![]() |
![]() [מכתב לתלמיד יוסף בר יהודה] ![]() [ביאורי שמות] [למי מכוון המאמר] [ביאור משלים סתומים] [גם עניני הטבע נסתרים] [תפיסות בני אדם את הסודות] [המגבלות בהוראת הסודות] [ניסיונות הרמב"ם לפרש דרשות] [מאמר זה מיועד לפילוסוף] ![]() [תפוחי זהב במשכיות כסף] [משל נבואי מדויק] [משל נבואי כללי] [דרכי כתיבת מורה נבוכים] ![]() [כיצד ללמוד ספר זה] [מי יפיק תועלת מהספר?] ![]() [שבע סיבות לסתירות בספרים] [והנה הסתירות המצויות במשנה ובבריתות] [הסתירות המצויות בתלמוד] [הסתירות בספרי הנבואה] ![]() צלם ודמות [תואר] [צלם] [דמות] ![]() [אלוהים - שם משותף לה' ולשליטים] אמר המקשה ![]() [תמונה ותבנית] ![]() [ראה, הביט, חזה] ![]() [זהירות בחקירה בנושאם אלוהיים] [טעותם של אצילי בני ישראל] ![]() איש ואישה ![]() ילד ![]() מקום ![]() כסא ![]() [ירד ועלה] ![]() ישיבה ![]() קימה ![]() עמידה ![]() שתוף אדם ![]() ניצב או יצב ![]() צור ![]() [גם מדעי הטבע מוסתרים] ![]() קרב ונגע וניגש ![]() מלא ![]() רם נשא ![]() עבר ![]() בא ![]() היציאה כנגד הביאה ![]() ההליכה ![]() שכן ![]() [המושג תנועה אצל ה'] ![]() [שיטת התרגום של אונקלוס] ![]() רגל [אונקלוס על "ותחת רגליו"] ![]() עצב ![]() אכל ![]() [גבולות הדעת האנושית] ![]() [המנסה להבין מה שמעבר ליכולתו - ניזוק] ![]() [אי אפשר להתחיל ללמוד במדע האלוהות] ![]() [הסיבות המונעות פתיחת הלמודים בענייני האלוהות] ![]() [שלילת הגשמות היא אמונה יסודית] [התארים - סודות התורה] ![]() ["חרון אף ה'" - רק בעבודה זרה] [העבודה הזרה - אמצעי בינינו לבין ה'] [ההגשמה גרועה מעבודה זרה] ![]() פנים ![]() אחור ![]() לב ![]() רוח ![]() נפש ![]() חי מות ![]() כנף ![]() עין ![]() שמע ![]() [בין הוכחה למציאות דבר לברור מהותו] [ההודעה על ה' - מציאותו ולא מהותו] [תפיסת ההמון את האלוהים] [תיאור האלוהים כבעל תכונות] [תיאורי ה' אצל חז"ל] ![]() [אין לדמות לה' תכונות שליליות] ![]() [שמע, ראה] ["ראיה" בתרגום אונקלוס] ![]() [המלאכים אינם בעלי גוף] ![]() [דעה] ![]() [שלילת התארים העצמיים] ![]() [תכונות בעל תואר חיובי] ![]() [הסיבות למתן תארים לבורא] [ידיעה = חיים] [יכולת ורצון] [ה' - עצמות אחת פשוטה] ![]() [בקשותיו של משה] [תכונות נפשו של מנהיג מדינה] [פוקד עון אבות על בנים] ![]() [שלילת הגשמה, התפעלות והעדר] ![]() [הדימוי - יחס בין שני דברים] [תארי הבורא אינם ניתנים להשוואה] ![]() בתארים. עמוק ממה שקדם [פירוש הכינויים 'אחד', 'קדמון' ודומיהם] ![]() עמוק ממה שקדם [מה בין תארי השלילה לתוארי החיוב] [דוגמה: תיאור השמים בתארים שליליים] [אין ביכולתנו לתאר את הבורא] ![]() [מה בין השגת ה' של משה רבנו לאחרים] [ככל שהשלילה רבה יותר - השגתו גדולה יותר] [האל הגדל הגיבור והנורא] [נגד פיוטים המתארים את ה'] ![]() [משל הספינה] [יודע, מצוי] [משל הפיל] ![]() [שם הוויה] [שאר השמות מורים על תארים] [קמעות] ![]() [השם המפורש בברכת כוהנים] [שם בן י"ב אותיות] [שם בן ארבעים ושתים אותיות] [קמעות והשבעות] ![]() [ואמרו לי מה שמו] [דרכי הנבואה וההתגלות בזמן האבות] [אהיה אשר אהיה] [השמות יה, שדי, חסין, צור] ![]() [שם ה'] [כבוד ה'] ![]() [דיבור ואמירה] [הביטוי "ויאמר" במעשה בראשית] ![]() [מעשה אלוהים] [פירוש אונקלוס ל"אצבע"] ![]() [המושג שביתה אצל הבורא] ![]() [ה' הוא הדעה והיודע והידוע] [הסבר המושג בדוגמה מידיעת האדם] [בין ידיעה בפועל וידיעה בכוח] [הדעה והיודע והידוע אחד - בכל תחום בפועל] ![]() [כינויי ה' בפי הפילוסופים והמתכלמין] [מדוע העדיפו הפילוסופים את המונח עילה וסיבה?] [לכל צורה קדמה צורה אחרת, והאחרונה - ה'] [לכל תכלית יש תכלית קודמת] [תכלית הכל - רצון ה' וחכמתו] [האם יתקיים העולם ללא הבורא?] ![]() רכב [יחס ה' לגלגל] [מרכבה] ![]() [אובדן המדעים מישראל] [קליטת רעיונות המועתזילה והשערייה] [יסודות המתעזלה והאשעריה - הכלאם] [הפילוסופים המוסלמים] [יהדות נצרות ואיסלאם] [שיטת המתכלמין - העיון קובע את המציאות] [שיטתם: בסיס הכל - חידוש העולם] [הדרך הנכונה: להתחיל בהוכחות למציאות ה'] [עדיף להוכיח מציאות ה' על בסיס הקדמות] ![]() [מבנה היקום] [ארבע צורות הכדור התחתון ומקומם הטבעי] [התנועה] [חלקים מנהיגים וחלקים מונהגים] [ארבעת כוחות העולם] [ציור היקום בהשוואה לאדם] [האדם בעל תבונה] [במה האדם אינו דומה לעולם] ![]() [12 הקדמות המתכלמין] ההקדמה הראשונה ההקדמה השניה ההקדמה השלישית ההקדמה הרביעית ההקדמה החמישית ההקדמה השישית ההקדמה השביעית ההקדמה השמינית ההקדמה התשיעית ההקדמה העשירית הערה [יש דברים שהדמיון מונעם והם קיימים] ההקדמה האחד עשרה ההקדמה השתים עשרה ![]() [ראיות ה"מתכלמין" על היות העולם מחודש] הדרך הראשון דרך שני דרך שלישי דרך רביעי דרך חמישי דרך ששי דרך שביעי ![]() [עוד ראיות על הייחוד לפי השקפת ה"מתכלמין"] הדרך הראשון דרך שני דרך שלישי דרך רביעי דרך חמישי ![]() בשלילת הגשמות לפי שטת ה"מתכלמין" הדרך הראשון דרך שני דרך שלישי |
![]() [25 הקדמות להוכיח מציאות אלוה] ההקדמה הראשונה - ההקדמה השניה - ההקדמה השלישית - ההקדמה הרביעית היא - ההקדמה החמישית היא - ההקדמה הששית - ההקדמה השביעית היא - ההקדמה השמינית - ההקדמה התשיעית - ההקדמה העשירית - ההקדמה האחת עשרה - ההקדמה השתים עשרה - ההקדמה השלוש עשרה - ההקדמה הארבע עשרה - ההקדמה החמש עשרה - ההקדמה השש עשרה - ההקדמה השבע עשרה - ההקדמה השמונה עשרה - ההקדמה התשע עשרה - ההקדמה העשרים - ההקדמה האחת ועשרים - ההקדמה השתים ועשרים - ההקדמה השלוש ועשרים - ההקדמה הארבע ועשרים - ההקדמה החמש ועשרים - ואותה ההקדמה, והיא השש ועשרים - ![]() [מיהו המניע הראשון?] [המניע הראשון אינו גוף ואינו מתחלק] [אם יש מונע שאינו מניע - יש מניע שאינו מונע] [הכרח שיהיה מצוי הכרח המציאות] [יש אלוה, אחד, שאינו גוף ולא כוח בגוף] [אחדות] ![]() [הגלגל מונהג ע"י בורא] ![]() [מטרת הספר - ביאור דברים הקשים שבתורה] ![]() [על השקפות אריסטו] ![]() [הגלגל בעל נפש] [אריסטו על נפש הגלגל] ![]() [הגלגלים חיים ובעלי הגיון] ![]() [מלאכים] [המלאך נראה במראה הנבואה] ![]() [הגלגלים מבינים את פעולתם, והם בעלי בחירה] ![]() [האם יש קל לתנועת הגלגלים?] ![]() [מספר הגלגלים] ![]() [הנהגת העולם השפל - בכוחות השופעים מן הגלגלים] ![]() [חכמת התכונה מבוססת על השערות] [בבריאה שלושה חלקים] [הנהגת ה' משפיעה על השכלים ומהם לעולם] ![]() [כל מחודש - יש גורם לחידושו] [שפע] ![]() [השקפת המאמינים בחידוש העולם] [הזמן נברא] [מדוע מתקשים בהבנת מושג הזמן] [השקפת הפילוסופים] [השקפת אריסטו על הבריאה] ![]() [הוכחות אריסטו לקדמות העולם] [הוכחות לקדמות מצד האלוה] ![]() [לאריסטו אין הוכחה על קדמות העולם] ![]() [ראיות ה"מתכלמין" ("מדברים") אינן נכונות] [אני מאמין בחידוש בגלל הנבואה] ![]() [אין להשוות דבר קיים למצבו בעת התהוותו] [נגד אריסטו] [אנו מוכיחים אפשרות חידוש, ולא הכרח החידוש] ![]() [שלוש דרכים בהם מוכיחים הפילוסופים את הקדמות] ![]() [המציאות מראה שנעשתה בכוונה] [ויכוח עם אריסטו] [הוכחות נגד אריסטו] [השינויים בין הגלגלים - ראיה לכוונת הבורא] ![]() [לדעת אריסטו העולם אינו במקרה] ["חיוב" היות העולם אינו בכוונה אלא בהאצלה] ![]() [פילוסופים מאוחרים: ה' בורא העולם בריאה מתמדת] ![]() [הנחות אריסטו מעוררות קשים] [אריסטו צדק בכל הקשור עד גלגל הירח] ![]() [ההכרעה היא לפי עצמת הספקות ולא לפי כמותן] ![]() [ספקות בשיטות המדעיות המסבירות את הקוסמוס] ![]() [מפסוקי המקרא אפשר גם להניח קדמות] [הסיבות להעדפת אמונת החידוש] [אריסטו סותר את כל התורה] ![]() [בריאת העולם בפרקי דרבי אליעזר] ![]() [העולם עשוי להתקיים לעולם] ![]() [האם שלמה המלך מאמין בקדמות?] ![]() [סגנונו של ישעיהו] [אין בדברי ישעיהו שינוי טבע] [פסוקים על שינוי טבע בדברי נביאים] [דברי חכמים על שינוי סדרי טבע] [סיכום: העולם מחודש, ויתכן שיכון לעולם] [הערות על מקראות שנאמרו במעשה בראשית] ![]() [ראשון וראשית] [לשונות חכמים על זמן לפני הבריאה] [ביאור פרשת הבריאה] ![]() [השבת - עדות לבריאה וליציאת מצרים] ![]() [השקפות בני אדם בנבואה] ![]() [מעמד סיני] ![]() [הנה אנכי שלח מלאך לפניך - נביא] ![]() [הבדלים בין נבואת משה לנבואת שאר הנביאים] [נס שמש בגבעון דום] ![]() [הכח המדמה והנבואה] [תכונותיו של הנביא] [ביטול הנבואה מן הנביאים] ![]() [שלושה סוגי השפעה, היוצרים חכם, נביא ושליט] [הבדלים בין בני אדם בשלושת הסוגים] ![]() [בנביא - שילוב אומץ ותפיסה] [אנשים המשלים עצמם שהם נביאים] ![]() [לפני משה לא נשלחו נביאים לבני אדם] [התורה - איזון חוקים ומשפטים טובים] ![]() [השוני בין בני אדם מחייב מנהיג שיכוון את פעולותיהם] [הנביא - מנהיג] [נביאי שקר] [הבחנה בין תורה אלוהית ואנושית] [השטוף בתאוות - אינו נביא] ![]() [חלום, מראה, נבואה] [חלום] ![]() [התגלות המלאך - במראה נבואה] [יעקב והמלאכים] [בלעם והאתון] [יהושע והמלאך] [ויעל מלאך ה' מן הגלגל] ![]() [משל נבואי] [נבואה הנרמזת באותיות המילה שרואה הנביא] ![]() [דרכי התנבאות] [נבואתו הראשונה של שמואל - בקול אדם] ![]() [מעלות הנבואה] [דרגת השופטים: רוח ה'] [רוח ה' במשה] [רוח ה' בדוד] [הרגשת האדם שחל בו משהו] [ראיית משל בחלום] [שמיעת דברים בחלום] [דיבור עם איש בחלום] [דיבור עם מלאך בחלום] [דיבור עם ה' בחלום] [ראיית משלים בחלום] [שמיעת דברים במראה] [ראיית איש מדבר במראה נבואה] [ראיית מלאך מדבר, כאברהם בעקדה] ![]() [מעשי הנביא במראות הנבואה] [המעשים של יחזקאל] [ישעיהו ההולך ערום ויחף] [ירמיהו בנהר פרת] [אשת הזנונים של הושע] [גדעון והגיזה] [מקלות זכריה] ![]() [לשון הגזמה בדברי הנביאים] [גודלו של עוג] [אורך חיי האנשים] [דברים שנאמרו על דרך ההשאלה] ![]() [ה' הוא הסיבה הראשונה, והנביאים משמיטים הסיבות שבדרך] |
![]() ![]() [פני החיות במרכבה - פני אדם הדומה לחיה] ![]() [פירוש מעשה המרכבה ביחזקאל] ![]() [החזון השני של יחזקאל] ![]() [תרגם יונתן בן עוזיאל לאופנים] ![]() [שלוש השגות במראה יחזקאל: אופנים, חיות, אדם] ![]() [חזון יחזקאל וחזון ישעיהו] ![]() [מושגים במחזה יחזקאל] ![]() [החומר - מתכלה] [המגרעות - בגלל החומר] [האדם באמת - מגביל את החומר] [הרהורי עבירה] [ניבול פה] [מדוע נקראה הלשון העברית 'לשון הקודש'?] ![]() [החומר מפריד בינינו לבין האלוה] ![]() [ה"מדברים" על ההעדר] [יוצר אור ובורא חושך] [הרעות אינם רעות אלא ביחס לדבר מסוים] [אין לומר על ה' שהוא עושה רע] ![]() [הרעות שעושים בני אדם - בגלל העדר החכמה] ![]() [מה מרובה בעולם יותר: הרע או הטוב?] [ההתיחסות לרע בעולם - התייחסות לרע לאדם] [הסיבות לרעות הבאות לאדם - שלשה] [המין הראשון - בגלל טבעו] [המין השני - רעות שגורמים בני אדם איש לרעהו] [המין השלישי - רעות שגורם אדם לעצמו] [רדיפת מותרות] [ככל שדבר נחוץ יותר, הוא מצוי יותר וזול יותר] [יש שוויון בין בני אדם בדברים החשובים] ![]() [תכלית המציאות הזו מה היא?] [לדעת אריסטו אין תכלית לעולם] ואחזור למטרת הפרק והוא הדיבור על התכלית. [תכלית העולם לפי השקפתנו] [אין דבר שנברא לצורך דבר אחר] [הגלגלים והמלאכים אינם בגלל האדם] ![]() [גודל הקוסמוס לעומת גודל האדם] [לא יתכן שהיקום בשביל האדם] [שאלה: אולי היקום הוא בשביל מין האדם?] [מין האדם שפל מן היקום] ![]() [אי אפשר לומר שה' יכול לעשות את הנמנע] [מה כלול ב"נמנע"?] ![]() [ידיעת ה'] [הוכחות שה' אינו יודע המציאות] [תשובה] ![]() [חמש שיטות בבחירה] ההשקפה הראשונה [אפיקורוס] וההשקפה השניה [אריסטו] וההשקפה השלישית [האשעריה] וההשקפה הרביעית [מעתזלה] וההשקפה החמישית [השקפתנו] [ייסורין של אהבה] [ההשגחה לפי דעת הרמבם] [ההשגחה על מין האדם בלבד] [צער בעלי חיים] ![]() [ההשגחה היא לפי דרגת האדם] ![]() [הטענה שה' אינו יודע מבוססת על אי הצדק הנראה בעולם] [תשובת דוד: הנוטע אזן הלא ישמע] ![]() [ידיעת ה'] [ידיעת ה' אינה מונעת טבע האפשר] [בין ידיעת ה' וידיעתנו] ![]() [בין ידיעת ה' לידיעתנו] ![]() [ספר איוב] [איוב אינו מופיע כחכם] [שלטונו של השטן לעומת שלטון בני האלוהים] [מהו שטן?] ![]() [המשותף לדברי המתווכחים] השקפת איוב בתחילת הויכוח] [דעת איוב לאחר שידע את ה'] [השקפת אליפז] [השקפת בלדד השוחי] [השקפת צופר הנעמתי] [סיכום הדעות] [השקפת אליהוא] [הוספת אליהוא לדיון: המלצת המלאך] [תיאורי הטבע להראות חוסר הבנתנו בעולם] [מטרת ספר איוב: להבין שאין דעת ה' כדעתנו] ![]() [נסיון] [הנסיון במן] [לבעבור נסות אתכם בא האלוהים] [עקדת יצחק] ![]() [סוגי הפעולות] [פעולות ה' - טובות וחשובות] [לא יתכן שמעשה ה' הוא כפי הרצון - אשרעריה] [לא יתכן שמעשי ה' על דרך השחוק] [לא יתכן שמעשי ה' לפי הרצון וללא תכלית] [הגורמים למבוכה בתכלית העולם] ![]() [האם יש טעמים למצוות] [דעות חכמים שמשמעם שהמצוות אחר הרצון] [מצוות שחיטה] [לפרטי הקרבנות אין טעם] [תכנית הרמב"ם בטעמי המצוות] ![]() [מטרת התורה תיקון הנפש ותיקון הגוף] ![]() [מטרת המצוות: השקפה נכונה, מידות או סילוק עוול] [מצוות שטעמן אינו ברור] ![]() [אברהם אבינו בספרי הצאבה] [אמונות הצאבא] [אמונתו של אברהם] [המצוות נגד עבודה זרה] [ספרי הצאבה] [התמוז] ואחזור לעניינינו: [פרשת אדם והנחש ועץ הדעת] ![]() [אמונת עובדי האלילים] [דברי התורה לעקור אמונת עבודת הכוכבים] ![]() [מדוע יש המתנגדים להסבר טעמים למצוות?] [מטרת המצוות תועלת לאדם] ![]() [חכמת ה' בבריאת בעלי החיים] [מצוות המקדש הנן תחליף חיובי לעבודה זרה] [שאלה: אין יתכן שמצוות אינן בגלל עצמן?] [תשובה: גם ביציאת מצרים נקבע מסלול בגלל סיבה אחרת] [בין קרבנות לתפילה] [הנביאים על הקרבנות] ![]() [מכלל מטרות התורה עזיבת התאוות] [מכלל מטרות התורה עדינות וגמישות] [מכלל מטרות התורה הטהרה והקדושה] ![]() [מצוות התורה על פי צרכי הרוב] ![]() הקבוצה הראשונה הקבוצה השניה הקבוצה השלישית הקבוצה הרביעית הקבוצה החמישית הקבוצה הששית הקבוצה השביעית הקבוצה השמינית הקבוצה התשיעית הקבוצה העשירית הקבוצה האחת עשרה הקבוצה השתים עשרה הקבוצה השלש עשרה והקבוצה הארבע עשרה ![]() המצוות אשר כללתן הקבוצה הראשונה: [השקפות] ![]() המצוות אשר כללתן הקבוצה השניה: [עבודה זרה] [כישוף] [הצווי להרוג מכשפה] [דרכי האמורי] [גילוח פאת ראש ופאת זקן, "לא ילבש"] [הנאה מעבודה זרה] [העברת הבנים באש] [ערלה] [כלאי אילן] [חוקות הגויים] ![]() המצוות אשר כללה אותן הקבוצה השלישית: [דעות] ![]() המצוות אשר כללתן הקבוצה הרביעית: [זרעים] [המצוות בהלכות שמטה ויובל] [המצוות בהלכות מלווה ולווה] [המצוות בהלכות עבדים] ![]() המצוות אשר כללתם הקבוצה החמישית: [נזיקין] [נזקי שן רגל, קרן] [הריגת שור מועד] [רודף] [השבת אבידה] [גלות רוצח בשגגה] [עגלה ערופה] ![]() המצוות אשר כללתן הקבוצה הששית: [עונשים] [כפל, ארבעה וחמישה] [עדים זוממים] [גזלן] הקדמה. [ארבעה כללים לקביעת העונש] [עונשי בית דין] [זקן ממרא] ודע כי העברה על אזהרות התורה נחלקים לארבעה חלקים [מחיית עמלק] [התקנת יד ויתד] [דין יפת תואר] ![]() המצוות אשר כללתן הקבוצה השביעית: [ממונות] ![]() המצוות אשר כללתן הקבוצה השמינית: [זמנים] [הבנת בני אדם את הדרשות] ![]() המצוות אשר כללתן הקבוצה התשיעית: [ספר אהבה] ![]() המצוות אשר כללתם הקבוצה העשירית [בית הבחירה] [מדוע מתפללים למערב?] [הכרובים] [מנורה] [השלחן והמזבח] [כיבוד המקדש] [קטורת] [שמן המשחה] ![]() המצוות אשר כללתם הקבוצה האחת עשרה: [עבודה וקורבנות] [קרבנות מן הבקר והצאן] [קורבן העוף, מנחות] [כל שאור וכל דבש לא תקטירו ממנו] [הקרבנות תמימים] [עולה חטאת ואשם] [דינים המיוחדים בפסח] [איסור דם] [בשר תאווה במדבר] [סוגי הבהמות המוקרבות] [חטאת לה'] [חטאת] [תועלת החג] ![]() המצוות אשר כללתן הקבוצה השתים עשרה: [טהרה] [הלכות שמטרתן למעט שהייה במקדש] [דיני נידה בארצות המזרח וביהדות] [והתקדשתם והייתם קדושים] [טומאת מקדש] [טומאת צרעת] [פרה אדומה] ![]() המצוות אשר כללתם הקבוצה השלש עשרה: [מאכלות אסורות] [המאכלות האסורים מזיקים] [נדרים] [הפרת נדרים] ![]() המצוות אשר כללתם הקבוצה הארבע עשרה: [נשים] [איסור קדשה] [קידושין וגרושין] [סוטה] [מפתה] [יבום וחליצה] [פרשת יהודה ותמר] [מוציא שם רע] [איסורי עריות] [נידה ואשת איש] [הנאות מיצר המין] [כלאי בהמה] [מילה] [איסור סירוס] [פצוע דכא וכרות שפכה, ממזר] חתימה: [כל חוק שאין טעמו ברור - להרחיק מעבודה זרה] ![]() [סיפורי התורה] [תיאור שבטי בני שעיר וייחוסם] [המלכים אשר מלכו בארץ אדום] [מדוע הוזכרו המסעות בתורה?] ![]() [משל הארמון] [דרכי לימוד האלוהות] [דרגות בנביאים ובעובדי ה'] הערה [תכלית התפילה והמצוות] [דרך ההכשרה להשגת התכלית] [דרגות ההשגחה על בני אדם] [שיר של פגעים] [הכחות הגופניים עוצרים רוב מעלות המידות] ![]() [השכל - הקשר לאלוהות] [התנהגותם של השלמים] [מטרת המצוות - יראה ורוממות] ![]() [חסד ומשפט וצדקה] ![]() שם חכמה נאמר בעברית על ארבעת עניינים, והם: [ארבעה סוגי השלמויות] [חסד משפט וצדקה] |