפילה לה'] [הכנות לתפילה] פרק יח תפילה [ג] [הסיבות לפקפוק בתפילה] [איוב מפקפק בתועלת התפילה] [גזרות ה' תלויות במעשה האדם] [איך מועלה התשובה?] [תשובת צופר לאיוב] [השתנות רצון ה' ע"י תפילה דומה לשאלת ידיעה ובחירה] [תשובת אליפז לאיוב] פרק יט תפילה [ד] [ברכות מהן?] [תשובה: הברכות מורכבות מנבואה ומתפילה] [ברכת כוהנים] [הברכות תפילה והכנה למקבל] [עניין אליהו ואלישע] [סמיכת היד] [ברכת כוהנים] [המברך אינו יכול להפסיק את הברכה] פרק כ תפילה [ה] [ערך התפילה ביחס לשאר המצוות] [התפילה מועילה לכל נושא] [ועבדתם את ה' אלוהיכם - זו תפילה] פרק כא תפילה [ו] [תפילות שאינן נענות - תפילת משה] [ביאור דברים ד' - תפילת משה] [שלושת סוגי המות הבאים על אדם] [תפילת יחיד ותפילת ציבור] פרק כב [מדוע גזר דינו של משה היה בשבועה?] [חטא מי מריבה] [פירוש הרמב"ם] [פירוש הרמב"ן] [פירוש ר"י אלבו] [נביאים וצדיקים משנים סדרי בראשית] [חטאם של משה ואהרן] [החטא: מיעוט אמונה וחילול ה'] פרק כג תפילה [ז] [מילים חיוביות ושליליות וייחוסם לה' בתפילה] [בכיו של הקב"ה] [אין לאדם לקבוע מעצמו לשונות תפילה] [שלשה דברים הנדרשים כדי שהתפילה תתקבל] [תפילת רחוקים זקוקה לחיזוק במעשה] [דרגת הגדולים בתפילה] פרק כד תפילה [ח] [סיבות שהתפילה לא תתקבל] [התפילה המובחרת] [התפילה הראויה היא בכללים ולא בפרטים] פרק כה תשובה [א] [התשובה - דרך להשגת שכר כללי לנפש] [ניתוח פרשת התשובה בדברים ל'] [ההגיון אינו נותן מקום לתשובה] [קל לשוב בתשובה, והיא מביאה חיים וטוב] [תשובה מיראה ומאהבה] [חיזוק לב הרשעים] [חיזוק לב סיחון] [תשובה מיראה בגלל אמונה בהשגחה היא תשובה] [תשובה מאהבה] [סיכום: תשובה מיראה ומאהבה] פרק כו תשובה [ב] [דרכי התשובה] [1. מחשבה] [2. דיבור] [3. מעשה] [מונעי התשובה] [1. העלמת החטא] [2. התנצלות] [3. אהבת הממון] [תשובת שאול בעניין עמלק] [שנות מלכותו של שאול מחושבים עד המלכת דוד] [עונש שאול בעניין עמלק] [הסבר נוסף לעניין העונש] [תכונות נדרשות ממלך] [תכונות שאול ודוד בהתאם לנדרש ממלך] [תשובת דוד על בת-שבע] [שלושת תחומי התשובה ] [התשובה - עשיית מעשים הפוכים לעבירות] פרק כז תשובה [ג] [איך תבטל חרטת דברים מעשה פסול?] [האדם אחראי לפעולותיו הרצוניות שנעשו בבחירה] [סוגים של "אונס"] [הגדרה של פעולות רצוניות] [אם אינו מעונין בתוצאות - המעשה אונס או טעות] [מהו בעל תשובה?] פרק כח תשובה [ד] [התשובה הכרחית לתכלית האדם - השארות הנפש] [דרכי פיתוי היצר] [לכל אדם הרהורי עבירה] [התשובה - חסד ה' לכפר על הרהורי כפירה] פרק כט [שכר ועונש (א)] [מציאות השכר והעונש] [דעות שונות במהות השכר] [1. אין לאדם נפש מיוחדת - ואין שכר ועונש] [2. השכר והעונש גופניים, ובעולם הזה] [צדוק ובייתוס: השכר במקרא הוא גשמי] [דחיות] [3. השכר נפשי בלבד, ובעולם הבא] [דעת הפילוסוף: אין השגחה, אבל יש שלמות לנפש אחר המוות] [דחיית דעת הפילוסוף] [מהי הנפש?] [טוב לו שלא נברא משנברא] [גלגול נשמות] [4. השכר גם גשמי וגם רוחני] פרק ל [שכר ועונש (ב)] [שתי דעות בעניין השכר שאחר המות] [דעה א' - רמב"ם: עיקר השכר לנפש בעולם הבא] [תחיית המתים] [הוכחות לשיטת הרמב"ם] [פעולות גוף מעידות על הגורם לפעולות] [הכוח המניע את נפש האדם] [פעולת הנביא או החסיד בחומר העולם] [נפש האדם אינה נפסדת, נפש החיות נפסדת] [דעה ב': רמב"ן ורמ"ה: השכר לגוף ולנפש אחר התחייה] [האדם כולל הכל, והוא זקוק לגוף להשלמתו] [תחיית המתים בגוף חדש] [דחיית שיטת ר' אהרן] [דחיית הרמב"ם] [אמונת הנוצרים] פרק לא [שכר ועונש (ג)] [דחיית דברי הרמב"ן] [המשנה בפרק חלק היא יסוד דברי רמב"ן] [פירוש אחר למשנה כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא] [גן-עדן - מיד לאחר המוות] [העולם הבא - כל מה שאחר המוות, וגם כינוי למדרגה העליונה] [ארבעה זמנים לקבלת השכר] [ארבעה מיני שכר בברכת יוצר] פרק לב [שכר ועונש (ד)] [צער במוות למרות המעבר למציאות נכבדה ביותר] [הנפש רגילה להשתמש בחושים כדי להגיע באמצעותן להפשטה] [המשכיל יכסוף למוות] [דעת צדיקים על המוות] פרק לג [שכר ועונש (ה)] [שכר ועונש בשיטת רמב"ן ורמב"ם] [1. הרמב"ן] [2. הרמב"ם] [השכר: התאמת ההשגות השכליות לאמת המוחלטת] [משל] [מדרגת המאמינים על פי השמועה והקבלה] [השכר בעולם הבא לא ניתן להשגה] [העונש - קונפליקט בין תאוות ורוחניות] [גיהנום - מקום מוגבל לנפש להענישה] פרק לד [שכר ועונש (ו)] [דרגות בעונש] [לאחר שנים עשר חודש עולים דרגה] [הנפשות משתוקקות לקיים מצוות] פרק לה [שכר ועונש (ז)] [תחיית המתים] [תחייה ולא יצירה חדשה] [תחיית המתים] [ברכת מחייה מתים] [דרך תחיית המתים] [גורל הקמים לתחיית המתים] [מי יקום בתחיית המתים] [פירוש הפסוק "ורבים מישני עפר יקיצו"] [זמן תחיית המתים] [הגוף יקום או הנפש] פרק לו [שכר ועונש (ח)] [השכר והעונש נצחיים או זמנים?] [טענה כי ראוי שהשכר יהיה זמני] [טענה כי ראוי שהשכר יהיה נצחי] [דחיית טענה כי ראוי שהשכר יהיה נצחי] [ראוי שהעונש יהיה נצחי] [במה יזכה האדם לשכר נצחי?] פרק לז [שכר ועונש (ט)] [עונש הממרה נמדד לפי גודל המצווה] [תורת הגמול בתהלים צ'] [תהלים צ"א - תשובה לשאלות בתהלים צ'] פרק לח [שכר ועונש (י)] [אם העונש נצחי - כל אדם יקבל רק עונשים] [תשובה] [הפיכת העונש מזמני לנצחי - רק לאוהביו] [תורת השכר והעונש במיכה ז] [תורת השכר והעונש בתהלים ק"ג] פרק לט [הייעודים הרוחניים (א)] [מדוע לא נזכר בתורה ייעוד רוחני?] [קשה להבין גמול רוחני] [2. השארות הנפש הנה דבר טבעי] פרק מ [הייעודים הרוחניים (ב)] [הייעודים בתורה לכלל האומה ולא יתכנו להיות נפשיים] [השכר הפרטי אינו מפורש בתורה] [ראיות שהשכר האישי לא נזכר בתורה] [א. מפרשת אחרי מות] [ב. מפרשת ראה] [ג. מפרשת האזינו] [ד. מתהלים כ"ה] [ה. ממשלי י"א] [ז. מישעיהו נ"ז] [ח. מזכריה ג'] פרק מא [היעודים הרוחניים (ג)] [הכוח המייחד את האדם - יכולת השגת המושכלות] [הכל מסכימים בקיום עונש לנפש] [הכרת - עונש לנפש, והוכחה להשארות הנפש] [עקדת יצחק - הוכחה לאמונה בנצחיות הנפש] [שאלה: מדוע התורה הזכירה את הישארות הנפש רק ברמיזה?] [תשובה: בתורת אברהם יעודים נגד הטבע] [תורת משה כתורת אברהם - מציגה שחרור מהטבע] [המצוות - גורמות לתוצאות לא מובנות] [הטבע משועבד לתורה] [המתקת המים במרה - ראיה לשלטון התורה על הטבע] [פירוש הפסוק "שם שם לו חק ומשפט"] [האותות והמופתים הוכחה כי יש גם גמול נפשי] פרק מב [האמונה בביאת המשיח אינה עיקר] [פירוש הנבואות על ביאת המשיח] [נבואות ישעיה על ימות המשיח] [נבואות דניאל על המשיח?] [האמונה במשיח לדעת מפרשים אלה היא קבלה בלבד] [פירוש לא יסור שבט מיהודה] [פירוש "הנה מלכך יבוא לך"] [הנבואות על צמיחת ישראל לא התקיימו עדיין] [ראיה מירמיהו] [ראיה מיחזקאל] [ראיה מנבואת גוג] [ראיה מאיכה] פרק מג [דרכי הבנת המציאות] [מציאות בפועל] [מציאות בכוח] [מגבלות החוזים בכוכבים] [החוזים בכוכבים קשורים לזמן מיוחד] [החוזים בכוכבים אינם יודעים את כל הסיבות] [פירוש שופטים ה': נבואת דבורה על אם סיסרא] פרק מד [אמיתות דברי הנביאים] [אמיתות הקבלה] [ברית ישראל וה'] פרק מה [ברית - קשר אהבה בין שנים] [הסבר דרך כריתת הברית] [האוהב שומר סודות] [ה' מגלה לאברהם את העתיד לאחר ברית בין הבתרים] [המילה - קשר נצחי בין ישראל לה'] פרק מו [ביטחון (א)] [מבחן האמונה: בימי העוני תקווה, ובימי העושר אמונה] [תיאור הבטחון בה' בתהלים מ"ד] פרק מז [ביטחון (ב)] [התקווה והתוחלת הכרחיים לביטחון] [1. תקוות החסד - משובחת] [2. תקוות הכבוד יותר בטוחה] [3. תקוות ההבטחה - בטוחה] [סיכום] פרק מח [ביטחון (ג)] [ביטחון כללי ופרטי] [בטחון בספר איכה] [תקווה בתפילות דוד - תהלים ק"ל] פרק מט [ביטחון (ד)] [התקווה והתוחלת לה' נותנים מנוחה לנפש] [פירוש "לך דומיה אלוהים בציון" - תהלים ס"ה] פרק נ [תרעומת הנביאים על הגלות] [1. מצד החסד] [תרעומת על הגלות בתהלים פ"ח] [תרעומת על הגלות בתהלים פ"ט] [2. תרעומת ההבטחה] [3. תרעומת הכבוד] פרק נא [טוב גמור - לא ישתנה] [ההוויה וההפסד מחליפים זה את זה] [תענוגי העולם הזה מעורבים ברע] [תענוגי העולם הבא אינם נפסדים] [ההפסד נגרם על ידי סתירה בין הפכים] [שלום - הסכמה בין ההפכים] [פנחס ואליהו] [כוחו של השלום] |